13 473 läst · 334 svar
13k läst
334 svar
Allt om motorcykeln
Beroende på sin passagerare så märks inte den av om den inte väger mer än dig, och vet hur man ska bete sig. En som inte kan bete sig bakpå bör aldrig åka motorcykel såklart.MathiasS skrev:
Hade aldrig nånsin problem att skjuta på mina cbr varken 600 eller 900. Eller jo en person kunde inte åka och då höll det på att gå åt skogen bokstavligt talat, inte bra att luta sig motsatt från föraren
Det är väl ingen som har sagt att det är problem att ha en passagerare, men för min del blir det en mindre aktiv körning när jag har passagerare och så antar jag att de flesta som utan passagerare gillar att gasa lite, gör..? Rkarlsson skrev:Beroende på sin passagerare så märks inte den av om den inte väger mer än dig, och vet hur man ska bete sig. En som inte kan bete sig bakpå bör aldrig åka motorcykel såklart.
Hade aldrig nånsin problem att skjuta på mina cbr varken 600 eller 900. Eller jo en person kunde inte åka och då höll det på att gå åt skogen bokstavligt talat, inte bra att luta sig motsatt från föraren
Det beror på passagere och det beror till stor del på hoj. Ducatin med litiumbatteri väger in på 177-178kg fulltankad och är avstämd därefter.MathiasS skrev:
Därav jag skrev så. går att köra väldigt aktivt med folk på.MathiasS skrev:
Jag tror man främst bör fundera på vad man vill göra med hojen. Själv ville jag ut på grus o kanske gör något officiellt skogsbruksmessigt undersökande av barkborrsbestånden (för att inte bryta mot terrängkörningslagen) så jag köpte mig en CRF300l Rally. Bor i Stockholm så behöver fortfarande ta mig en bit till bra skog så framrutan och större tank kändes rätt. Efter som jag inte har några nära vänner med mc kort räknar jag med att åka mest själv vilket gjorde att en lätt cykel även var ett krav. Måste kunna få upp den o inte allt för lätt fasta under om man snubblar över liten tuva i ojämnt eller lutande underlag.
Men med det sagt med sina ynka 286cc och 150kg blöt känns den ju som en trimmad moppe och jag undviker aktivt att åka på E18 och E4 ut ur stan.
Men med det sagt med sina ynka 286cc och 150kg blöt känns den ju som en trimmad moppe och jag undviker aktivt att åka på E18 och E4 ut ur stan.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 992 inlägg
Kör enligt samma devis, i skogen ska det väga lätt, alla mina hojar är under 170kg fulltankade..T TypRätt skrev:Jag tror man främst bör fundera på vad man vill göra med hojen. Själv ville jag ut på grus o kanske gör något officiellt skogsbruksmessigt undersökande av barkborrsbestånden (för att inte bryta mot terrängkörningslagen) så jag köpte mig en CRF300l Rally. Bor i Stockholm så behöver fortfarande ta mig en bit till bra skog så framrutan och större tank kändes rätt. Efter som jag inte har några nära vänner med mc kort räknar jag med att åka mest själv vilket gjorde att en lätt cykel även var ett krav. Måste kunna få upp den o inte allt för lätt fasta under om man snubblar över liten tuva i ojämnt eller lutande underlag.
Men med det sagt med sina ynka 286cc och 150kg blöt känns den ju som en trimmad moppe och jag undviker aktivt att åka på E18 och E4 ut ur stan.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 992 inlägg
BMW hojarna är inte speciellt bra på något och tillförlitlighet når dom väl upp till medel som bäst. Generellt krånglig service också.Silly Bear skrev:
F800GS va en bra adventure hoj när den kom, men gathojarna har inget egentligen som andra inte har.
Sen kolla inte för mycket på motorstorlek, det viktiga är känsla och karaktär. Vad man är sugen på.
Vill man köra hårt och busa, köp en Superduke eller motsvarande.
Vill man åka runt med smooth flow och så på landsväg, ska det va en motor som inte rycker och håller på, sen förlåtande fjädring.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 992 inlägg
Ja det är ju en klar fördel , har en Dominator på grus / skogsvägar . Har funderatJohannes Carlsson skrev:
lite på en Transalp men vi får väl se. Den man har funkar ju också men gillar inte
sadeln nåt vidare.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 992 inlägg
Har tittat lite på en sådan wild ass kudde att sitta på 🤔 . Men problemen med knäna har gjort att jag inte orkar köra med mittmonterade fotpinnar. Har framflyttat på den andra hojen och det funkar som tur är. Så den har stått still mest hela sommaren.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 992 inlägg
Wild ass, Airhawk funkar ju, men en eftermarknadssadel eller ombyggd orginal känns lite mer ordentligtgalento skrev: