12 250 läst · 334 svar
12k läst
334 svar
Allt om motorcykeln
Tack, jag har haft MC-kort sen 1994 tror jag. Nu handlade det om folk som inte har ögon så din förslag är inte acceptabla. Hade du skrivt ”glassbilsjingeln på tutan” så hade det varit bättre. Jag kör inte om på insidan, aldrig och när jag kör om så gör jag vanligtvis det på full rulle eller åtminstone med ordentlig överfart. Det är en dödssynd att ligga och såsa parallellt med bilar vid flerfiligt.L lat skrev:Ha VÄL synliga kläder & hjälm, ha lyset tänt, ge tecken i GOD tid före omkörning, inte köra om vid mötande trafik, inte köra om på insidan (framförallt inte i hög fart), hålla ut ORDENTLIGT vid omkörning, inte köra markant fortare än tillåten hastighetsgräns osv.
Skulle kunna rabbla vidare, men du kanske förstår?
Hmmmm, prova den där ”automatväxlade” heter den NC700? Den är inte värd tiden och rätt tråkig.J JeLö skrev:Mesig jämfört med majoriteten av mina tidigare hojar 😉 Men jag håller med. Har än så länge inte kört ett tvåhjuligt fordon som jag upplevt som tråkigt.
Men hojen jag haft som roligast med är Daytona 675. Haft två stycken, samt en street triple r. Är något speciellt med triumphs 3 cylindriga motorer 😍
[bild]
Min första och senaste på samma bild.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 860 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 860 inlägg
Dom har flera olika och olika generationer. Den tidigare i Tiger 800 är mer som en symaskin. Gillar man hojar som är smooooth föreslår jag Suzuki Vstrom 800DEMathiasS skrev:Vet inte om det är samma motorfamilj i alla 3 cyl Triumphs men den i min tiger 900 (2022) är jag inte riktigt sams med. Den går trevligt, bra mellanregister osv men det låter så mycket om den, det skramlar om kamdrivning och annat så det överröstar avgasljudet i original. Med slipon blir det lite bättre men det är fortfarande ett jädra skrammel (och det är inget fel, working as designed).
Den andra 3cyl i garaget (mt09) här helt tyst från sådana ljud. Normal tändföljd på den också vilket mitt öra nog föredrar….
Blev också nyfiken på det, hur ändrar man tändföljd på 3-cylindrar 🤔
Hittade ett klipp på youtube. Orkade själv inte se hela, men tillräckligt för att förstå vad som skiljer tiger 900 mot övriga. Aldrig kört tiger 900 eller 1200 men blev sugen på att testa nu. Får hoppas att det snart dyker upp en ny återförsäljare i Skåne. Åtminstone tills jag får mer tid till att köra hoj och ska ha skaffa triumph igen 😎
Hittade ett klipp på youtube. Orkade själv inte se hela, men tillräckligt för att förstå vad som skiljer tiger 900 mot övriga. Aldrig kört tiger 900 eller 1200 men blev sugen på att testa nu. Får hoppas att det snart dyker upp en ny återförsäljare i Skåne. Åtminstone tills jag får mer tid till att köra hoj och ska ha skaffa triumph igen 😎
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Absolut, alltid drömt om en Moto Guzzi LeMans;galento skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller en klassisk Ducce 900ss;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller varför inte en Laverda SF2;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, jag ser ett tema här....
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Nja, det varierar naturligtvis mellan modeller/märken samt hur gammal hoj man har. Min primära hoj är 26år gammal och inte har den dåliga bromsar inte;F fsn skrev:Jag betvivlar faktiskt det. Ur ett körperspektiv blir man chockad över de urusla bromsarna och att allt skakat. Nya hojar är helt enkelt för bra utan att ha blivit direkt tråkiga. Skall man fastna för gamla hojar så tror jag man skall ha en fetish för att synkronisera förgasarbryggor och ställa in ventiler och sånt.
Hade även ett tag en RD350 från 1983 och visserligen var den väldigt lätt men även den bromsade mycket fint när man lärde sig att man fick ta i lite mer än med brembo-grejorna på Duccen.
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Nästa lite som Laverda som körd "big bang" på sina treor. D.v.s. alla tre cylindrar tänder tätt efter varandra. Blir lite speciell ljud och gång;J JeLö skrev:Blev också nyfiken på det, hur ändrar man tändföljd på 3-cylindrar 🤔
Hittade ett klipp på youtube. Orkade själv inte se hela, men tillräckligt för att förstå vad som skiljer tiger 900 mot övriga. Aldrig kört tiger 900 eller 1200 men blev sugen på att testa nu. Får hoppas att det snart dyker upp en ny återförsäljare i Skåne. Åtminstone tills jag får mer tid till att köra hoj och ska ha skaffa triumph igen 😎
[media]
Har haft en bekant/kollega som samlade på dessa, tyvärr tappat kontakten idag och jag har sett att hans cyklar sålts för miljonbelopp. En av dessa var denna Mike Hailwood replica som jag sett på plats.S Styrman_jansson skrev:
https://silodrome.com/ducati-ncr-900-racer/
Men den harn var mest stolt över var denna Ducati 125 GP 1955, den har jag lyssnat till ljudet.
Och han hade en originalritning på Ducatimotor han fått från konstruktören i prresent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett fint avgasljud får ju hela sällskapet att stanna upp lyssna noga och sedan nickande titta på varandra … ”den var najs”L lat skrev:
900SS? Nu tänkte jag kanske i första hand på hojar från mitten av 70-talet och tidigare. Jag har liknande bromsar som dig, dubbla 320mm skivor tror jag och 4-kolvs brembo ok. Och jag hade nog liknande på min 916 -96 med. Det stannarS Styrman_jansson skrev:Nja, det varierar naturligtvis mellan modeller/märken samt hur gammal hoj man har. Min primära hoj är 26år gammal och inte har den dåliga bromsar inte;
[bild]
Hade även ett tag en RD350 från 1983 och visserligen var den väldigt lätt men även den bromsade mycket fint när man lärde sig att man fick ta i lite mer än med brembo-grejorna på Duccen.
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Nästan, ST2. Typ samma motor lite uppborrad.F fsn skrev:
Jag tror Ducati körde samma bromsar på alla sina hojar undertyp 10-15år. Rationellt om inte annat.