galento
Såg detta på en mc , har jag nog missat tidigare :


Amatörbyggda fordon kan undantas från besiktning om fordonet uppfyller nedanstående kriterier och genomgår en registreringsbesiktning för att få textkoden T12BF (besiktningsbefrielse):

  • Fordonet efterliknar (tekniskt och utseendemässigt) fordon som är så pass gamla (50 år gamla personbilar och 40 år gamla motorcyklar) att de är undantagna.
  • Fordon används sällan eller aldrig i trafik.
  • Fordonet har en gällande, godkänd och fullständig kontrollbesiktning som är högst 24 månader gammal.
  • Fordonet har textkod T12A eller T12C.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
galento galento skrev:
Såg detta på en mc , har jag nog missat tidigare :


Amatörbyggda fordon kan undantas från besiktning om fordonet uppfyller nedanstående kriterier och genomgår en registreringsbesiktning för att få textkoden T12BF (besiktningsbefrielse):

  • Fordonet efterliknar (tekniskt och utseendemässigt) fordon som är så pass gamla (50 år gamla personbilar och 40 år gamla motorcyklar) att de är undantagna.
  • Fordon används sällan eller aldrig i trafik.
  • Fordonet har en gällande, godkänd och fullständig kontrollbesiktning som är högst 24 månader gammal.
  • Fordonet har textkod T12A eller T12C.
Hmm.. då kan man bygga en XT500 "replica".. :D
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Loud piprs closes trails.. det räcker för att vilja åka tyst.
Det är massa vägar runt om i Europa där det numera är förbjudet med MC för att dom låter så mycket.

Någon enstaka är ju fine, men som några i byn hör som bor längs den krokiga vägen med ny asfalt.. kommer ett gäng på 60 hojar som kör fort fort och låter mycket. Klart dom blir less efter ett tag.

Mina hojar är både högljudd och tyst.. ibland är det skönt att smyga omkring. Och i trafiken märker jag ingen skillnad alls.
Jag såg nått om det när jag sökte runt, intressant konsekvens ändå.

Visst är det så, hade det varit någon enstaka hoj om dagen hade det inte varit något större problem. Tänkte på det nyss när jag hörde dagens enda plan flyga på relativt låg höjd över oss, inget man hade velat ha ofta.

Förstår inte vad du menar med både högljudd och tysta, eller du menar att vissa är högljuddare än andra? 🤔
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag såg nått om det när jag sökte runt, intressant konsekvens ändå.

Visst är det så, hade det varit någon enstaka hoj om dagen hade det inte varit något större problem. Tänkte på det nyss när jag hörde dagens enda plan flyga på relativt låg höjd över oss, inget man hade velat ha ofta.

Förstår inte vad du menar med både högljudd och tysta, eller du menar att vissa är högljuddare än andra? 🤔
Precis, har eftermarknadssystem till alla mina, eller orginal titansystem på AJPn men kör orginal på KLXen så den smyger runt så tyst.
 
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Okej, jag har ingen aning om vad du pratar om nu, men vill du inte förklara så visst.
Jag känner att jag har gjort det, helt bortkastad tid…
 
F
R Rejäl skrev:
Skojar du om rättigheterna med företräde vid köer?
Nej

Det är klart att bilförare skall ha inställningen att man släpper fram en hoj. Sannolikheten att hojen på nåt sätt skulle sinka dig är obefintlig. Det är fullt lagligt att köra om stillastående eller krypande trafik till vänster, det är inte lagligt att blockera för en omkörning. Vad är ditt problem?
 
F
R Rkarlsson skrev:
Det är ingen rätt att köra om hur man vill även vid köbildning. Reglerna gäller fortfarande precis som med allt annat.
Lägre än 70 och 2 tydliga körfält.
Eller vid köbildning och 2 tydliga körfält.
Det är fullt tillåtet vid köbildning på alla typer av vägar. Men naturligtvis på ett säkert sätt och till vänster.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Faktum är att tex Yamaha jobbat på att göra ljudupplevelsen mer lokal - dels leder man insugsljud rakt upp (genom ”tanken”) och avgasröret pekar rakt ner för att minska spridningen. Bra va?
Det kan jag tänka mig, så är en av skotrarna jag har. Nu har jag byggt om det avgassystemet av andra orsaker men förmodligen kommer det låter mer också.
 
F fsn skrev:
Nej

Det är klart att bilförare skall ha inställningen att man släpper fram en hoj. Sannolikheten att hojen på nåt sätt skulle sinka dig är obefintlig. Det är fullt lagligt att köra om stillastående eller krypande trafik till vänster, det är inte lagligt att blockera för en omkörning. Vad är ditt problem?
Råkade ut för det igår, 2+1 väg och kommer ikapp 2st på mc, varav ena med vagn efter.
Körde 95 på 100 väg..

Påstår dock inte att det är vanligt förekommande. ☝️
 
galento
Kuslake Kuslake skrev:
Det kan jag tänka mig, så är en av skotrarna jag har. Nu har jag byggt om det avgassystemet av andra orsaker men förmodligen kommer det låter mer också.
Hmm , menar du snöskoter eller skoter ? Många kallar ju snöskoter för skoter och
det är väl inte riktigt rätt kanske.
 
galento
F fsn skrev:
Det är fullt tillåtet vid köbildning på alla typer av vägar. Men naturligtvis på ett säkert sätt och till vänster.
Att stå i kö med en luftkyld mc är inget vidare så man vill ju helst komma förbi
om det går . En del tror det är enkelt att slå av motorn och rulla fram i kön men
det är ju lättare sagt än gjort.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
galento
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Hmm.. då kan man bygga en XT500 "replica".. :D
Ja synnerligen intressant 😀

T12AAmatörbyggt fordon.
2012-01-26​
2012-339​

T12CAmatörbyggd bil. Byggsats. (Anges för bilbyggsats som efter särskilt medgivande ska betraktas som amatörbyggd.)
2012-01-26​
2012-339 T​
 
F fsn skrev:
Jag känner att jag har gjort det, helt bortkastad tid…
Hepp.
Aja, kan inte tvinga dig, men håller med att det nog kan vara bortkastad tid att diskutera med dig.
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
galento galento skrev:
Hmm , menar du snöskoter eller skoter ? Många kallar ju snöskoter för skoter och
det är väl inte riktigt rätt kanske.
Snöskoter är skoter här i Västerbotten. Den jag har är i grunden en FJR1300 med en cylinder mindre så en trippel på 1049cc. Men avgassystemet är/var ivägen för packlåda så det är nu omslaget i tunneln tyvärr med följden att ljudnivån troligen ökar lite. Det var inte målet men en kompromiss jag får göra. Dock är det riktat snett neråt och snöskoter dämpar lite.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
G
Skoter = snöskoter. Scooter = vespa eller dylikt. Det är sen gammalt!
En skoter, två skotran, tre skoters.
 
  • Gilla
Kretikos och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.