F
L lat skrev:
Ha VÄL synliga kläder & hjälm, ha lyset tänt, ge tecken i GOD tid före omkörning, inte köra om vid mötande trafik, inte köra om på insidan (framförallt inte i hög fart), hålla ut ORDENTLIGT vid omkörning, inte köra markant fortare än tillåten hastighetsgräns osv.
Skulle kunna rabbla vidare, men du kanske förstår?
Tack, jag har haft MC-kort sen 1994 tror jag. Nu handlade det om folk som inte har ögon så din förslag är inte acceptabla. Hade du skrivt ”glassbilsjingeln på tutan” så hade det varit bättre. Jag kör inte om på insidan, aldrig och när jag kör om så gör jag vanligtvis det på full rulle eller åtminstone med ordentlig överfart. Det är en dödssynd att ligga och såsa parallellt med bilar vid flerfiligt.
 
F
J JeLö skrev:
Mesig jämfört med majoriteten av mina tidigare hojar 😉 Men jag håller med. Har än så länge inte kört ett tvåhjuligt fordon som jag upplevt som tråkigt.

Men hojen jag haft som roligast med är Daytona 675. Haft två stycken, samt en street triple r. Är något speciellt med triumphs 3 cylindriga motorer 😍
[bild]
Min första och senaste på samma bild.
Hmmmm, prova den där ”automatväxlade” heter den NC700? Den är inte värd tiden och rätt tråkig.
 
F fsn skrev:
Hmmmm, prova den där ”automatväxlade” heter den NC700? Den är inte värd tiden och rätt tråkig.
NC700 blev NC750.

Finns ju även i scooter utförande, X-ADV 750. Även den blir ball med slipon
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vet inte om det är samma motorfamilj i alla 3 cyl Triumphs men den i min tiger 900 (2022) är jag inte riktigt sams med. Den går trevligt, bra mellanregister osv men det låter så mycket om den, det skramlar om kamdrivning och annat så det överröstar avgasljudet i original. Med slipon blir det lite bättre men det är fortfarande ett jädra skrammel (och det är inget fel, working as designed).

Den andra 3cyl i garaget (mt09) här helt tyst från sådana ljud. Normal tändföljd på den också vilket mitt öra nog föredrar….
Dom har flera olika och olika generationer. Den tidigare i Tiger 800 är mer som en symaskin. Gillar man hojar som är smooooth föreslår jag Suzuki Vstrom 800DE
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Dom har flera olika och olika generationer. Den tidigare i Tiger 800 är mer som en symaskin. Gillar man hojar som är smooooth föreslår jag Suzuki Vstrom 800DE
Ja det är nog så att t-plane varianten med bakvänd tändföljd kom just med 900a runt 2020 eller 2019.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det är nog så att t-plane varianten med bakvänd tändföljd kom just med 900a runt 2020 eller 2019.
Vad är en normal respektive bakvänd tändföljd på en R3?
 
J
Blev också nyfiken på det, hur ändrar man tändföljd på 3-cylindrar 🤔

Hittade ett klipp på youtube. Orkade själv inte se hela, men tillräckligt för att förstå vad som skiljer tiger 900 mot övriga. Aldrig kört tiger 900 eller 1200 men blev sugen på att testa nu. Får hoppas att det snart dyker upp en ny återförsäljare i Skåne. Åtminstone tills jag får mer tid till att köra hoj och ska ha skaffa triumph igen 😎

 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
galento galento skrev:
Nån mer som gillar äldre hojar utan insprut , stereo , ABS och vattenkylning mm ?
Absolut, alltid drömt om en Moto Guzzi LeMans;
Röd Moto Guzzi LeMans motorcykel parkerad på en grusväg med gröna buskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller en klassisk Ducce 900ss;
Klassisk silver och blå Ducati 900SS sportmotorcykel med racingstyling mot grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller varför inte en Laverda SF2;

En Laverda SF2 motorcykel i orange färg med kromdetaljer och ett klassiskt sportigt utseende visas från sidan i en studio.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hmm, jag ser ett tema här....
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag betvivlar faktiskt det. Ur ett körperspektiv blir man chockad över de urusla bromsarna och att allt skakat. Nya hojar är helt enkelt för bra utan att ha blivit direkt tråkiga. Skall man fastna för gamla hojar så tror jag man skall ha en fetish för att synkronisera förgasarbryggor och ställa in ventiler och sånt.
Nja, det varierar naturligtvis mellan modeller/märken samt hur gammal hoj man har. Min primära hoj är 26år gammal och inte har den dåliga bromsar inte;
Den främre hjulet och bromsen på en motorcykel med en röd skärm.

