12 306 läst · 334 svar
12k läst
334 svar
Allt om motorcykeln
Problemet med MT07 är att den är rätt liten. En normalstora farbror ser lätt ut som en cirkusapa på en trehjuling. Och MT09 är lite kort i hjulbasen kan jag tycka.MathiasS skrev:Mt07 är antagligen en av de vanligaste maskinerna hos trafikskolorna så den kan ju inte bli fel.
Mt09 går ju det med, men det är ärligt talat ingen nybörjarhoj, alldeles för snabb…..
Vill man ha något åt adventure-hållet så är bmws 750 eller 800gs också rätt vanliga på skolorna. Trevlig typ av maskin som man kan ha länge om man vill. Upprätt körställning gör lågfartmanövern mycket enklare.
Kawasaki er6n är också vanliga som förstamaskin.
Övningskörde med virago 525 och en dragstar 1100 privat, funkade bra på lågfarten. Högfart är de lite klumpiga. Övade med suzuki 1400 på körskolan 2 ggr.
Sen gick resan typ såhär, suzuki gsx400fws som var för tråkig, cbr 600f som var i mint condition, och sedan cbr 900RR som var riktigt trevlig
Slutade köra för att sporthojar i grupp är ett gäng idioter och då var det helt enkelt inte roligt för att man inte ville riskera att dö eller döda någon.
Man kan köra normalt med en RR hoj på gatan faktiskt =)
Sen gick resan typ såhär, suzuki gsx400fws som var för tråkig, cbr 600f som var i mint condition, och sedan cbr 900RR som var riktigt trevlig
Slutade köra för att sporthojar i grupp är ett gäng idioter och då var det helt enkelt inte roligt för att man inte ville riskera att dö eller döda någon.
Man kan köra normalt med en RR hoj på gatan faktiskt =)
Har bara kört mt07 några enstaka timmar på trafikskolan, kan inte säga att jag med mina 183/83kg kände mig speciellt övervuxen. Den som ska ha hojen slutgiltigt (sambon) får väl avgöra om den känns liten eller ej….F fsn skrev:
Kort hjulbas på mt09 var ett av skälen till att jag först tänkte bort den och siktade på en FTR, men nu sitter jag här med en 09 SP i garaget ändå. FTRwn kändes blaha att köra och mt09an är svinkul, skitsamma vilken hjulbas den har.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 647 inlägg
En lagom gammal BMW R1xxx GS eller K1xxx RS finns i de flesta prisklasser beroende på ålder och skick. GS är en smidig alltiallohoj medan RS är en sporttourer. Båda duger bra för både korta nöjesturer runt staden och längre turer till alperna eller Norska fjällen.
Edit: ABS kom tidigt på BMW, min R1100RS har ABS generation 2 som fungerar förnämligt. Nyare är ännu bättre. En stor fördel med BMW är låga försäkringskostnader förutom då för S1000RR.
Edit: ABS kom tidigt på BMW, min R1100RS har ABS generation 2 som fungerar förnämligt. Nyare är ännu bättre. En stor fördel med BMW är låga försäkringskostnader förutom då för S1000RR.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 861 inlägg
Vilken stil vill du ha? Du är i samma storlek som mig, de flesta hojar funkar utmärkt, upprätt körställning och brett styre är det som gör hojar främst lättkörda. Men ta en hoj du gillar, snygg eller något annat.Silly Bear skrev:
Suzuki SV650? Typ som MT07 och ER6, men aningen "bättre" Scrambler Ducati är också lättkörd.
Adventure hojar om man vill åka långt eller grus är trevligt.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 647 inlägg
Gillar Suzuki Intruder och den typ av hojj.Johannes Carlsson skrev:Vilken stil vill du ha? Du är i samma storlek som mig, de flesta hojar funkar utmärkt, upprätt körställning och brett styre är det som gör hojar främst lättkörda. Men ta en hoj du gillar, snygg eller något annat.
Suzuki SV650? Typ som MT07 och ER6, men aningen "bättre" Scrambler Ducati är också lättkörd.
Adventure hojar om man vill åka långt eller grus är trevligt.
Men vill börja med något mer lättkört, tänkte ta kort till våren sen åka med några kompisar genom Norge .
Så nån nybörjar hojj som passar att åka lite längre med
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 861 inlägg
Ta en adventure tourer dåSilly Bear skrev:
Kawasaki Versys 650
Suzuki V-Strom 650
Honda NC700
Honda Transalp 700
Triumph Tiger 800
BMW F800GS
BMW F650GS
Aprilia Capnord
Norge är kallt, och det kommer regna. Så skaffa kläder för ändamålet. Laminerat vattentätt ställ eller separat regnställ. Zip in regnskydd suger
Det blir bäst och billigast att köpa en fullstor MC direkt efter att man har tagit körkort med skolans övningshoj. En fullvuxen förare tröttnar fort på mellanklasshojar på 600-700 cc. Dessa är dessutom helt kass om man ska köra med passagerare. Sporthojar som R1, CBR och liknande funkar bra utan passagerare men försäkringen kostar multum. Fullvuxna BMW, Yamaha, Kawasaki, Honda osv går att leva med länge vilket blir mycket billigare än att byta upp sig steg för steg.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 861 inlägg
"Tröttnar" det beror på var man kör. På stora vägar är allt tråkigt och på småvägar går det nästan alltid under 100, då gör stor motor ingen större skillnad. 50hk räcker gott och väl, men någon gång ska man väl känna på något med ordentlig prestanda.T TommyC skrev:Det blir bäst och billigast att köpa en fullstor MC direkt efter att man har tagit körkort med skolans övningshoj. En fullvuxen förare tröttnar fort på mellanklasshojar på 600-700 cc. Dessa är dessutom helt kass om man ska köra med passagerare. Sporthojar som R1, CBR och liknande funkar bra utan passagerare men försäkringen kostar multum. Fullvuxna BMW, Yamaha, Kawasaki, Honda osv går att leva med länge vilket blir mycket billigare än att byta upp sig steg för steg.
Stor och stark motor är vanebildande. 50hk räcker säkert bra för en pendlarhoj eller kortare utflykter men varför nöja sig med en så liten hoj när allt blir så mycket roligare med en stor motor i ett bra chassi. Med låg försäkringspremie som vissa stora hojar har så kan det bli riktigt bra ekonomi dessutom. Med passagerare och full packning så är ju t o m en 1100 i minsta laget (passageraren håller inte med).
Det är subjektivt och tycke och smak. Jag är själv en förespråkare för Ducati men köper man en sån med 10-15 år på nacken då skall man trivas i garaget och vilja serva och skruva själv.Silly Bear skrev:
Men med tanke på budget och att du verkar ha planer på lite längre resor så BMW F eller G 650GS. Där har du snål, driftsäker, försäkringsbillig ingång. Dock full förståelse för om du tycker det är både fula och trista.