12 279 läst · 334 svar
12k läst
334 svar
Allt om motorcykeln
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 860 inlägg
Tycker aldrig det fungerat att köpa på nätet, mer än de gånger jag köpt samma modell av något jag haft innan.Silly Bear skrev:
Viktigt att det sitter bra, så satsa istället på att köpa det där du får bäst service istället för det billigaste.
Var i samma situation som dig.Silly Bear skrev:
Köpte hoj i våras. Hade ca 50k som budget.
Blev en kawasaki er6n -12 med 500 mil på mätaren.
Lättkörd o jag klarade kortet på den.
Körde en yamaha xj6 på risk2an. Var inte alls överens med den. Slö och ville inte varva.
Sen har jag kört en mt07 på körskolan. Den kändes som min er6 men lite mer modernt instrumentkluster.
Något jag saknar är lite förvaring. För typ vattenflaska etc.
Då gäller det att jackan sitter bra.Johannes Carlsson skrev:
Första gången jag gick omkull var med en allvädersjacka. Hela jackan vred sig när jag kasade på asfalten, så när jag väl stannat var inte ett enda skydd på plats. 😳
Nu kör jag så lite att jag har svårt att motivera ett nytt ställ, så kör med helställ i skinn som jag köpte när jag skulle tävla. Då är det krav på separat ryggskydd (och numera även airbag). Klumpigt och svettigt när man stannar vid glasskiosken, så jag kan inte låta bli att snegla åt Knox urbane pro.
Alla skydd i en tajt "jacka" som man har innanför valfri tröja eller jacka. Och John Doe kevlar jeans till det.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 860 inlägg
Jag har John Doe cargo jeans och en Klim Marrakesh jacka som jag använder vid avslappnad körning. Skydden sitter där dom ska och man håller sig fräsch.J JeLö skrev:Då gäller det att jackan sitter bra.
Första gången jag gick omkull var med en allvädersjacka. Hela jackan vred sig när jag kasade på asfalten, så när jag väl stannat var inte ett enda skydd på plats. 😳
Nu kör jag så lite att jag har svårt att motivera ett nytt ställ, så kör med helställ i skinn som jag köpte när jag skulle tävla. Då är det krav på separat ryggskydd (och numera även airbag). Klumpigt och svettigt när man stannar vid glasskiosken, så jag kan inte låta bli att snegla åt Knox urbane pro.
Alla skydd i en tajt "jacka" som man har innanför valfri tröja eller jacka. Och John Doe kevlar jeans till det.
Skulle köpa annat idag, speciellt byxorna som är lite sådär. Finns bättre.
Knox Urbane gillar jag inte alls, känns stel och klumpig. Då är Revit Nucleus eller Richa Body guard 2 bättre alternativ och kommer med bröstskydd på köpet.
Väska för regnkläder, vattenflaska etc. På hojen är alltid nice, tankväska går på vissa annars kan man alltid börja med en ryggsäck, men tänka lite på vad man har i
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 860 inlägg
En tailbag/rygga med remmar är alltid nice!fgo skrev:Var i samma situation som dig.
Köpte hoj i våras. Hade ca 50k som budget.
Blev en kawasaki er6n -12 med 500 mil på mätaren.
Lättkörd o jag klarade kortet på den.
Körde en yamaha xj6 på risk2an. Var inte alls överens med den. Slö och ville inte varva.
Sen har jag kört en mt07 på körskolan. Den kändes som min er6 men lite mer modernt instrumentkluster.
Något jag saknar är lite förvaring. För typ vattenflaska etc.
Brukar åka med vanlig skinnjacka och John Doe brallor med sidofickor 👍 på benen,
vill inte ha nån ryggsäck på mej , har sidoväskor med snabbfästen på hojen.
Åkte med skinnbrallor länge förr men inte efter köpet av JD brallorna. Men har
allväderställ och andra jackor också beroende på väder och temp.
Har tinnitus så har kört med Araihjälm i ett antal år nu , vill inte labba med hörselproppar.
vill inte ha nån ryggsäck på mej , har sidoväskor med snabbfästen på hojen.
Åkte med skinnbrallor länge förr men inte efter köpet av JD brallorna. Men har
allväderställ och andra jackor också beroende på väder och temp.
Har tinnitus så har kört med Araihjälm i ett antal år nu , vill inte labba med hörselproppar.
hur menar du här? Det finns ingen hjälm som är så tyst att den skyddar mot vindbrusets skadliga inverkan på hörseln - om du redan har tinnitus så bordet det vara självklart att ha ett par bra proppar? Gör ett par formgjutna om du inte hittar något som sitter bekvämt.galento skrev:
För +15 år sen hade smc en jättebra artikel om ljudet i hjälmen. Det var nödvändigtvis inte ljudet man hörde eller upplevde högt som var det skadliga.