Hade även ett tag en RD350 från 1983 och visserligen var den väldigt lätt men även den bromsade mycket fint när man lärde sig att man fick ta i lite mer än med brembo-grejorna på Duccen.
 
G Gooli skrev:
Det är ändå intressant att det finns människor som lägger tusentals kronor på att få något föra mer oljud än det gjorde när det producerades.
Du menar väl välljud 😎
 
J JeLö skrev:
Blev också nyfiken på det, hur ändrar man tändföljd på 3-cylindrar 🤔

Hittade ett klipp på youtube. Orkade själv inte se hela, men tillräckligt för att förstå vad som skiljer tiger 900 mot övriga. Aldrig kört tiger 900 eller 1200 men blev sugen på att testa nu. Får hoppas att det snart dyker upp en ny återförsäljare i Skåne. Åtminstone tills jag får mer tid till att köra hoj och ska ha skaffa triumph igen 😎

[media]
Nästa lite som Laverda som körd "big bang" på sina treor. D.v.s. alla tre cylindrar tänder tätt efter varandra. Blir lite speciell ljud och gång;
 
S Styrman_jansson skrev:
Eller en klassisk Ducce 900ss;
Har haft en bekant/kollega som samlade på dessa, tyvärr tappat kontakten idag och jag har sett att hans cyklar sålts för miljonbelopp. En av dessa var denna Mike Hailwood replica som jag sett på plats.
https://silodrome.com/ducati-ncr-900-racer/
Men den harn var mest stolt över var denna Ducati 125 GP 1955, den har jag lyssnat till ljudet.
Och han hade en originalritning på Ducatimotor han fått från konstruktören i prresent.
En röd och vit Ducati 125 GP 1955 motorcykel med tävlingsnummer 1, uppställd på ett utställningsstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 3 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Och du själv uppskattar epa-traktorernas dunka-dunka, avgasknallar osv när du sitter tex vid grillen?

Eller när din granne kör stereon på högsta volym hela natten när de partajar och dina barn ska sova.

Suck it up!
Ett fint avgasljud får ju hela sällskapet att stanna upp lyssna noga och sedan nickande titta på varandra … ”den var najs”
 
  • Gilla
  • Haha
Peter_Bromma och 3 till
  • Laddar…
F
S Styrman_jansson skrev:
Nja, det varierar naturligtvis mellan modeller/märken samt hur gammal hoj man har. Min primära hoj är 26år gammal och inte har den dåliga bromsar inte;
[bild]

Hade även ett tag en RD350 från 1983 och visserligen var den väldigt lätt men även den bromsade mycket fint när man lärde sig att man fick ta i lite mer än med brembo-grejorna på Duccen.
900SS? Nu tänkte jag kanske i första hand på hojar från mitten av 70-talet och tidigare. Jag har liknande bromsar som dig, dubbla 320mm skivor tror jag och 4-kolvs brembo ok. Och jag hade nog liknande på min 916 -96 med. Det stannar
 
F fsn skrev:
900SS? Nu tänkte jag kanske i första hand på hojar från mitten av 70-talet och tidigare. Jag har liknande bromsar som dig, dubbla 320mm skivor tror jag och 4-kolvs brembo ok. Och jag hade nog liknande på min 916 -96 med. Det stannar
Nästan, ST2. Typ samma motor lite uppborrad.

Jag tror Ducati körde samma bromsar på alla sina hojar undertyp 10-15år. Rationellt om inte annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.