Limma löständerna!
 
Villhöver en sådan! 😂

 
  • Gilla
  • Älska
Cruzze och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
[media]
Släpper upp vissa vibrationer genom ramen, men även korv. Godkänd.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Mopedproblem.

En modern Kymco Super 8R, 4takt med insprutning, har plötsligt börjat hacka sig fram när man kör i svag nedförsbacke. Det känns ungefär som att soppan tar slut. Den saktar in och får fart, saktar in och får fart. Det är inte ett plötsligt hack eller ryck utan snarare att den pulserar i framdrivningen.

Kör jag på plan mark fullgas är det inte några problem.

Jag hade gissat på bränslefilter (men uppenbarligen inte eftersom det fungerar på plan mark) eller någon flottör i en förgasare men en sådan finns ju inte heller.....

Jag funderade också på om det kan vara något med centrifugalkopplingen, men varför skulle den bete sig annorlunda i nedförsbacke?
 
Plocka bort ljuddämparen, luftfiltret och lyssna när du kör om den misständer?
 
S Stefan.o skrev:
Villhöver en sådan! 😂

[media]
Instämmer. Borde vara obligatoriskt som motorcyklist.
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Plocka bort ljuddämparen, luftfiltret och lyssna när du kör om den misständer?
Om vi antar att den misständer, vilket jag inte tror då det är mycket hackigare, vad skulle få en maskin att bara göra det i nedförsbacke?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Om vi antar att den misständer, vilket jag inte tror då det är mycket hackigare, vad skulle få en maskin att bara göra det i nedförsbacke?
Bränsle eller tändning som spökar vid dellast. Kanske en lös tändstiftshatt eller glapp i kablaget. Nån sensor som spökar.
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Bränsle eller tändning som spökar vid dellast. Kanske en lös tändstiftshatt eller glapp i kablaget. Nån sensor som spökar.
Japp ska försöka se över detta. Men jag förstår inte varför den går perfekt på fullgas på plan mark men inte i nedförsbacke. Fulltankad ska tilläggas.
 
Prova att öppna tanklocket (o kör ner för backen med det lite öppet) o se om det händer samma sak, tänker om det av någon anledning blir vakuum i tanken.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Prova att öppna tanklocket (o kör ner för backen med det lite öppet) o se om det händer samma sak, tänker om det av någon anledning blir vakuum i tanken.
ja men den är inte fel, beroende på hur avluftningen ser ut så skulle det kunna kopplas ihop med lutning, speciellt när det är fulltankat. Bra tänk, tack.
 
U
MathiasS MathiasS skrev:
ja men den är inte fel, beroende på hur avluftningen ser ut så skulle det kunna kopplas ihop med lutning, speciellt när det är fulltankat. Bra tänk, tack.
Finns det tippsensor på den? Hade det på aprilian, la man hojen på sidan så stängde den av tändningen.
Tänker att den kan ha lossnat eller glapp.

Hade det inte varit insprut så hade jag trott på vakuumfel på förgasaren.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Finns det tippsensor på den? Hade det på aprilian, la man hojen på sidan så stängde den av tändningen.
Tänker att den kan ha lossnat eller glapp.

Hade det inte varit insprut så hade jag trott på vakuumfel på förgasaren.
Vet ej ska försöka reda ut det också, men jag börjar med avluftningen till tanken

Förgasare hade gett många fler tänkbara felkällor för dessa symptom....:)
 
Visst har ”scootermoppar” ofta en vakuumstyrd bränslekran?!

Jag tror nästan jag hade försökt undersöka om den funkar som det är tänkt, särskilt med tanke på de andra åtgärderna du redan gjort. Kolla efter vakuumläckage osv.

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Ska titta lite ikväll när moppen är hemma igen, återkommer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.