13th Marine 13th Marine skrev:
Måste finnas en massa bättre sätt att påkalla uppmärksamhet än ett högljutt avgassystem riktat åt fel håll 🙄
.....men din grundtes, att detta är oljud för alla utom den som sitter i sadeln, är fel. Det händer ofta att jag får tummar upp när jag kör och det är inte för att jag ser så jädra cool ut.....allt från 10 åringar utanför skolan till gamla gubbar. Det välljud för många, vilket några av er aldrig kommer att förstå.
 
  • Gilla
Troberg och 4 till
  • Laddar…
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Måste finnas en massa bättre sätt att påkalla uppmärksamhet än ett högljutt avgassystem riktat åt fel håll 🙄
Kan du, som uppenbarligen är en erfaren hojåkare ge några bra exempel?
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
G
Jag tror de flesta kan vara överens om att de som byter avgassystem på ett fordon avsett för väg är posörer som söker uppmärksamhet. Jag brukar hålla för öronen när de passerar, så att de vet att de fått fel typ av uppmärksamhet. 😎
 
  • Haha
lat
  • Laddar…
F fsn skrev:
Kan du, som uppenbarligen är en erfaren hojåkare ge några bra exempel?
Jag skulle föreslå något mer framåtriktat såsom tuta och ljustuta, båda dessa kan med fördel aktiveras vid behov istället för konstant.

Jag har kört hoj av och till sedan jag tog A1 för 21år sedan och inte själv haft detta behov, men det beror ju helt klart på var och hur man kör.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
G Gooli skrev:
Jag tror de flesta kan vara överens om att de som byter avgassystem på ett fordon avsett för väg är posörer som söker uppmärksamhet. Jag brukar hålla för öronen när de passerar, så att de vet att de fått fel typ av uppmärksamhet. 😎
Nej, det har inget med att posera att göra, det handlar ju om feelgood när man kör. Precis som med många andra komponenter. Hur växlarna går i, hur koppling och broms känns när man använder det osv osv. Men det är inget som ni som använder fordon endast för transport någonsin kommer förstå.
 
  • Haha
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
.....men din grundtes, att detta är oljud för alla utom den som sitter i sadeln, är fel. Det händer ofta att jag får tummar upp när jag kör och det är inte för att jag ser så jädra cool ut.....allt från 10 åringar utanför skolan till gamla gubbar. Det välljud för många, vilket några av er aldrig kommer att förstå.
Nej, det är inte min grundtes.
Jag ville med mitt inlägg informera om att alla inte uppskattar detta oväsen, även om det uppenbarligen finns folk som gör det.

Du delar med dig av detta ljud till alla, oavsett om vi vill höra det eller ej.
Jag tycker vi har tillräckligt med buller i omgivningen och behöver inte mer.
 
  • Gilla
kioskdavid och 5 till
  • Laddar…
G
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, det har inget med att posera att göra, det handlar ju om feelgood när man kör.
"Feelgood" på andras bekostnad. Jo det kan jag hålla med om.
 
  • Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
G Gooli skrev:
"Feelgood" på andras bekostnad. Jo det kan jag hålla med om.
Ja ljuddelen av feelgood drabbar dig då och då. Suck it up.
 
  • Gilla
  • Haha
Gimp och 2 till
  • Laddar…
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Nej, det är inte min grundtes.
Jag ville med mitt inlägg informera om att alla inte uppskattar detta oväsen, även om det uppenbarligen finns folk som gör det.

Du delar med dig av detta ljud till alla, oavsett om vi vill höra det eller ej.
Jag tycker vi har tillräckligt med buller i omgivningen och behöver inte mer.
Arg gammal (åtminstone mentalt) och kanske lite bitter man har talat…..
 
  • Gilla
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Arg gammal (åtminstone mentalt) och kanske lite bitter man har talat…..
Jag ville bara påpeka att alla inte uppskattar det, men det kanske är svårt för egoister att förstå ;)
 
  • Gilla
  • Älska
lat och 6 till
  • Laddar…
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skulle föreslå något mer framåtriktat såsom tuta och ljustuta, båda dessa kan med fördel aktiveras vid behov istället för konstant.

Jag har kört hoj av och till sedan jag tog A1 för 21år sedan och inte själv haft detta behov, men det beror ju helt klart på var och hur man kör.
A1… det är väl typ 15hk 125cc? Hade du varit lite insatt så hade du vetat att en normal hoj, som det handlar om så låter dom först när man drar på lite. Obelastat på tråkig väg-körning är det på sin höjd den lite högre frekvensen man kan reagera på, knappast att det är högt ljud.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
G
Det är ändå intressant att det finns människor som lägger tusentals kronor på att få något föra mer oljud än det gjorde när det producerades.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
F fsn skrev:
A1… det är väl typ 15hk 125cc? Hade du varit lite insatt så hade du vetat att en normal hoj, som det handlar om så låter dom först när man drar på lite. Obelastat på tråkig väg-körning är det på sin höjd den lite högre frekvensen man kan reagera på, knappast att det är högt ljud.
Jag anade att du skulle försöka hugga på det, bara för jag tog A1 då betyder inte det att jag nöjde mig där utan tog tungMC några år senare.

Men var det inte att man behövde föra oväsen som var viktigt? Eller var det i själva verkat bara "gött ljud" som var viktigast? 🙄
 
G Gooli skrev:
Det är ändå intressant att det finns människor som lägger tusentals kronor på att få något föra mer oljud än det gjorde när det producerades.
Jag förstår att man gör det, jag tycker bara att man ska veta att det påverkar mer än en själv.
 
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag förstår att man gör det, jag tycker bara att man ska veta att det påverkar mer än en själv.
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag anade att du skulle försöka hugga på det, bara för jag tog A1 då betyder inte det att jag nöjde mig där utan tog tungMC några år senare.

Men var det inte att man behövde föra oväsen som var viktigt? Eller var det i själva verkat bara "gött ljud" som var viktigast? 🙄
Det ena utesluter inte det andra. Att kunna höras när det behövs kan vara bra för hälsan, det kan också underlätta om man vill fram i en kösituation. En av ”rättigheterna” man har med hoj är att man har företräde genom alla stillastående köer. Alla vet eller förstår inte det, då kan lite ljud hjälpa till.

Sen är det gött att åka när det låter rätt. Antingen så förstår man det eller så gör man det inte.

Sen är jag den första att hålla med om att när man sitter där under hjälmen så har man inte helt koll på hur mycket man låter. Jag bor i närheten (ca 60-70m) från en väg ner till ett par badplatser vid havet, det är populärt för hojåkare att åka ner där, kommer i grupper om 20st ibland. Vissa låter mer än andra och några som utmanar hastighetsgränsen mer än x3 på vägen ner kan höras tydligt i 1,5-2km. Det är förbannat irriterande men inte för ljudets skull. Kan det vara så att ljudet stör många för att det i första hand associeras med en trafikbuse?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.