galento
G Gooli skrev:
Skoter = snöskoter. Scooter = vespa eller dylikt. Det är sen gammalt!
En skoter, två skotran, tre skoters.
Du får nog ta och googla lite på detta 😉

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skoter

En del kallar ju skotrar för Vespa men har inte förstått att detta är en modell Piaggio tillverkat.

Men som sagt , grejer kan kallas lite olika var man bor i landet 🙂
 
Redigerat:
G Gooli skrev:
Jag tror de flesta kan vara överens om att de som byter avgassystem på ett fordon avsett för väg är posörer som söker uppmärksamhet. Jag brukar hålla för öronen när de passerar, så att de vet att de fått fel typ av uppmärksamhet. 😎
Jag har bytt. Tillsammans med öppet filter och ett chip blev det som en ny hoj, bättre på lågvarv och en liten ”dipp” i mellanregistret försvann. Hojen går mao ord mycket bättre med öppnare blås än med orginalsystem.

Men jag erkänner också att jag älskar det välljud som nu strömmar från bågen. Det förhöjer också hela körupplevelsen och ger mig periodvis både gåshud och glädjetårar.

Vad andra tycker skiter jag lite i. Det är ju också etter värr med briggs å stratton-skramel som håller på i timtals när grannarna är igång än en MC som swishar förbi på några sekunder.

I övrigt undviker jag, som många andra MC-förarare, alla former av någotsånär trafikerade vägar/städer/byar. Det är ju inget roligt att köra där det är massa folk och trafik så hur man då skulle kunna vara posörer vet jag inte.
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
Grannens bensindrivna häcksax. Fifan. De har också världens längsta och högsta häck, så det tar typ 250 timmar i sträck att klippa den.

Sen kommer den andra grannen hem på sin japanska glidare som låter som en symaskin.. man blir besviken varje gång....
 
  • Haha
  • Gilla
Argastesnickaren och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Grannens bensindrivna häcksax. Fifan. De har också världens längsta och högsta häck, så det tar typ 250 timmar i sträck att klippa den.

Sen kommer den andra grannen hem på sin japanska glidare som låter som en symaskin.. man blir besviken varje gång....
Just det måste vara en av de mest korkade produkterna. Sladdvarianterna har ju tydliga nackdelar, men batterisaxarna är grymt bra. Lite tyngre än sladd men knappast tyngre än bensinvarianten och batteriet håller otroligt länge. Klippa tar inte mycket energi.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Råkade ut för det igår, 2+1 väg och kommer ikapp 2st på mc, varav ena med vagn efter.
Körde 95 på 100 väg..

Påstår dock inte att det är vanligt förekommande. ☝️
Det är ju max 80 med släp..
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är ju max 80 med släp..
Haha, stämmer, det hade jag inte en tanke på. 😂👌
 
RoTe
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är ju max 80 med släp..
I töntlandet Sverige ja, tacka vet jag tempo 100.
 
F
FredrikR FredrikR skrev:
Råkade ut för det igår, 2+1 väg och kommer ikapp 2st på mc, varav ena med vagn efter.
Körde 95 på 100 väg..

Påstår dock inte att det är vanligt förekommande. ☝️
Ja, fast då hade du väl inte släppt förbi dom innan antar jag så det räknas inte. Det måste fö vara lite av ett straff att köra hoj med släpvagn så var inte för hård mot stackaren. Antar att det var en Holländare eller Tysk?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ja, fast då hade du väl inte släppt förbi dom innan antar jag så det räknas inte. Det måste fö vara lite av ett straff att köra hoj med släpvagn så var inte för hård mot stackaren. Antar att det var en Holländare eller Tysk?
Tror det var två svenskar men osäker, hade faktiskt inte en tanke på 80 för mc med släpvagn heller.

Merparten av de som passerar köer är knappast dom som hindrar trafiken framledes. 👍
 
galento
S Styrman_jansson skrev:
Jag har bytt. Tillsammans med öppet filter och ett chip blev det som en ny hoj, bättre på lågvarv och en liten ”dipp” i mellanregistret försvann. Hojen går mao ord mycket bättre med öppnare blås än med orginalsystem.

Men jag erkänner också att jag älskar det välljud som nu strömmar från bågen. Det förhöjer också hela körupplevelsen och ger mig periodvis både gåshud och glädjetårar.

Vad andra tycker skiter jag lite i. Det är ju också etter värr med briggs å stratton-skramel som håller på i timtals när grannarna är igång än en MC som swishar förbi på några sekunder.

I övrigt undviker jag, som många andra MC-förarare, alla former av någotsånär trafikerade vägar/städer/byar. Det är ju inget roligt att köra där det är massa folk och trafik så hur man då skulle kunna vara posörer vet jag inte.
+1 , andra dämpare , luft och omprogrammering ecu körd på bromsbänken = + 25hk på bakhjulet.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag har bytt. Tillsammans med öppet filter och ett chip blev det som en ny hoj, bättre på lågvarv och en liten ”dipp” i mellanregistret försvann. Hojen går mao ord mycket bättre med öppnare blås än med orginalsystem.

Men jag erkänner också att jag älskar det välljud som nu strömmar från bågen. Det förhöjer också hela körupplevelsen och ger mig periodvis både gåshud och glädjetårar.

Vad andra tycker skiter jag lite i. Det är ju också etter värr med briggs å stratton-skramel som håller på i timtals när grannarna är igång än en MC som swishar förbi på några sekunder.

I övrigt undviker jag, som många andra MC-förarare, alla former av någotsånär trafikerade vägar/städer/byar. Det är ju inget roligt att köra där det är massa folk och trafik så hur man då skulle kunna vara posörer vet jag inte.
Kan lova dig att de jag åsyftat i tråden inte hörs några sekunder när de kör förbi, de hörs på flera kilometers avstånd vilket innebär både minuter innan och efter det öronbedövande brölet när hojjen faktiskt kör förbi.

Själv höll jag mig också till lågtrafikerande vägar, gärna slingriga i vacker miljö, men då körde jag också en Supermotard som passade bra till det.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
galento
Kan väl tillägga att dämparna inte är helt öppna utan det sitter insatser i , till Rush dämpare finns 5 olika insatser. Vi kör med mellanmodellen 3. Grushojen har originalsystemet kvar och det får sitta där.
 
galento galento skrev:
Kan väl tillägga att dämparna inte är helt öppna utan det sitter insatser i , till Rush dämpare finns 5 olika insatser. Vi kör med mellanmodellen 3. Grushojen har originalsystemet kvar och det får sitta där.
Jag har också någon form av enklare dp-killers i. De gör inte så stor skillnad, mest för att det ska se bra ut på besiktningen ( även om det gått bra flera gånger utan).

En rolig anekdot är när jag för några år sedan av någon anledning inte hade db-killers på besiktningen. Kom på det någon minut innan. Besiktningsmannen frågade efter provkörning om hojen blivit ljudmätt någon gång. Nej, svarade jag, ingen besiktningsman har gjort det förut svarade jag. Han tittade lite fundersamt på mig och svarade sedan; Nej den låter ju som den ska låta. 😅

Skulle polisens stoppa mig någon gång och ha åsikter så är jag med i bullerfonden!
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kan lova dig att de jag åsyftat i tråden inte hörs några sekunder när de kör förbi, de hörs på flera kilometers avstånd vilket innebär både minuter innan och efter det öronbedövande brölet när hojjen faktiskt kör förbi.

Själv höll jag mig också till lågtrafikerande vägar, gärna slingriga i vacker miljö, men då körde jag också en Supermotard som passade bra till det.
Alla hojar passar bäst till slingriga vägar. Att köra rakt fram i samhällen är helt hål i huvudet. Det funkar även bra att köra 60 mil i sträck (med tankning och en macka) på RR hoj. I slutet får benen hänga lite bara. :)

Men att köra runt med dönerör för att störa folk är ju idiotiskt. Söderåsen i nordvästra Skåne är ett exempel där boende har tröttnat rejält.
Men där har Helsingborgarna kört som riktiga nötter.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
MIN erfarenhet är densamma, man syns när man hörs. Det har jag inga bevis för mer än att det är min upplevelse.

Googlar man frågan så verkar det vara så att mc som låter mer inte är mindre olycksdrabbade. Har ingen länk till det tillgänglig, du får leta själv.

Jag gissar att i de typiska olyckstyperna så spelar det ingen roll (krock i korsning, singelolycka landsväg). Där man själv märker skillnad, i köer, krockar man så sällan ändå.
Sist jag kollade statistiken så var 75 % av dödsolyckorna på mc med 1. Förare utan körkort. 2 Förare på stulen/lånad mc, 3. Drogpåverkad.
 
  • Wow
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.