12 825 läst · 334 svar
13k läst
334 svar
Allt om motorcykeln
Överleva? Det var då jäklar till att överdriva verkligheten.MathiasS skrev:
Ja men om det bara handlar om överlevnad så räcker det ju med att glida förbi två bilar eller så. Många gör det nog för att man kan och tar säkerheten som en ursäkt. Min körlärare drar förbi varje form av kö på sidan om det så enbart handlar om 10 fordon som väntar på sin tur vid rondell. Personligen kommer jag nog stå snyggt o vänta på min tur i dessa lägen när jag har mitt kort därför att jag anser det helt klart vara att tränga sig och skapar anarki i trafiken.
Vid långa köer som man ska färdas/stå still i evigheter på, som motorväg i midsommartrafiken lär även jag försöka glida förbi enbart för det går, där är det inte att tränga sig på samma vis då där vill man ju bara få undan så många fordon som möjligt och en MC kan ju ofta passera hinder utan att ta upp mer plats. Ser även till att lägga mig åt sidan på filen så att motorcyklar enkelt kan komma förbi utan risk för min eller deras lack vid kö. Dock tror jag många som far fram mellan filerna kollat på för många amerikanska youtube clip, där filbrädden på motorväg alltid är 3,7m i EU kan brädden var betydligt mindre. Speciellt när det är fler än 2 filer.
Vid långa köer som man ska färdas/stå still i evigheter på, som motorväg i midsommartrafiken lär även jag försöka glida förbi enbart för det går, där är det inte att tränga sig på samma vis då där vill man ju bara få undan så många fordon som möjligt och en MC kan ju ofta passera hinder utan att ta upp mer plats. Ser även till att lägga mig åt sidan på filen så att motorcyklar enkelt kan komma förbi utan risk för min eller deras lack vid kö. Dock tror jag många som far fram mellan filerna kollat på för många amerikanska youtube clip, där filbrädden på motorväg alltid är 3,7m i EU kan brädden var betydligt mindre. Speciellt när det är fler än 2 filer.
Att köra förbi en stillastående bilkö är inte att tränga sig. Ingen bil blir hindrad eller fördröjd av att en MC utnyttjar sin fördel och tar sig fram smidigt. Det gäller såklart att vara snabb iväg när det slår om till grönt. Jag brukar vara flera 100 meter bort innan de första bilarna har passerat korsningen.
Måste vara fel på min telefon, tycker det låter tamt.MathiasS skrev:Då ber vi @13th Marine hålla för öronen i 17 sekunder och ni andra skruvar upp volymen på max. Skaket beror på att min fru höll på att tappa kameran vid första lilla blippen - det låter lite mer i garaget än vad man kan tro från filmen.
Lite pyssligt att montera detta faktiskt, trångt att komma åt bakom kylaren trots att den lossades från sina fästen.
[video]
Allvetare
· Västra götaland
· 9 201 inlägg
En gång stod jag tillsammans med 5-6 bilar och väntade på grönt ljus på ett ställe där det bara är ett enkelriktat körfält med gångbana på båda sidorna. Tror ni inte det kommer en "biker" som är så j-kla k*t på att komma först att han med stor möda börjar paddla fram bågen kors och tvärs mellan bilarna i kön, vinkelrätt mot färdriktningen med typ 10 cm tillgodo. Hade han tappat balansen hade han legat på motorhuven.T TypRätt skrev:
Tyvärr döds ljuden en hel del även på Byggahus. Låter mycket bättre irl. Drog min db förra veckan, kört med den i ca 4v. Vilken skillnad på ljud mycket högre utan db extrem stor skillnad. Så den får vara ute för gottMathiasS skrev:Då ber vi @13th Marine hålla för öronen i 17 sekunder och ni andra skruvar upp volymen på max. Skaket beror på att min fru höll på att tappa kameran vid första lilla blippen - det låter lite mer i garaget än vad man kan tro från filmen.
Lite pyssligt att montera detta faktiskt, trångt att komma åt bakom kylaren trots att den lossades från sina fästen.
[video]
Ja detta var väldigt ledsamt , tänker ofta på Patrik och Monika . Sen kan man juMathiasS skrev:
fråga sej om det inte borde vara mer hälsokontroller på förare som kommit upp
i ålder. Är ju gubbe själv men har varit nära att bli rammad själv med mc,n av äldre
bilförare. Ett skräckexempel i trakten var en man som såg så dåligt att hustrun fick
sitta bredvid och hjälpa honom "se" genom att berätta hur det såg ut på vägen.
