?
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det blir ju inte mycket av aktiv körning med någon bakpå, men sätter man rätt person där bak så kan det ju vara en trevlig upplevelse ändå, att åka hoj.
Beroende på sin passagerare så märks inte den av om den inte väger mer än dig, och vet hur man ska bete sig. En som inte kan bete sig bakpå bör aldrig åka motorcykel såklart.

Hade aldrig nånsin problem att skjuta på mina cbr varken 600 eller 900. Eller jo en person kunde inte åka och då höll det på att gå åt skogen bokstavligt talat, inte bra att luta sig motsatt från föraren :D
 
? Rkarlsson skrev:
Beroende på sin passagerare så märks inte den av om den inte väger mer än dig, och vet hur man ska bete sig. En som inte kan bete sig bakpå bör aldrig åka motorcykel såklart.

Hade aldrig nånsin problem att skjuta på mina cbr varken 600 eller 900. Eller jo en person kunde inte åka och då höll det på att gå åt skogen bokstavligt talat, inte bra att luta sig motsatt från föraren :D
Det är väl ingen som har sagt att det är problem att ha en passagerare, men för min del blir det en mindre aktiv körning när jag har passagerare och så antar jag att de flesta som utan passagerare gillar att gasa lite, gör..
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det blir ju inte mycket av aktiv körning med någon bakpå, men sätter man rätt person där bak så kan det ju vara en trevlig upplevelse ändå, att åka hoj.
Det beror på passagere och det beror till stor del på hoj. Ducatin med litiumbatteri väger in på 177-178kg fulltankad och är avstämd därefter.
 
?
MathiasS MathiasS skrev:
Det är väl ingen som har sagt att det är problem att ha en passagerare, men för min del blir det en mindre aktiv körning när jag har passagerare och så antar jag att de flesta som utan passagerare gillar att gasa lite, gör..
Därav jag skrev så. går att köra väldigt aktivt med folk på.
 
Ska man hålla sig under skyltad hastighet +30 så blir det inte speciellt aktiv körning på Svenska vägar. Vägarnas skick gör det dessutom olämpligt att köra speciellt aktivt om man vill leva länge.
 
Jag tror man främst bör fundera på vad man vill göra med hojen. Själv ville jag ut på grus o kanske gör något officiellt skogsbruksmessigt undersökande av barkborrsbestånden (för att inte bryta mot terrängkörningslagen) så jag köpte mig en CRF300l Rally. Bor i Stockholm så behöver fortfarande ta mig en bit till bra skog så framrutan och större tank kändes rätt. Efter som jag inte har några nära vänner med mc kort räknar jag med att åka mest själv vilket gjorde att en lätt cykel även var ett krav. Måste kunna få upp den o inte allt för lätt fasta under om man snubblar över liten tuva i ojämnt eller lutande underlag.
Men med det sagt med sina ynka 286cc och 150kg blöt känns den ju som en trimmad moppe och jag undviker aktivt att åka på E18 och E4 ut ur stan.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
galento
Huvudsaken är ju att man är nöjd själv oavsett vad man kör 😃
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Jag tror man främst bör fundera på vad man vill göra med hojen. Själv ville jag ut på grus o kanske gör något officiellt skogsbruksmessigt undersökande av barkborrsbestånden (för att inte bryta mot terrängkörningslagen) så jag köpte mig en CRF300l Rally. Bor i Stockholm så behöver fortfarande ta mig en bit till bra skog så framrutan och större tank kändes rätt. Efter som jag inte har några nära vänner med mc kort räknar jag med att åka mest själv vilket gjorde att en lätt cykel även var ett krav. Måste kunna få upp den o inte allt för lätt fasta under om man snubblar över liten tuva i ojämnt eller lutande underlag.
Men med det sagt med sina ynka 286cc och 150kg blöt känns den ju som en trimmad moppe och jag undviker aktivt att åka på E18 och E4 ut ur stan.
Kör enligt samma devis, i skogen ska det väga lätt, alla mina hojar är under 170kg fulltankade..
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Håller med om att bmwn kanske inte är den snyggaste hojen men endå helt ok.

Läste lite recensioner i somras på F900R när någon på jobbet föreslog den.


Vet du vad beteckningarna står för gissar att R är racing men det verkar finnas en hel uppsjö när det gäller just bmw
BMW hojarna är inte speciellt bra på något och tillförlitlighet når dom väl upp till medel som bäst. Generellt krånglig service också.

F800GS va en bra adventure hoj när den kom, men gathojarna har inget egentligen som andra inte har.

Sen kolla inte för mycket på motorstorlek, det viktiga är känsla och karaktär. Vad man är sugen på.
Vill man köra hårt och busa, köp en Superduke eller motsvarande.
Vill man åka runt med smooth flow och så på landsväg, ska det va en motor som inte rycker och håller på, sen förlåtande fjädring.
 
T TommyC skrev:
Ska man hålla sig under skyltad hastighet +30 så blir det inte speciellt aktiv körning på Svenska vägar. Vägarnas skick gör det dessutom olämpligt att köra speciellt aktivt om man vill leva länge.
Det finns en anledning till att jag åker med 300mm fjädringsväg 😉
 
galento
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Kör enligt samma devis, i skogen ska det väga lätt, alla mina hojar är under 170kg fulltankade..
Ja det är ju en klar fördel , har en Dominator på grus / skogsvägar . Har funderat
lite på en Transalp men vi får väl se. Den man har funkar ju också men gillar inte
sadeln nåt vidare.
 
galento galento skrev:
Ja det är ju en klar fördel , har en Dominator på grus / skogsvägar . Har funderat
lite på en Transalp men vi får väl se. Den man har funkar ju också men gillar inte
sadeln nåt vidare.
Sadeln är ju lätt fixat om man är nöjd med hojen i övrigt.
 
galento
Har tittat lite på en sådan wild ass kudde att sitta på 🤔 . Men problemen med knäna har gjort att jag inte orkar köra med mittmonterade fotpinnar. Har framflyttat på den andra hojen och det funkar som tur är. Så den har stått still mest hela sommaren.
 
galento galento skrev:
Har tittat lite på en sådan wild ass kudde att sitta på 🤔 . Men problemen med knäna har gjort att jag inte orkar köra med mittmonterade fotpinnar. Har framflyttat på den andra hojen och det funkar som tur är. Så den har stått still mest hela sommaren.
Wild ass, Airhawk funkar ju, men en eftermarknadssadel eller ombyggd orginal känns lite mer ordentligt
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.