13 562 läst · 334 svar
14k läst
334 svar
Allt om motorcykeln
Du får nog ta och googla lite på detta 😉G Gooli skrev:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skoter
En del kallar ju skotrar för Vespa men har inte förstått att detta är en modell Piaggio tillverkat.
Men som sagt , grejer kan kallas lite olika var man bor i landet 🙂
Redigerat:
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Jag har bytt. Tillsammans med öppet filter och ett chip blev det som en ny hoj, bättre på lågvarv och en liten ”dipp” i mellanregistret försvann. Hojen går mao ord mycket bättre med öppnare blås än med orginalsystem.G Gooli skrev:
Men jag erkänner också att jag älskar det välljud som nu strömmar från bågen. Det förhöjer också hela körupplevelsen och ger mig periodvis både gåshud och glädjetårar.
Vad andra tycker skiter jag lite i. Det är ju också etter värr med briggs å stratton-skramel som håller på i timtals när grannarna är igång än en MC som swishar förbi på några sekunder.
I övrigt undviker jag, som många andra MC-förarare, alla former av någotsånär trafikerade vägar/städer/byar. Det är ju inget roligt att köra där det är massa folk och trafik så hur man då skulle kunna vara posörer vet jag inte.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 399 inlägg
Grannens bensindrivna häcksax. Fifan. De har också världens längsta och högsta häck, så det tar typ 250 timmar i sträck att klippa den.
Sen kommer den andra grannen hem på sin japanska glidare som låter som en symaskin.. man blir besviken varje gång....
Sen kommer den andra grannen hem på sin japanska glidare som låter som en symaskin.. man blir besviken varje gång....
Just det måste vara en av de mest korkade produkterna. Sladdvarianterna har ju tydliga nackdelar, men batterisaxarna är grymt bra. Lite tyngre än sladd men knappast tyngre än bensinvarianten och batteriet håller otroligt länge. Klippa tar inte mycket energi.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 046 inlägg
Ja, fast då hade du väl inte släppt förbi dom innan antar jag så det räknas inte. Det måste fö vara lite av ett straff att köra hoj med släpvagn så var inte för hård mot stackaren. Antar att det var en Holländare eller Tysk?FredrikR skrev:
Tror det var två svenskar men osäker, hade faktiskt inte en tanke på 80 för mc med släpvagn heller.F fsn skrev:
Merparten av de som passerar köer är knappast dom som hindrar trafiken framledes. 👍
+1 , andra dämpare , luft och omprogrammering ecu körd på bromsbänken = + 25hk på bakhjulet.S Styrman_jansson skrev:Jag har bytt. Tillsammans med öppet filter och ett chip blev det som en ny hoj, bättre på lågvarv och en liten ”dipp” i mellanregistret försvann. Hojen går mao ord mycket bättre med öppnare blås än med orginalsystem.
Men jag erkänner också att jag älskar det välljud som nu strömmar från bågen. Det förhöjer också hela körupplevelsen och ger mig periodvis både gåshud och glädjetårar.
Vad andra tycker skiter jag lite i. Det är ju också etter värr med briggs å stratton-skramel som håller på i timtals när grannarna är igång än en MC som swishar förbi på några sekunder.
I övrigt undviker jag, som många andra MC-förarare, alla former av någotsånär trafikerade vägar/städer/byar. Det är ju inget roligt att köra där det är massa folk och trafik så hur man då skulle kunna vara posörer vet jag inte.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 618 inlägg
Kan lova dig att de jag åsyftat i tråden inte hörs några sekunder när de kör förbi, de hörs på flera kilometers avstånd vilket innebär både minuter innan och efter det öronbedövande brölet när hojjen faktiskt kör förbi.S Styrman_jansson skrev:Jag har bytt. Tillsammans med öppet filter och ett chip blev det som en ny hoj, bättre på lågvarv och en liten ”dipp” i mellanregistret försvann. Hojen går mao ord mycket bättre med öppnare blås än med orginalsystem.
Men jag erkänner också att jag älskar det välljud som nu strömmar från bågen. Det förhöjer också hela körupplevelsen och ger mig periodvis både gåshud och glädjetårar.
Vad andra tycker skiter jag lite i. Det är ju också etter värr med briggs å stratton-skramel som håller på i timtals när grannarna är igång än en MC som swishar förbi på några sekunder.
I övrigt undviker jag, som många andra MC-förarare, alla former av någotsånär trafikerade vägar/städer/byar. Det är ju inget roligt att köra där det är massa folk och trafik så hur man då skulle kunna vara posörer vet jag inte.
Själv höll jag mig också till lågtrafikerande vägar, gärna slingriga i vacker miljö, men då körde jag också en Supermotard som passade bra till det.
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Jag har också någon form av enklare dp-killers i. De gör inte så stor skillnad, mest för att det ska se bra ut på besiktningen ( även om det gått bra flera gånger utan).galento skrev:
En rolig anekdot är när jag för några år sedan av någon anledning inte hade db-killers på besiktningen. Kom på det någon minut innan. Besiktningsmannen frågade efter provkörning om hojen blivit ljudmätt någon gång. Nej, svarade jag, ingen besiktningsman har gjort det förut svarade jag. Han tittade lite fundersamt på mig och svarade sedan; Nej den låter ju som den ska låta. 😅
Skulle polisens stoppa mig någon gång och ha åsikter så är jag med i bullerfonden!
Alla hojar passar bäst till slingriga vägar. Att köra rakt fram i samhällen är helt hål i huvudet. Det funkar även bra att köra 60 mil i sträck (med tankning och en macka) på RR hoj. I slutet får benen hänga lite bara.13th Marine skrev:Kan lova dig att de jag åsyftat i tråden inte hörs några sekunder när de kör förbi, de hörs på flera kilometers avstånd vilket innebär både minuter innan och efter det öronbedövande brölet när hojjen faktiskt kör förbi.
Själv höll jag mig också till lågtrafikerande vägar, gärna slingriga i vacker miljö, men då körde jag också en Supermotard som passade bra till det.
Men att köra runt med dönerör för att störa folk är ju idiotiskt. Söderåsen i nordvästra Skåne är ett exempel där boende har tröttnat rejält.
Men där har Helsingborgarna kört som riktiga nötter.