Vi lyckades övertala en släkting att sälja bilen innan nån olycka hände då synen var
nedsatt. Men läkarna hade ingen koll på detta fast personen hade andra sjukdomar och åt mediciner.
Det är märkligt att det är högre krav på synskärpa för högre behörigheter. När körkort med högre behörighet ska förnyas, vilket görs vart femte år, krävs läkarintyg. När körkort för personbil ska förnyas, vilket görs vart tionde år, krävs inget läkarintyg. Är det möjligen av hänsyn till den dysfunktionella sjukvården vi har som det inte införs krav på läkarintyg för förnyande av B-behörighet?galento skrev:Ja detta var väldigt ledsamt , tänker ofta på Patrik och Monika . Sen kan man ju
fråga sej om det inte borde vara mer hälsokontroller på förare som kommit upp
i ålder. Är ju gubbe själv men har varit nära att bli rammad själv med mc,n av äldre
bilförare. Ett skräckexempel i trakten var en man som såg så dåligt att hustrun fick
sitta bredvid och hjälpa honom "se" genom att berätta hur det såg ut på vägen.
Vi lyckades övertala en släkting att sälja bilen innan nån olycka hände då synen var
nedsatt. Men läkarna hade ingen koll på detta fast personen hade andra sjukdomar och åt mediciner.
Syn
Det krävs att du har minst 0,5 i synskärpa när du ser med båda ögonen (binokulärt). Ska du ta körkort för lastbil eller buss måste du ha minst 0,8 i synskärpa i det bästa ögat och 0,1 i det sämre ögat. Du får använda glasögon eller kontaktlinser.Vid vissa ögonsjukdomar eller andra förhållanden som kan påverka synen, till exempel dubbelseende, synfältsdefekter och nattblindhet, krävs intyg av en specialist i ögonsjukdomar. På sidan Läkarintyg synfunktioner finns i de fall intyg som läkaren kan fylla i.
citatet ovan från https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/ta-korkort/medicinska-krav/
Jag har i mitt körkort krav att använda glasögon när jag kör lastbil men inget krav när jag kör bil eller MC. Kan någon förklara logiken bakom detta?
Självklart så använder jag glasögon även när jag kör bil och MC för jag märker såklart skillnaden glasögonen gör även om den inte är så stor.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 865 inlägg
Det är väl bara att man valt att ställa högre kontroll på yrkesverksammaT TommyC skrev:Det är märkligt att det är högre krav på synskärpa för högre behörigheter. När körkort med högre behörighet ska förnyas, vilket görs vart femte år, krävs läkarintyg. När körkort för personbil ska förnyas, vilket görs vart tionde år, krävs inget läkarintyg. Är det möjligen av hänsyn till den dysfunktionella sjukvården vi har som det inte införs krav på läkarintyg för förnyande av B-behörighet?
Syn
Det krävs att du har minst 0,5 i synskärpa när du ser med båda ögonen (binokulärt). Ska du ta körkort för lastbil eller buss måste du ha minst 0,8 i synskärpa i det bästa ögat och 0,1 i det sämre ögat. Du får använda glasögon eller kontaktlinser.
Vid vissa ögonsjukdomar eller andra förhållanden som kan påverka synen, till exempel dubbelseende, synfältsdefekter och nattblindhet, krävs intyg av en specialist i ögonsjukdomar. På sidan Läkarintyg synfunktioner[bild] finns i de fall intyg som läkaren kan fylla i.
citatet ovan från [länk]
Jag har i mitt körkort krav att använda glasögon när jag kör lastbil men inget krav när jag kör bil eller MC. Kan någon förklara logiken bakom detta?
Självklart så använder jag glasögon även när jag kör bil och MC för jag märker såklart skillnaden glasögonen gör även om den inte är så stor.
Det går att ställa till betydligt mer elände med ett 60-tonsekipage lastat med svavelsyra, betongbalk eller bensin, än med en personbil.
Sen tror jag ju tyvärr att mobiltelefoner ställer till med fler incidenter än hälsoproblem. Borde vara undersökning av riskbeteende, omdöme och simultankapacitet också.
Sen tror jag ju tyvärr att mobiltelefoner ställer till med fler incidenter än hälsoproblem. Borde vara undersökning av riskbeteende, omdöme och simultankapacitet också.