10 787 läst · 317 svar
11k läst
317 svar
Allt om motorcykeln
Rekommenderar integralhjälm med nerfällbart solskydd. Så behöver du inte direkt bry dig om att byta visir för mörkerkörning.galento skrev:
Såklart förberedd för telefon.
Ja, säg det. Jag skall precis byta har en ultralätt kolfiber integral idag (NEXX) som jag haft för länge. Har krav på att det inte skall vara termoplast, inte bogvisir, inga inbyggda solglasögon och det skall vara låg vikt. Lurar på en HJC RPHA12 kolfiber eller en Shoei NXR 2. Sista alternativet just nu är Xlite 803 Ultra Carbon.galento skrev:
Har du bevis för det? Jag märker att man hörs man så syns man, det går inte att bortse från det. Jag skulle gissa att de som låter mycket generellt kör fortare och därför sabbar statistiken?MathiasS skrev:
MIN erfarenhet är densamma, man syns när man hörs. Det har jag inga bevis för mer än att det är min upplevelse.F fsn skrev:
Googlar man frågan så verkar det vara så att mc som låter mer inte är mindre olycksdrabbade. Har ingen länk till det tillgänglig, du får leta själv.
Jag gissar att i de typiska olyckstyperna så spelar det ingen roll (krock i korsning, singelolycka landsväg). Där man själv märker skillnad, i köer, krockar man så sällan ändå.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 993 inlägg
Personligen tycker jag högljudda avgassystem är ett jäkla ofog, sprider en massa onödigt buller i omgivningen.
AGV compact st fick 4 stjärnor, det är fullt dugligt om man går från öppen hjälm till integral eller systemhjälm.F fsn skrev:
Om man vill ha toppbetyg och samtidigt mörkt visir så får man leva med 6-10 tusen plus 2-5 olika visir, men då får man kolla efter snabbfästen istället.
Man behöver se till helheten. Dessa hjälmar uppfyller fortfarande alla krav som finns.
I alternativ kommer du garanterat åka runt med mörkt visir när det är mörkt ute då och då och därmed se sämre än du annars skulle göra. Vad som är värst för säkerheten är inte alls självklart.
I alternativ kommer du garanterat åka runt med mörkt visir när det är mörkt ute då och då och därmed se sämre än du annars skulle göra. Vad som är värst för säkerheten är inte alls självklart.
Nu går jag inte från varken öppen hjälm eller bogvisir. Jag har kört med integral sen 1993.R Rkarlsson skrev:
Jag har alltid klarat mig med två visir, men visst finns det tillfällen då jag önskat ett ljusare glas och tyckt att inbyggda solglasögon skulle varit bra. Jag sätter ett högt värde i en lätt hjälm, tänker aldrig ta i en PC-hjälm och samma sak med bogvisir.
AGV Compact ST uppfyller precis allt jag inte vill ha i en hjälm.
Redigerat:
Ja, fast väldigt sällan, tror att det hänt 1 gång faktiskt. Och hade man haft en hoj med minsta antydan till förvaringsfack hade man kunnat ha en klart visir där. Dom uppfyller kraven, ock med rätt god marginal med vad jag förstår så det finns faktiskt säkerhet att köpa om man vill det, sen vet jag inte vad skillnaden är med den nya standarden 22.06.MathiasS skrev:
Sen skall man ha komfort, vikt, aero mm. Och som sagt, en hjälm i härdplast.
Redigerat: