711 980 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Kanske här är en som är en fena på citroen berlingo.
Ska ha in kupevärmare inför vintern. Men efter väldigt liten titt så kan jag inte hitta något vettigt hål i torpeden.
Sitter ju fan isolering överallt i bilen så kommer ju krävas lite letande =)
Men om någon här vet om det finns en färdig genomföring så vore det ju toppen, annars får borren letas fram.
Ska ha in kupevärmare inför vintern. Men efter väldigt liten titt så kan jag inte hitta något vettigt hål i torpeden.
Sitter ju fan isolering överallt i bilen så kommer ju krävas lite letande =)
Men om någon här vet om det finns en färdig genomföring så vore det ju toppen, annars får borren letas fram.
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Även jag är intresserad då jag kikar på motor och kupevärmare till nybileb.R Rkarlsson skrev:Kanske här är en som är en fena på citroen berlingo.
Ska ha in kupevärmare inför vintern. Men efter väldigt liten titt så kan jag inte hitta något vettigt hål i torpeden.
Sitter ju fan isolering överallt i bilen så kommer ju krävas lite letande =)
Men om någon här vet om det finns en färdig genomföring så vore det ju toppen, annars får borren letas fram.
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Jo, men innan de låser slirar de än dock lite.S Styrman_jansson skrev:
Min egen skapligt moderna bil har en uppgiven förbrukning på 0,84 med automat, och 0,81 med manuell.
Ingenting för oss som äger bilen, men massor för tillverkaren.
De får ju böter för varje gram över 120 g/km i genomsnitt på alla tillverkade bilar.
Inget fel och det har andra fördelar, t.ex. om du kör med adaptiv farthållare och ofta där det är köer så kan bilen stanna och starta automatiskt utan att du behöver göra något mera än hålla kolla på bilen.S Styrman_jansson skrev:
Med manuell låda och adaptiv farthållare blir det istället "halvautomat" där man kan växla upp och ned utan att behöva röra gasen, brukar finnas en nedre gräns där på t.ex. 30 km/h där den inte fungerar.
Här kan det skilja mellan olika fabrikat.
Jag tror inte det oftast är växellådan som hindrat kö-körning med adaptiv farthållare utan att man inte lyckats implementera den bra nog eller sensorerna är bra nog.A AndersS skrev:Inget fel och det har andra fördelar, t.ex. om du kör med adaptiv farthållare och ofta där det är köer så kan bilen stanna och starta automatiskt utan att du behöver göra något mera än hålla kolla på bilen.
Med manuell låda och adaptiv farthållare blir det istället "halvautomat" där man kan växla upp och ned utan att behöva röra gasen, brukar finnas en nedre gräns där på t.ex. 30 km/h där den inte fungerar.
Här kan det skilja mellan olika fabrikat.
Typiskt så fångar en "vanlig" gammal radar bara rörliga mål, dvs din bil ska röra sig och de andra bilarna ska röra sig. Står allt stilla är den usel på att "se" omgivningen. Parkeringsvarnare är ofta ultraljud. Kameran i bilen kan ofta fånga annat än vad radarn ser. Med sensor fusion eller mer avancerad radar kan bilen "se" även när den står stilla.
Jag har haft ett antal VW bilar, alla med dubbelkopplingslåda, de första hade bara vanlig radar, som inte funkade under 30, de tre sista klarade kö-körning lite bättre då de hade aktiv styrning (lane-keep) och radar även bakåt, men den enda som var riktigt bra av dem var den sista Passaten från 2020, den klarade i princip köra helt själv, men den krävde att man hjälpte igång den efter ett lite längre stopp. Den funktionen är sannolikt för att bilen inte ska stanna i en kö och föraren somna eller klättra till baksätet eller liknande och bilen sen drar iväg i motorvägsfart utan förare. På en relativt lågtrafikerad motorväg kunde ju bilen köra säkert 10 mil "själv" om man bara höll fingret på ratten, men så fort det blev mer komplext så klarade bilen inte av det.
Så. Jag tror växellådan är av mindre betydelse för autonom körning.
Den stora fördelen med en låda med momentomvandlare är väl att den klarar mycket högre moment. Ska man dra nåt riktigt tungt eller har en jätteeffekt i bilen så gäller fortfarande lådor med momentomvandlare.
Sen tror jag själv att dubbelkopplingslådor är ett helvete att äga när de blir gamla. Men det kan ju vanliga automater eller för all del bilar med sönderslirad koppling och dåliga synkringar också vara...
Men, alla dessa växellådor kommer väl ändå i praktiken vara döda om 10 år, ersatta med elbilar.
Det jag skrev var att det krävdes automat för att få det att fungera vid start och stopp vid kökörning, inte att det var något problem.J JohanLun skrev:Jag tror inte det oftast är växellådan som hindrat kö-körning med adaptiv farthållare utan att man inte lyckats implementera den bra nog eller sensorerna är bra nog.
Typiskt så fångar en "vanlig" gammal radar bara rörliga mål, dvs din bil ska röra sig och de andra bilarna ska röra sig. Står allt stilla är den usel på att "se" omgivningen. Parkeringsvarnare är ofta ultraljud. Kameran i bilen kan ofta fånga annat än vad radarn ser. Med sensor fusion eller mer avancerad radar kan bilen "se" även när den står stilla.
Jag har haft ett antal VW bilar, alla med dubbelkopplingslåda, de första hade bara vanlig radar, som inte funkade under 30, de tre sista klarade kö-körning lite bättre då de hade aktiv styrning (lane-keep) och radar även bakåt, men den enda som var riktigt bra av dem var den sista Passaten från 2020, den klarade i princip köra helt själv, men den krävde att man hjälpte igång den efter ett lite längre stopp. Den funktionen är sannolikt för att bilen inte ska stanna i en kö och föraren somna eller klättra till baksätet eller liknande och bilen sen drar iväg i motorvägsfart utan förare. På en relativt lågtrafikerad motorväg kunde ju bilen köra säkert 10 mil "själv" om man bara höll fingret på ratten, men så fort det blev mer komplext så klarade bilen inte av det.
Så. Jag tror växellådan är av mindre betydelse för autonom körning.
Den stora fördelen med en låda med momentomvandlare är väl att den klarar mycket högre moment. Ska man dra nåt riktigt tungt eller har en jätteeffekt i bilen så gäller fortfarande lådor med momentomvandlare.
Sen tror jag själv att dubbelkopplingslådor är ett helvete att äga när de blir gamla. Men det kan ju vanliga automater eller för all del bilar med sönderslirad koppling och dåliga synkringar också vara...
Men, alla dessa växellådor kommer väl ändå i praktiken vara döda om 10 år, ersatta med elbilar.