12 247 läst · 334 svar
12k läst
334 svar
Allt om motorcykeln
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 860 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 860 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 856 inlägg
Meka själv är ju skönt. Kunna fixa allt direkt istället för att böka med att lämna in och betala dyr service.
Och lättmekade hojar, kunna kolla ventilspel utan att ta loss en enda kåpa
Vissa måste ju lyfta tanken för att byta luftfilter 😅
Och lättmekade hojar, kunna kolla ventilspel utan att ta loss en enda kåpa
Vissa måste ju lyfta tanken för att byta luftfilter 😅
Ha VÄL synliga kläder & hjälm, ha lyset tänt, ge tecken i GOD tid före omkörning, inte köra om vid mötande trafik, inte köra om på insidan (framförallt inte i hög fart), hålla ut ORDENTLIGT vid omkörning, inte köra markant fortare än tillåten hastighetsgräns osv.F fsn skrev:
Skulle kunna rabbla vidare, men du kanske förstår?
Med nya maskiner är man ju lite låst till att få servicen gjord på auktoriserad plats, för att behålla garantin……och ivrigt är det ju inte mycket som behöver göras….
På Tiger 900an river man halva maskinen för att kunna göra ventilkollen, tyvärr var 2000mil. Väldigt dyrt att lämna bort den servicen så det får nog bli ett hemmaprojekt. På yamahan (mt09) är det 4000mil till ventiljobbet och så långt lär den inte gå i min ägo gissar jag….
På Tiger 900an river man halva maskinen för att kunna göra ventilkollen, tyvärr var 2000mil. Väldigt dyrt att lämna bort den servicen så det får nog bli ett hemmaprojekt. På yamahan (mt09) är det 4000mil till ventiljobbet och så långt lär den inte gå i min ägo gissar jag….
På gamla Harleys med stela lyftare justerade man ju stötstängerna så man kunde snurra den för hand. Stötstångsrören var ju också lätta att skjuta ihop så man kom åt. Men de hade ju hydrauliska lyftare original. Dessa motorer är väl lite stenålder kanske men gillar dom.Johannes Carlsson skrev:
En annan bra sak var att man kunde ta bort bakhjulet och kedja / bromsar satt kvar i ramen. Men detta hade ju flera.
Därför har man alltid med sej ett gäng klädnypor:galento skrev:På gamla Harleys med stela lyftare justerade man ju stötstängerna så man kunde snurra den för hand. Stötstångsrören var ju också lätta att skjuta ihop så man kom åt. Men de hade ju hydrauliska lyftare original. Dessa motorer är väl lite stenålder kanske men gillar dom.
En annan bra sak var att man kunde ta bort bakhjulet och kedja / bromsar satt kvar i ramen. Men detta hade ju flera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oh, en mctråd! 🥳 Överlycklig då man saknar forumet sporthoj.com's storhetstid, men så inleds tråden med massa gnäll om motorcyklar som låter för mycket 🥱
Kört hoj sen -03, mestadels "street" eller sport. Senaste 10-15åren har jag mestadels hållit mig på olika banor. Där kämpar man istället med att få tyst på hojen, även vissa modeller som är helt original, för att få lov att köra.
Sista hojen jag själv byggde om fick jag ha dubbla ljuddämpare på, och då var det på en liten ktm390.
Men jag håller med om att rätt ljud förhöjer körupplevelsen.
Utöver den överdimensionerade kolfiberdämparen sitter där en ljuddämpare mellan sving och motor.
Just nu är jag i den perioden i livet där småbarn och hus prioriteras, så nu puttrar jag runt på en er6. Lite mesig, men trots det mest körglädje per krona när man knappt hinner med en handfull turer per säsong.
Kört hoj sen -03, mestadels "street" eller sport. Senaste 10-15åren har jag mestadels hållit mig på olika banor. Där kämpar man istället med att få tyst på hojen, även vissa modeller som är helt original, för att få lov att köra.
Sista hojen jag själv byggde om fick jag ha dubbla ljuddämpare på, och då var det på en liten ktm390.
Men jag håller med om att rätt ljud förhöjer körupplevelsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utöver den överdimensionerade kolfiberdämparen sitter där en ljuddämpare mellan sving och motor.
