13 566 läst · 334 svar
14k läst
334 svar
Allt om motorcykeln
13th Marine skrev:
Det ena utesluter inte det andra. Att kunna höras när det behövs kan vara bra för hälsan, det kan också underlätta om man vill fram i en kösituation. En av ”rättigheterna” man har med hoj är att man har företräde genom alla stillastående köer. Alla vet eller förstår inte det, då kan lite ljud hjälpa till.13th Marine skrev:
Sen är det gött att åka när det låter rätt. Antingen så förstår man det eller så gör man det inte.
Sen är jag den första att hålla med om att när man sitter där under hjälmen så har man inte helt koll på hur mycket man låter. Jag bor i närheten (ca 60-70m) från en väg ner till ett par badplatser vid havet, det är populärt för hojåkare att åka ner där, kommer i grupper om 20st ibland. Vissa låter mer än andra och några som utmanar hastighetsgränsen mer än x3 på vägen ner kan höras tydligt i 1,5-2km. Det är förbannat irriterande men inte för ljudets skull. Kan det vara så att ljudet stör många för att det i första hand associeras med en trafikbuse?
Vi har någon dåre i trakten här som kör runt runt på landsvägarna här omkring, Alltså konsekvent tar vänster i varje vägkorsning. På så sätt är hojen konstant inom hörhåll. Så kan han hålla på en hel dag. Lite tröttsamt. Som tur är händer det inte så ofta.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 619 inlägg
Jag sökte lite på filtrering men det enda som jag hittar är att man får lov att köra om en bil på vänster sida om man får plats i filen.F fsn skrev:Det ena utesluter inte det andra. Att kunna höras när det behövs kan vara bra för hälsan, det kan också underlätta om man vill fram i en kösituation. En av ”rättigheterna” man har med hoj är att man har företräde genom alla stillastående köer. Alla vet eller förstår inte det, då kan lite ljud hjälpa till.
Sen är det gött att åka när det låter rätt. Antingen så förstår man det eller så gör man det inte.
Sen är jag den första att hålla med om att när man sitter där under hjälmen så har man inte helt koll på hur mycket man låter. Jag bor i närheten (ca 60-70m) från en väg ner till ett par badplatser vid havet, det är populärt för hojåkare att åka ner där, kommer i grupper om 20st ibland. Vissa låter mer än andra och några som utmanar hastighetsgränsen mer än x3 på vägen ner kan höras tydligt i 1,5-2km. Det är förbannat irriterande men inte för ljudets skull. Kan det vara så att ljudet stör många för att det i första hand associeras med en trafikbuse?
Att det är någon rätt är det nog bara vissa ivrare som gått för sig.
Dessutom skulle både tuta ljustuta kunna göra jobbet utan att konstant vara igång, och de är dessutom riktade i lämplig riktning.
Jag bor längs med en populär 70väg där det en solig dag kommer många hojjar.
Vissa hörs för att de är högljudda, andra för att de kör för fort och en del på grund av både och.
Som jag skrev innan, jag tycker inte vi behöver mer buller.
Ja det är tillåtet att passera bilar till vänster, inte till höger, och i praktiken blir ju det att man kör mellan två bilar om det är fler filer. Dock är förbehållet att man har liten hastighetsskillnad mot övrig trafik, annars är man vårdslös och får böter. Så, man får, men inte hur som helst och någon rättighet kan man inte prata om, däremot får ju andra bilar inte försvåra en omkörning, men det gäller ju alltid.13th Marine skrev:Jag sökte lite på filtrering men det enda som jag hittar är att man får lov att köra om en bil på vänster sida om man får plats i filen.
Att det är någon rätt är det nog bara vissa ivrare som gått för sig.
Dessutom skulle både tuta ljustuta kunna göra jobbet utan att konstant vara igång, och de är dessutom riktade i lämplig riktning.
Angående tuta så tror jag inte alls på det. Om jag skulle tuta mig fram genom köerna TROR jag att folk skulle bli förbannade. Nu hör man att någon kommer och de absolut flesta flyttar gärna på sig så man kommer fram. Att tuta skulle jag säga får en annan reaktion. Ingen vill bli tutad på.
Skojar du om rättigheterna med företräde vid köer?F fsn skrev:Det ena utesluter inte det andra. Att kunna höras när det behövs kan vara bra för hälsan, det kan också underlätta om man vill fram i en kösituation. En av ”rättigheterna” man har med hoj är att man har företräde genom alla stillastående köer. Alla vet eller förstår inte det, då kan lite ljud hjälpa till.
Sen är det gött att åka när det låter rätt. Antingen så förstår man det eller så gör man det inte.
Sen är jag den första att hålla med om att när man sitter där under hjälmen så har man inte helt koll på hur mycket man låter. Jag bor i närheten (ca 60-70m) från en väg ner till ett par badplatser vid havet, det är populärt för hojåkare att åka ner där, kommer i grupper om 20st ibland. Vissa låter mer än andra och några som utmanar hastighetsgränsen mer än x3 på vägen ner kan höras tydligt i 1,5-2km. Det är förbannat irriterande men inte för ljudets skull. Kan det vara så att ljudet stör många för att det i första hand associeras med en trafikbuse?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 619 inlägg
Filtrering är inget som är speciellt aktuellt för mig, varken som bilförare eller när jag kör hoj så jag är inte speciellt insatt i hur lagarna tolkas.MathiasS skrev:Ja det är tillåtet att passera bilar till vänster, inte till höger, och i praktiken blir ju det att man kör mellan två bilar om det är fler filer. Dock är förbehållet att man har liten hastighetsskillnad mot övrig trafik, annars är man vårdslös och får böter. Så, man får, men inte hur som helst och någon rättighet kan man inte prata om, däremot får ju andra bilar inte försvåra en omkörning, men det gäller ju alltid.
