12 250 läst · 334 svar
12k läst
334 svar
Allt om motorcykeln
Hoppas han inte lade sig under avgasrörssidan...F fsn skrev:Jag förstår vad du menar. Jag var med em en liknande situation där en bilist stoppade oss. Vi var 4 eller 5 hojar och det var en liten nerförsbacke. Alla stannade vid den vinkande killen och vi gick med hojarna, det var nerför och för att inte hojen skulle rulla ifrån honom så drog han handbromsen och fick en stillastående low sider. Men han räddade hojen genom att lägga sig under. Det var extremt obehagligt faktiskt.
Har sett en liknande situation med ishalka, där en bil stannade, föraren klev ur, halkade och satte sig på ändan, och bilen kanade från stillastående sidledes ner i diket (eller snarare, två hjul ner i diket)...
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 860 inlägg
Jag betvivlar faktiskt det. Ur ett körperspektiv blir man chockad över de urusla bromsarna och att allt skakat. Nya hojar är helt enkelt för bra utan att ha blivit direkt tråkiga. Skall man fastna för gamla hojar så tror jag man skall ha en fetish för att synkronisera förgasarbryggor och ställa in ventiler och sånt.MathiasS skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 860 inlägg
Ställa ventiler, eller kontrollera får man ju göra oavsett. Ytterst få med hydrauliska lyftare.F fsn skrev:Jag betvivlar faktiskt det. Ur ett körperspektiv blir man chockad över de urusla bromsarna och att allt skakat. Nya hojar är helt enkelt för bra utan att ha blivit direkt tråkiga. Skall man fastna för gamla hojar så tror jag man skall ha en fetish för att synkronisera förgasarbryggor och ställa in ventiler och sånt.
Tur jag bara har stånkor numera, bara en förgasare
Ja jag vet inte säkert men jag samlar på upplevelser mer än fysiska maskiner när det gäller mc, och en gammal indian eller nått är jag sugen på att testa, men jag har inga illusioner om att det är något man orkar hålla på med till vardags. Det finns å andra sidan många andra hojtyper på listan också.F fsn skrev:Jag betvivlar faktiskt det. Ur ett körperspektiv blir man chockad över de urusla bromsarna och att allt skakat. Nya hojar är helt enkelt för bra utan att ha blivit direkt tråkiga. Skall man fastna för gamla hojar så tror jag man skall ha en fetish för att synkronisera förgasarbryggor och ställa in ventiler och sånt.
Samma här insprut och förgasare , men måste erkänna att man är sugen på en besbefriad hoj. Behöver nog elstart då knäna är risiga men har kickat en del hojar tidigare. Den senaste shovelheaden körde man 12 år , fungerade väldigt bra.F fsn skrev:
Redigerat:
Jo jag vet, shimsa i mitt fall. Har en hel låda med shims i olika tjocklet. Sitter med mikrometer och hundradels bladmått vartannat år. Och enligt boken nya kamremmar vart tredje….Johannes Carlsson skrev:
Men skillnaden är att de som kör gamla grejer i stor utsträckning mekar allt själva. De (eller åtminstone en stor del av dem) som kör nya saker lämnar in.
ABS på en hoj gör mycket större nytta än ABS på en bil. ABS har nog räddat mig från att köra omkull några gånger, skulle inte vilja vara utan. Förgasare är jag gärna utan. Insprutning fungerar mycket bättre än förgasare.
Jag har aldrig ägt någon MC med förgasare. När vi åkte HD på långsemester i USA så träffade vi en äldre herre på HD i klippiga bergen. Han var mycket entusiastisk över hur bra HDn med insprutning fungerade på höga höjder. Äldre HD med förgasare behövde man byta munstycken på en eller två gånger om man skulle upp på Pikes Peak. Motorn tappar markant med effekt på hög höjd men insprutningen ser till att motorn går så bra den kan. Med förgasare går det inte att köra upp på Pikes Peak utan att byta munstycken.
Jag har aldrig ägt någon MC med förgasare. När vi åkte HD på långsemester i USA så träffade vi en äldre herre på HD i klippiga bergen. Han var mycket entusiastisk över hur bra HDn med insprutning fungerade på höga höjder. Äldre HD med förgasare behövde man byta munstycken på en eller två gånger om man skulle upp på Pikes Peak. Motorn tappar markant med effekt på hög höjd men insprutningen ser till att motorn går så bra den kan. Med förgasare går det inte att köra upp på Pikes Peak utan att byta munstycken.
Har åkt med förgasare på hojen i många år utan problem med de förhållanden
som gäller i Norden. Men insprutning har ju sina fördelar så klart , men åker
gärna förgasarhoj 😀
Men som fsn skriver : "Men skillnaden är att de som kör gamla grejer i stor utsträckning mekar allt själva. De (eller åtminstone en stor del av dem) som kör nya saker lämnar in"
Man gillar att kunna mecka lite själv , det är ju en del av intresset.
som gäller i Norden. Men insprutning har ju sina fördelar så klart , men åker
gärna förgasarhoj 😀
Men som fsn skriver : "Men skillnaden är att de som kör gamla grejer i stor utsträckning mekar allt själva. De (eller åtminstone en stor del av dem) som kör nya saker lämnar in"
Man gillar att kunna mecka lite själv , det är ju en del av intresset.