Just nu är jag i den perioden i livet där småbarn och hus prioriteras, så nu puttrar jag runt på en er6. Lite mesig, men trots det mest körglädje per krona när man knappt hinner med en handfull turer per säsong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte helt olikt triumphs 675'or så är det ändå lättare gjort än på andra fabrikat. Och väldigt sällan de faktiskt behövs justeras.MathiasS skrev:Med nya maskiner är man ju lite låst till att få servicen gjord på auktoriserad plats, för att behålla garantin……och ivrigt är det ju inte mycket som behöver göras….
På Tiger 900an river man halva maskinen för att kunna göra ventilkollen, tyvärr var 2000mil. Väldigt dyrt att lämna bort den servicen så det får nog bli ett hemmaprojekt. På yamahan (mt09) är det 4000mil till ventiljobbet och så långt lär den inte gå i min ägo gissar jag….
Jag är bara en amatör som gjort det med hjälp av verkstadsmanual och youtube, men det tog dubbelt så lång tid för mig att göra ventilkollen på en ktm 390 än på Daytona 675 😉
Det var exl justeringen som jag sen fick göra på ktm'en. Samtliga ventiler hade fel spel efter 700mil. På triumphen var det perfekt efter 2000mil.
Man ska inte prata om att hojar är mesiga, jag kör med glädje ungarnas mopeder regelbundet, man ska inte fastna i att tvåhjulingar måste vara på ett speciellt sätt! Jag menar, hur många som har en vass sporthoj kan faktiskt hantera den fullt ut….10% kanske?J JeLö skrev:Oh, en mctråd! 🥳 Överlycklig då man saknar forumet sporthoj.com's storhetstid, men så inleds tråden med massa gnäll om motorcyklar som låter för mycket 🥱
Kört hoj sen -03, mestadels "street" eller sport. Senaste 10-15åren har jag mestadels hållit mig på olika banor. Där kämpar man istället med att få tyst på hojen, även vissa modeller som är helt original, för att få lov att köra.
Sista hojen jag själv byggde om fick jag ha dubbla ljuddämpare på, och då var det på en liten ktm390.
Men jag håller med om att rätt ljud förhöjer körupplevelsen.
[bild]
Utöver den överdimensionerade kolfiberdämparen sitter där en ljuddämpare mellan sving och motor.
Just nu är jag i den perioden i livet där småbarn och hus prioriteras, så nu puttrar jag runt på en er6. Lite mesig, men trots det mest körglädje per krona när man knappt hinner med en handfull turer per säsong.
[bild]
Mesig jämfört med majoriteten av mina tidigare hojar 😉 Men jag håller med. Har än så länge inte kört ett tvåhjuligt fordon som jag upplevt som tråkigt.MathiasS skrev:
Men hojen jag haft som roligast med är Daytona 675. Haft två stycken, samt en street triple r. Är något speciellt med triumphs 3 cylindriga motorer 😍
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min första och senaste på samma bild.
Vet inte om det är samma motorfamilj i alla 3 cyl Triumphs men den i min tiger 900 (2022) är jag inte riktigt sams med. Den går trevligt, bra mellanregister osv men det låter så mycket om den, det skramlar om kamdrivning och annat så det överröstar avgasljudet i original. Med slipon blir det lite bättre men det är fortfarande ett jädra skrammel (och det är inget fel, working as designed).J JeLö skrev:Mesig jämfört med majoriteten av mina tidigare hojar 😉 Men jag håller med. Har än så länge inte kört ett tvåhjuligt fordon som jag upplevt som tråkigt.
Men hojen jag haft som roligast med är Daytona 675. Haft två stycken, samt en street triple r. Är något speciellt med triumphs 3 cylindriga motorer 😍
[bild]
Min första och senaste på samma bild.
Den andra 3cyl i garaget (mt09) här helt tyst från sådana ljud. Normal tändföljd på den också vilket mitt öra nog föredrar….
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 860 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 860 inlägg
Gillar man inte skruva skulle jag inte rekommendera min sxv, det är ju olje/filter byte var 75e mil och 6-700mil intervall för att riva motorn och mäta upp kolv/cylinder (egentligen är det körtider som är intervallet 15h för olja och 100h för att gå igenom hela motorn).
Mer rolig än praktisk om man säger så.
Mer rolig än praktisk om man säger så.