Angående tuta så tror jag inte alls på det. Om jag skulle tuta mig fram genom köerna TROR jag att folk skulle bli förbannade. Nu hör man att någon kommer och de absolut flesta flyttar gärna på sig så man kommer fram. Att tuta skulle jag säga får en annan reaktion. Ingen vill bli tutad på.
Spontant kan jag tycka att det beror på hur man tutar, två korta "tut-tut" skulle jag tolka som "här kommer jag", medans ett långt "TUUUUUUT" är mer ett "FLYTTA DIG!".
Men jag förstår att motorljudet i sammanhanget är mer naturligt, det är bara att det för med sig så mycket mer buller att jag gärna försöker hittar andra lösningar.
För att använda det som argument för bullriga avgassystem är ganska tunt.
Well, jag tror inte att någon spenderar 12 lök på ett avgasrör i titan och kolfiber bara för att komma fram snabbare i kön. Men, jag har hunnit köra två olika mc med original tysta ljuddämpare och sedan med andra ljuddämpare monterade med lite mer brum i och jag tycker definitivt det är skillnad i bilkön.13th Marine skrev:
Jag håller med om att det är skillnad på tuta och TUTA men jag försöker vara respektfull när jag tar mig fram och hellre vänta lite istället för att brotta mig fram och då tycker jag alla former av tuta passar dåligt. Känns inte bra helt enkelt, för mig.
Faktum är att tex Yamaha jobbat på att göra ljudupplevelsen mer lokal - dels leder man insugsljud rakt upp (genom ”tanken”) och avgasröret pekar rakt ner för att minska spridningen. Bra va?Unikt namn skrev:
Antingen så vet man eller så vet man inte. Vet man, så vet man också att diskussion med tondöva är meningslöst.13th Marine skrev:Jag sökte lite på filtrering men det enda som jag hittar är att man får lov att köra om en bil på vänster sida om man får plats i filen.
Att det är någon rätt är det nog bara vissa ivrare som gått för sig.
Dessutom skulle både tuta ljustuta kunna göra jobbet utan att konstant vara igång, och de är dessutom riktade i lämplig riktning.
Jag bor längs med en populär 70väg där det en solig dag kommer många hojjar.
Vissa hörs för att de är högljudda, andra för att de kör för fort och en del på grund av både och.
Som jag skrev innan, jag tycker inte vi behöver mer buller.
Du kör väl originalsystem vartannat år när du besiktigar?MathiasS skrev:Well, jag tror inte att någon spenderar 12 lök på ett avgasrör i titan och kolfiber bara för att komma fram snabbare i kön. Men, jag har hunnit köra två olika mc med original tysta ljuddämpare och sedan med andra ljuddämpare monterade med lite mer brum i och jag tycker definitivt det är skillnad i bilkön.
Jag håller med om att det är skillnad på tuta och TUTA men jag försöker vara respektfull när jag tar mig fram och hellre vänta lite istället för att brotta mig fram och då tycker jag alla former av tuta passar dåligt. Känns inte bra helt enkelt, för mig.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 619 inlägg
Jag säger inte emot dig.MathiasS skrev:Well, jag tror inte att någon spenderar 12 lök på ett avgasrör i titan och kolfiber bara för att komma fram snabbare i kön. Men, jag har hunnit köra två olika mc med original tysta ljuddämpare och sedan med andra ljuddämpare monterade med lite mer brum i och jag tycker definitivt det är skillnad i bilkön.
Jag håller med om att det är skillnad på tuta och TUTA men jag försöker vara respektfull när jag tar mig fram och hellre vänta lite istället för att brotta mig fram och då tycker jag alla former av tuta passar dåligt. Känns inte bra helt enkelt, för mig.
Men som sagt, jag tycker det är ett tunt argument för avgassystemet, då är det ärligare att som du skriver att det främst handlar om ljudet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 619 inlägg
Det är ingen rätt att köra om hur man vill även vid köbildning. Reglerna gäller fortfarande precis som med allt annat.13th Marine skrev:Jag sökte lite på filtrering men det enda som jag hittar är att man får lov att köra om en bil på vänster sida om man får plats i filen.
Att det är någon rätt är det nog bara vissa ivrare som gått för sig.
Dessutom skulle både tuta ljustuta kunna göra jobbet utan att konstant vara igång, och de är dessutom riktade i lämplig riktning.
Jag bor längs med en populär 70väg där det en solig dag kommer många hojjar.
Vissa hörs för att de är högljudda, andra för att de kör för fort och en del på grund av både och.
Som jag skrev innan, jag tycker inte vi behöver mer buller.
Lägre än 70 och 2 tydliga körfält.
Eller vid köbildning och 2 tydliga körfält.