12 250 läst · 334 svar
12k läst
334 svar
Allt om motorcykeln
Ja där fick ni svaret! Har inget att tillägga…J JeLö skrev:Blev också nyfiken på det, hur ändrar man tändföljd på 3-cylindrar 🤔
Hittade ett klipp på youtube. Orkade själv inte se hela, men tillräckligt för att förstå vad som skiljer tiger 900 mot övriga. Aldrig kört tiger 900 eller 1200 men blev sugen på att testa nu. Får hoppas att det snart dyker upp en ny återförsäljare i Skåne. Åtminstone tills jag får mer tid till att köra hoj och ska ha skaffa triumph igen 😎
[media]
Ser att du står från Östergötland, Torbjörn kom därifrån innan han flyttade söderut. Och han har en bror kvar i Motala/Mjölby som också ska vara ett stort Ducatifan.S Styrman_jansson skrev:
Här en annan cykel som Torbjörn pysslat med och i kontakt med Dr. Fabio Taglioni
https://silodrome.com/ducati-750-sport/
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 860 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 860 inlägg
Apropå de med körkort och dricka.T TypRätt skrev:
När jag var 16 och tog mitt lätta mc-kort så ställde farsan fram en långburk starköl på bordet till mig när vi skulle äta, med orden:
”Nu när du skaffat körkort grabben får du självklart även dricka”
Undrar än idag logiken bakom det
Finns ingen. Kom en i ungdomen med en nyinköpt och hämtad HD Elektra och passerat affären på vägen till klubbstugan. Efter några burkar mellanöl skulle han åka hem och det kommenterades "ska du köra" där svaret blev " det är ju såna vanliga man köper i affären" (tidigt 70-tal i och liten ort på landsbygd).U Utsliten och utdömd skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 860 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 860 inlägg
Jo men farsan va ju ändå totalt emot att köra rattfull.A AndersS skrev:Finns ingen. Kom en i ungdomen med en nyinköpt och hämtad HD Elektra och passerat affären på vägen till klubbstugan. Efter några burkar mellanöl skulle han åka hem och det kommenterades "ska du köra" där svaret blev " det är ju såna vanliga man köper i affären" (tidigt 70-tal i och liten ort på landsbygd).
Det var andra tider och även jag handlade mellanöl i butik, senare fick man inte sälja efter vissa tider och då täcktes ölen över.U Utsliten och utdömd skrev:
Och på den tiden kunde man åka ut till en lanthandlare och knacka på. Men nykter körde mc/bil. En annan, troligtvis skröna, var en handlare som månade om sin katt och man hotade med att ta med sig katten om han inte sålde öl. Det var nog en skröna för varje öre var viktigt för de små lanthandlarna.
Inte OT för man åkte motorcykel oftast.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 860 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 860 inlägg
Nja känner jag min far rätt skulle han inte ens kört moppe efter några folköl.A AndersS skrev:Det var andra tider och även jag handlade mellanöl i butik, senare fick man inte sälja efter vissa tider och då täcktes ölen över.
Och på den tiden kunde man åka ut till en lanthandlare och knacka på. Men nykter körde mc/bil. En annan, troligtvis skröna, var en handlare som månade om sin katt och man hotade med att ta med sig katten om han inte sålde öl. Det var nog en skröna för varje öre var viktigt för de små lanthandlarna.
Inte OT för man åkte motorcykel oftast.
Han är glad i flaskan men han skulle aldrig köra berusad.
Men till historien om att han gav mig öl som 16 åring. Jag va rätt mesig och mer intresserad av teknik än att festa som tonåring. Hans sätt att försöka få mig våga, var väll att bjuda mig på öl, med den dåliga motiveringen att jag hade fått körkort (istället för att kalla mig mes och säga ”det är dags”). Dock väldigt dålig logik i att motivera öl med körkort.
