711 707 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Ah, ok, jag uppfattade som att du ansåg att dubbelkopplingslådorna inte skulle klara kökörning, de gör de ju...A AndersS skrev:
Ja, med manuell bil blir ju radarn rätt värdelös som komforthöjande funktion. Svärföräldrarna har en manuell golf med adaptiv farthållare. Dessutom med minsta motorn - meningslös annat än vid jämn motorvägsfart. (fast som autobroms är den ju bra för att reducera olyckor - vet dock inte vad som händer med motorn vid en nödbroms då den väl inte kan öppna drivlinan, om den får tugga mot bromsen?)
Fick nästan hjärtsnörp när jag skulle köra ut i en korsning och det kändes som bilen satt fast i kvicksand. Man blir van med kvick respons i elektriskt drivna fordon. Då har jag ändå andra manuella bilar jag kör då och då. Men inte med så klen motor.
.L lat skrev:
Har själv haft en Chrysler Voyager, typ lika dålig så länge den fungerade, växlingarna var som en hästspark i ryggen....... sen gick den inte alls. Märkligt att Jänkarna som typ uppfann automaten kunde göra så dåliga lådor.
Har en GM låda i min BMW, det man märker av växlingarna är att varvräknarnålen flyttar sig.
Varför bilen har en GM låda, och inte ZF som BMW brukar ha, har jag inte en aning om.
Men den är inte Amerikansk, utan tillverkad i Frankrike !!!
Varför bilen har en GM låda, och inte ZF som BMW brukar ha, har jag inte en aning om.
Men den är inte Amerikansk, utan tillverkad i Frankrike !!!
Jag hade en SAAB med en vad jag antar var av GM vald låda, Aisin-Warner, jag tror de tog de sämsta av Aisin och Borg-Warner och slängde allt i samma låda. Min växlade dåligt, rasade, jag lät byta den till en annan ny låda som växlade ungefär lika dåligt. Aisin är vad jag förstår ett Toyotaägt företag, en del säger Toyota bara gör bra saker, men jag har svårt att tro det.
Ett av problemen kan nog vara att det inte finns några reparationsmetoder för lådan. "Byt skiten" är ungefär vad som står i SAABs verkstadshandböcker. Kanske finns en verkstad i varje gathörn som fixar konventionella automater i USA. Det är väl en myriad av gångar och ventiler på dessa. I mitt fall började det med att några varvtalsgivare pajade, så lådan började växla konstigt, men efter det (även om jag var snabb att byta givare, men den hann göra en växling där det smällde i hela bilen) måste nåt annat gått fel för jag lät göra ett oljebyte men kort därefter slutade bara lådan att driva.
Jag har åxå förstått att det finns gamla automater som är hur slitstarka som helst. Det verkar vara kombinationen komplicerad mekanik och elektronik som gör att ingen normal verkstad förstår nånting.
Ett av problemen kan nog vara att det inte finns några reparationsmetoder för lådan. "Byt skiten" är ungefär vad som står i SAABs verkstadshandböcker. Kanske finns en verkstad i varje gathörn som fixar konventionella automater i USA. Det är väl en myriad av gångar och ventiler på dessa. I mitt fall började det med att några varvtalsgivare pajade, så lådan började växla konstigt, men efter det (även om jag var snabb att byta givare, men den hann göra en växling där det smällde i hela bilen) måste nåt annat gått fel för jag lät göra ett oljebyte men kort därefter slutade bara lådan att driva.
Jag har åxå förstått att det finns gamla automater som är hur slitstarka som helst. Det verkar vara kombinationen komplicerad mekanik och elektronik som gör att ingen normal verkstad förstår nånting.
Det där är ett märkligt ämne, det finns bra och dåliga AW lådor. Har inte skruvat sådana där själv, men funderar på om innehållet är AW, sen har tillverkarna själva förpackat det i sitt hus ??J JohanLun skrev:Jag hade en SAAB med en vad jag antar var av GM vald låda, Aisin-Warner, jag tror de tog de sämsta av Aisin och Borg-Warner och slängde allt i samma låda. Min växlade dåligt, rasade, jag lät byta den till en annan ny låda som växlade ungefär lika dåligt. Aisin är vad jag förstår ett Toyotaägt företag, en del säger Toyota bara gör bra saker, men jag har svårt att tro det.
Ett av problemen kan nog vara att det inte finns några reparationsmetoder för lådan. "Byt skiten" är ungefär vad som står i SAABs verkstadshandböcker. Kanske finns en verkstad i varje gathörn som fixar konventionella automater i USA. Det är väl en myriad av gångar och ventiler på dessa. I mitt fall började det med att några varvtalsgivare pajade, så lådan började växla konstigt, men efter det (även om jag var snabb att byta givare, men den hann göra en växling där det smällde i hela bilen) måste nåt annat gått fel för jag lät göra ett oljebyte men kort därefter slutade bara lådan att driva.
Jag har åxå förstått att det finns gamla automater som är hur slitstarka som helst. Det verkar vara kombinationen komplicerad mekanik och elektronik som gör att ingen normal verkstad förstår nånting.
Volvolådorna i framhjulsdrivna bilar brukar hålla 35-40" mil, det är oxå en AW låda.
Sämst i ämnet automater var nog VAG med längsmonterade motorer på 80/90 talet. Dålig tätning mellan slutväxeln och automaten gjorde att hypoidolja läkte in i ATF oljan. Det var dock enkelt att kolla, bara dra upp stickan och lukta på oljan, om den luktade bakaxel, var det bara att glömma den bilen.
Kompis som hade Audi 100 som tjänstebil avverkade 3 lådor på 29" mil.
MB, Volvo mfl byter bara olja i lådorna på fordon i yrkesmässig trafik, i privatägda bilar kan oljan se ut som fan själv.galento skrev:
Hade ju vart trevligt att slippa borra =) Sitter så jädrans mycket saker ivägen. Jag struntar själv i motorvärmaren nu. Jag vill bara slippa skrapa rutor för det är de värsta jag vet. Den kommer stå i garaget en del men på jobbet är det jag som sköter snöröjning så man vill inte gå från lastare och börja skrapa.S Styrman_jansson skrev:
Vad har du för bil ?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Vill man bara ha kupévärmare går det ju att dra ut sladden genom dörren...R Rkarlsson skrev:Hade ju vart trevligt att slippa borra =) Sitter så jädrans mycket saker ivägen. Jag struntar själv i motorvärmaren nu. Jag vill bara slippa skrapa rutor för det är de värsta jag vet. Den kommer stå i garaget en del men på jobbet är det jag som sköter snöröjning så man vill inte gå från lastare och börja skrapa.
Vad har du för bil ?
Inga tattarlösningar här =) Utan bilen skall vara förberedd för motorvärmaren med. Alla kablarna finnes. Så om jag får för mig att slänga på en värmare skall det gå fort.Dan_Johansson skrev:
Ska se om jag får tid att ta bort handsfacket för och se mer.