Var också något om att satte man i öronpropparna fel gjorde dessa mer skada än nytta.
Var också något om att satte man i öronpropparna fel gjorde dessa mer skada än nytta.
Har i många år kört med öppna hjälmar och solglasögon och vindbruset i
dom var väldigt högt. Men för min del funkar Arai hjälmen bra att åka med
utan proppar och att inte ha förhöjd tinnitus efteråt som det kan bli.
Har aldrig gillat att köra med öronproppar så det blev en tystare hjälm istället.
dom var väldigt högt. Men för min del funkar Arai hjälmen bra att åka med
utan proppar och att inte ha förhöjd tinnitus efteråt som det kan bli.
Har aldrig gillat att köra med öronproppar så det blev en tystare hjälm istället.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 860 inlägg
Kör du över 50km/h och 1h typ så har du betydande belastning på öronen. Så tysta är inte Arai.. öronproppar är bara en vanesak. Ett par i silikon går snabbt att sätta in, sen är komforten väldigt olika.galento skrev:
Även om man inte tänker på det som högt är det ju lite som med bilen, ställ in radion utan att bilen är på på en trevlig volym för att lyssna på prat i P1 kör sedan till en motorväg och fundera på om du hör något. Upplevde inte ljudet som högt på körskolan heller, man satte in Cardo innan man hoppade på o tyckte den gjorde ont i öronen för det var så högt men väl ute på vägen fick man dra upp volymen ytterliga för att höra något. Kör inte med proppar men borde nog, förutom en tur till Uppsala har jag bara använt hojen för kortare turer i närområdet och då har nog 60 varit högsta farten men har kört med öppet visir då det varit varma dagar och jag har glasögon som gillar att imma igen när man står vid tröga rödljus.
Appropå hörselskydd.
Dessa +några andra har jag testat.
https://www.alpinehearingprotection.com/products/motosafe-pro
Gillar dessa då allt ljud inte dämpas.
Det går att föra ett samtal med hjälmen på.
Testade även mina inear galaxy nåt med ANC. Blev nästan läskigt tyst då jag knappt hörde motorn.
Dock går ju det att stänga av. Mobilsamtal funkade iaf.
Nackdelen för mig är att silikonplopparna lossnar i öronen men själva luren följer med.
Dessa +några andra har jag testat.
https://www.alpinehearingprotection.com/products/motosafe-pro
Gillar dessa då allt ljud inte dämpas.
Det går att föra ett samtal med hjälmen på.
Testade även mina inear galaxy nåt med ANC. Blev nästan läskigt tyst då jag knappt hörde motorn.
Dock går ju det att stänga av. Mobilsamtal funkade iaf.
Nackdelen för mig är att silikonplopparna lossnar i öronen men själva luren följer med.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Jag använder denna vid längre turer, inget alls vid kortare. Till nästa säsong tror jag dock det blir ett par formgjutna.
https://www.swedol.se/horselpropp-fusion-1011281-s-49603582.html
https://www.swedol.se/horselpropp-fusion-1011281-s-49603582.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 860 inlägg
Jag kör med dessa
https://www.clasohlson.com/se/Öronproppar-Moldex-Pura-Fit,-50-par/p/40-8883?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw8--2BhCHARIsAF_w1gz4JgBW-AqdkqkbBUPR5epQEpPDFD8K51KMA2U_da_Nq44evCGnmgkaAkanEALw_wcB
Glömmer bort dom efter några minuter bara, tycker det är skönt att ha med några extra i fickan ifall man tappar någon
Man kan ju ha i åtanke att för längre turer räcker inte de där Alpine lurarna för att skydda hörseln. Dom har bara 20dB reduktion.
https://www.clasohlson.com/se/Öronproppar-Moldex-Pura-Fit,-50-par/p/40-8883?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw8--2BhCHARIsAF_w1gz4JgBW-AqdkqkbBUPR5epQEpPDFD8K51KMA2U_da_Nq44evCGnmgkaAkanEALw_wcB
Glömmer bort dom efter några minuter bara, tycker det är skönt att ha med några extra i fickan ifall man tappar någon
Man kan ju ha i åtanke att för längre turer räcker inte de där Alpine lurarna för att skydda hörseln. Dom har bara 20dB reduktion.