Ja allts
Väl i trafiken va det lite nervöst först för jag han inte komma långt innan lånehojen från skolan skickade upp meddelande över hela displayen om att sensorn för automatisk uppringning till 112 vid krock var ur funktion. Efter som jag inte ser hastigheten med detta över skärmen började jag pilla för att få bort detta samtidigt som jag kommer till en korsning där jag har väjningsplikt. För första gången någonsin de 10gånger jag varit där (körskolan kör på samma område som uppkörningen utgår ifrån) kommer det en bil så det blir en lite mindre snygg kurvtagning o redan där känner väl jag att det här börjar inte bra. En vänstersväng ut på stora vägen senare så kommer det nytt meddelande över skärmen om att jag nu kör på reserven och anmodas ta mig till en bensinmack 😂 nu har jag i alla fall fått in snitsen på att få bort felmeddelanden under körning. Redan innan avfärd fick jag instruktionen att köra mot Stockholm och väl uppe på motorvägen inser jag att jag med nöd och näppe kan urskilja något av vad examinatorn säger så efter lite missuppfattade instruktioner för en rondell efter att ha åkt av motorvägen hamnar jag på påfarten igen, men det var inte mycket att göra åt mer än att åka vidare o vi körde av vid nästa avfart. När vi kom ner i fart så hörde jag instruktionerna och resterande del gick helt smärtfritt. När vi körde tillbaka var jag övertygad om att han skulle underkänna mig men jag tror inte att nervositeten jag kände över strulet och att inte höra vad han sa lyste igenom så mycket som jag kände det själv. Det var bara lovord och han var supernöjd med min körning och menade att det var inte hörsel eller navigering han bedömde.
Blev lite för mycket lut i ena kurvan i kanske 3km/h så fick motorstopp när jag lite för fort behövde lätta på kopplingen, så behövde sätta ner foten. Körde vidare ändå o då kändes nerverna helt klart, fick köra om den igen efter vi va klara på högfart o inbromsningen. Nästa försök va jag själv jäkligt nöjd med höll jämn fart genom hela o fina linjer höll 4km/h. Examinatorn(?) menade att över lag var mitt första försök bättre förutom stoppet o att han tyckte detta försöket gick lite fort men att han skulle låta mig gå vidare till trafiken ändå.MathiasS skrev:
Väl i trafiken va det lite nervöst först för jag han inte komma långt innan lånehojen från skolan skickade upp meddelande över hela displayen om att sensorn för automatisk uppringning till 112 vid krock var ur funktion. Efter som jag inte ser hastigheten med detta över skärmen började jag pilla för att få bort detta samtidigt som jag kommer till en korsning där jag har väjningsplikt. För första gången någonsin de 10gånger jag varit där (körskolan kör på samma område som uppkörningen utgår ifrån) kommer det en bil så det blir en lite mindre snygg kurvtagning o redan där känner väl jag att det här börjar inte bra. En vänstersväng ut på stora vägen senare så kommer det nytt meddelande över skärmen om att jag nu kör på reserven och anmodas ta mig till en bensinmack 😂 nu har jag i alla fall fått in snitsen på att få bort felmeddelanden under körning. Redan innan avfärd fick jag instruktionen att köra mot Stockholm och väl uppe på motorvägen inser jag att jag med nöd och näppe kan urskilja något av vad examinatorn säger så efter lite missuppfattade instruktioner för en rondell efter att ha åkt av motorvägen hamnar jag på påfarten igen, men det var inte mycket att göra åt mer än att åka vidare o vi körde av vid nästa avfart. När vi kom ner i fart så hörde jag instruktionerna och resterande del gick helt smärtfritt. När vi körde tillbaka var jag övertygad om att han skulle underkänna mig men jag tror inte att nervositeten jag kände över strulet och att inte höra vad han sa lyste igenom så mycket som jag kände det själv. Det var bara lovord och han var supernöjd med min körning och menade att det var inte hörsel eller navigering han bedömde.
Ja grattis 😀 när frugan tog kortet hade de en övningshoj som hon inte räckte ner med fotsulorna i marken riktigt , man ska ju kunna sitta på hojen och kunna ha båda fotsulorna på marken. Att hålla på att balansera på tåspetsarna är ju B på riktigt.