A AndersS skrev:
Det jag skrev var att det krävdes automat för att få det att fungera vid start och stopp vid kökörning, inte att det var något problem.
Ah, ok, jag uppfattade som att du ansåg att dubbelkopplingslådorna inte skulle klara kökörning, de gör de ju... :)

Ja, med manuell bil blir ju radarn rätt värdelös som komforthöjande funktion. Svärföräldrarna har en manuell golf med adaptiv farthållare. Dessutom med minsta motorn - meningslös annat än vid jämn motorvägsfart. (fast som autobroms är den ju bra för att reducera olyckor - vet dock inte vad som händer med motorn vid en nödbroms då den väl inte kan öppna drivlinan, om den får tugga mot bromsen?)

Fick nästan hjärtsnörp när jag skulle köra ut i en korsning och det kändes som bilen satt fast i kvicksand. Man blir van med kvick respons i elektriskt drivna fordon. Då har jag ändå andra manuella bilar jag kör då och då. Men inte med så klen motor.
 
Den sista "riktiga" automaten jag hade, var en Ford Windstar. Vilken skitväxellåda!!!

Bilen i sig var helt suverän, lastade hur mycket som helst och man åkte som en kung!
Men växellådan.....
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
L lat skrev:
Den sista "riktiga" automaten jag hade, var en Ford Windstar. Vilken skitväxellåda!!!

Bilen i sig var helt suverän, lastade hur mycket som helst och man åkte som en kung!
Men växellådan.....
.
Har själv haft en Chrysler Voyager, typ lika dålig så länge den fungerade, växlingarna var som en hästspark i ryggen....... sen gick den inte alls. Märkligt att Jänkarna som typ uppfann automaten kunde göra så dåliga lådor.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
galento
Har tre GM bilar med TH400 lådor i nuläget. 400,an är väl känd för sin slitstyrka.
Man märker nästan inte att de från -65 växlar. Men detta är ju gamla grejer utan
elektronik.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Har en GM låda i min BMW, det man märker av växlingarna är att varvräknarnålen flyttar sig.
Varför bilen har en GM låda, och inte ZF som BMW brukar ha, har jag inte en aning om.
Men den är inte Amerikansk, utan tillverkad i Frankrike !!!
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Jag hade en SAAB med en vad jag antar var av GM vald låda, Aisin-Warner, jag tror de tog de sämsta av Aisin och Borg-Warner och slängde allt i samma låda. Min växlade dåligt, rasade, jag lät byta den till en annan ny låda som växlade ungefär lika dåligt. Aisin är vad jag förstår ett Toyotaägt företag, en del säger Toyota bara gör bra saker, men jag har svårt att tro det.

Ett av problemen kan nog vara att det inte finns några reparationsmetoder för lådan. "Byt skiten" är ungefär vad som står i SAABs verkstadshandböcker. Kanske finns en verkstad i varje gathörn som fixar konventionella automater i USA. Det är väl en myriad av gångar och ventiler på dessa. I mitt fall började det med att några varvtalsgivare pajade, så lådan började växla konstigt, men efter det (även om jag var snabb att byta givare, men den hann göra en växling där det smällde i hela bilen) måste nåt annat gått fel för jag lät göra ett oljebyte men kort därefter slutade bara lådan att driva.

Jag har åxå förstått att det finns gamla automater som är hur slitstarka som helst. Det verkar vara kombinationen komplicerad mekanik och elektronik som gör att ingen normal verkstad förstår nånting.
 
J JohanLun skrev:
Jag har åxå förstått att det finns gamla automater som är hur slitstarka som helst. Det verkar vara kombinationen komplicerad mekanik och elektronik som gör att ingen normal verkstad förstår nånting.
Lägg till ekonomer, såna där som går omkring i för korta byxor.:rolleyes:
 
galento
Sämsta oljan jag sett nån gång i en automat var i den V70 som är här,
brun illaluktande och dessutom alldeles för låg nivå. Bilen var servad på
verkstad sen ny och senaste servicen var 300 mil före jag köpte den.
 
  • Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag hade en SAAB med en vad jag antar var av GM vald låda, Aisin-Warner, jag tror de tog de sämsta av Aisin och Borg-Warner och slängde allt i samma låda. Min växlade dåligt, rasade, jag lät byta den till en annan ny låda som växlade ungefär lika dåligt. Aisin är vad jag förstår ett Toyotaägt företag, en del säger Toyota bara gör bra saker, men jag har svårt att tro det.

Ett av problemen kan nog vara att det inte finns några reparationsmetoder för lådan. "Byt skiten" är ungefär vad som står i SAABs verkstadshandböcker. Kanske finns en verkstad i varje gathörn som fixar konventionella automater i USA. Det är väl en myriad av gångar och ventiler på dessa. I mitt fall började det med att några varvtalsgivare pajade, så lådan började växla konstigt, men efter det (även om jag var snabb att byta givare, men den hann göra en växling där det smällde i hela bilen) måste nåt annat gått fel för jag lät göra ett oljebyte men kort därefter slutade bara lådan att driva.

Jag har åxå förstått att det finns gamla automater som är hur slitstarka som helst. Det verkar vara kombinationen komplicerad mekanik och elektronik som gör att ingen normal verkstad förstår nånting.
Det där är ett märkligt ämne, det finns bra och dåliga AW lådor. Har inte skruvat sådana där själv, men funderar på om innehållet är AW, sen har tillverkarna själva förpackat det i sitt hus ??
Volvolådorna i framhjulsdrivna bilar brukar hålla 35-40" mil, det är oxå en AW låda.

Sämst i ämnet automater var nog VAG med längsmonterade motorer på 80/90 talet. Dålig tätning mellan slutväxeln och automaten gjorde att hypoidolja läkte in i ATF oljan. Det var dock enkelt att kolla, bara dra upp stickan och lukta på oljan, om den luktade bakaxel, var det bara att glömma den bilen.
Kompis som hade Audi 100 som tjänstebil avverkade 3 lådor på 29" mil.
 
galento galento skrev:
Sämsta oljan jag sett nån gång i en automat var i den V70 som är här,
brun illaluktande och dessutom alldeles för låg nivå. Bilen var servad på
verkstad sen ny och senaste servicen var 300 mil före jag köpte den.
MB, Volvo mfl byter bara olja i lådorna på fordon i yrkesmässig trafik, i privatägda bilar kan oljan se ut som fan själv.
 
  • Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
På RAMen min sitter det licenstillverkad ZF8hp75 där Chrysler säger lifetime fill men ZF har en annan bytesintervall som börjag på 10.000mil...
 
galento
Isakare Isakare skrev:
MB, Volvo mfl byter bara olja i lådorna på fordon i yrkesmässig trafik, i privatägda bilar kan oljan se ut som fan själv.
Det kändes gött att få i ny olja. Man kan nog rekommendera andra med såna bilar kolla detta också. Är ju sticka så det är lätt att se.
 
S Styrman_jansson skrev:
Även jag är intresserad då jag kikar på motor och kupevärmare till nybileb.
Hade ju vart trevligt att slippa borra =) Sitter så jädrans mycket saker ivägen. Jag struntar själv i motorvärmaren nu. Jag vill bara slippa skrapa rutor för det är de värsta jag vet. Den kommer stå i garaget en del men på jobbet är det jag som sköter snöröjning så man vill inte gå från lastare och börja skrapa.

Vad har du för bil ?
 
R Rkarlsson skrev:
Hade ju vart trevligt att slippa borra =) Sitter så jädrans mycket saker ivägen. Jag struntar själv i motorvärmaren nu. Jag vill bara slippa skrapa rutor för det är de värsta jag vet. Den kommer stå i garaget en del men på jobbet är det jag som sköter snöröjning så man vill inte gå från lastare och börja skrapa.

Vad har du för bil ?
Vill man bara ha kupévärmare går det ju att dra ut sladden genom dörren... :)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vill man bara ha kupévärmare går det ju att dra ut sladden genom dörren... :)
Inga tattarlösningar här =) Utan bilen skall vara förberedd för motorvärmaren med. Alla kablarna finnes. Så om jag får för mig att slänga på en värmare skall det gå fort.

Ska se om jag får tid att ta bort handsfacket för och se mer.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.