15 022 läst · 367 svar
15k läst
367 svar
Allt om motorcykeln
Limma löständerna!
Mopedproblem.
En modern Kymco Super 8R, 4takt med insprutning, har plötsligt börjat hacka sig fram när man kör i svag nedförsbacke. Det känns ungefär som att soppan tar slut. Den saktar in och får fart, saktar in och får fart. Det är inte ett plötsligt hack eller ryck utan snarare att den pulserar i framdrivningen.
Kör jag på plan mark fullgas är det inte några problem.
Jag hade gissat på bränslefilter (men uppenbarligen inte eftersom det fungerar på plan mark) eller någon flottör i en förgasare men en sådan finns ju inte heller.....
Jag funderade också på om det kan vara något med centrifugalkopplingen, men varför skulle den bete sig annorlunda i nedförsbacke?
En modern Kymco Super 8R, 4takt med insprutning, har plötsligt börjat hacka sig fram när man kör i svag nedförsbacke. Det känns ungefär som att soppan tar slut. Den saktar in och får fart, saktar in och får fart. Det är inte ett plötsligt hack eller ryck utan snarare att den pulserar i framdrivningen.
Kör jag på plan mark fullgas är det inte några problem.
Jag hade gissat på bränslefilter (men uppenbarligen inte eftersom det fungerar på plan mark) eller någon flottör i en förgasare men en sådan finns ju inte heller.....
Jag funderade också på om det kan vara något med centrifugalkopplingen, men varför skulle den bete sig annorlunda i nedförsbacke?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 122 inlägg
Plocka bort ljuddämparen, luftfiltret och lyssna när du kör om den misständer?
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 122 inlägg
ja men den är inte fel, beroende på hur avluftningen ser ut så skulle det kunna kopplas ihop med lutning, speciellt när det är fulltankat. Bra tänk, tack.T TypRätt skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 944 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 944 inlägg
Finns det tippsensor på den? Hade det på aprilian, la man hojen på sidan så stängde den av tändningen.MathiasS skrev:
Tänker att den kan ha lossnat eller glapp.
Hade det inte varit insprut så hade jag trott på vakuumfel på förgasaren.
Vet ej ska försöka reda ut det också, men jag börjar med avluftningen till tankenU Utsliten och utdömd skrev:
Förgasare hade gett många fler tänkbara felkällor för dessa symptom....
Visst har ”scootermoppar” ofta en vakuumstyrd bränslekran?!
Jag tror nästan jag hade försökt undersöka om den funkar som det är tänkt, särskilt med tanke på de andra åtgärderna du redan gjort. Kolla efter vakuumläckage osv.
Mvh
Stefan
Jag tror nästan jag hade försökt undersöka om den funkar som det är tänkt, särskilt med tanke på de andra åtgärderna du redan gjort. Kolla efter vakuumläckage osv.
Mvh
Stefan