Tokslut Tokslut skrev:
Toyotor kan ju vara burkiga, provkör en innan ni funderar vidare Jobbigt om man vill ha PeltorkÄporna pÄ sig nÀr man Äker
Har man inte alltid det? 😄
 
galento
Tokslut Tokslut skrev:
Toyotor kan ju vara burkiga, provkör en innan ni funderar vidare Jobbigt om man vill ha PeltorkÄporna pÄ sig nÀr man Äker
Hmm , kan ju inte vara vĂ€rre vĂ€gljud Ă€n Subarun iallafall đŸ€”đŸ€”. SvĂ€gerskan har en men manuell fĂ„r provĂ„ka den lite. NĂ€ sitta med kĂ„por har jag inte fattat vitsen med .
 
Tokslut Tokslut skrev:
Ju lÀgre den sitter destu fler skuggor fÄr du pÄ en ojÀmn vÀgbana
Lyser vÀl upp vÀgen nÀra ocksÄ och blÀndar, sÄ var det en gÄng dÄ jag körde förÀldrarnas bil med led ramp
 
DennisCA DennisCA skrev:
Lyser vÀl upp vÀgen nÀra ocksÄ och blÀndar, sÄ var det en gÄng dÄ jag körde förÀldrarnas bil med led ramp
Har man ingen motorhuv i vÀgen sÄ kan det ju bli extra störande ja ;)
 
galento galento skrev:
Frugan Àr lite sugen pÄ en Toyota Yaris ca -17 Ärsmodell men har nÄn erfarenhet av hur automat lÄdorna Àr i dessa ?
VÀldigt smooth, det Àr ju hybrid+cvt i dom. Trevlig och smidig stadsbil. Lite trött och brölig pÄ motorvÀg men det fÄr man rÀkna med i den klassen.
 
Kom pÄ att jag har xenon i helljusen pÄ passaten, dom fÄr Äka i Kian ocksÄ men sÀkert inte samma sockel...
 
Kopplat in extraljusen och anvÀnt dom, jag tycker inte dom fladdrar nÄgot utan stag sÄ jag tror jag slipper sÄnt.

Försökt snygga till kabeldragningen, dÀr ser man relÀet ocksÄ, platsen valdes helt enkelt för det fanns en fÀrdig skruv dÀr.

Extraljus monterade fram pÄ en bil, med synliga kablar och relÀ. Lamporna lyser och Àr avsedda att ge bÀttre belysning vid körning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


AvsÀkrat vid batteriet
Bilbatteri med kabeldragning och relÀ monterat ovanpÄ, samt extraljusinstallationens sÀkring vid batteriet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycker de ger ett bra tillskott med ljus dÄ man kör.

En sak kvar Àr att fixa en brytare till kupén, jag har köpt en extra dimljusbrytare som ska fÄ agera som extraljusknapp. Den ska bara bryta kretsen till spolen dÄ sÄ man kan slÄ av extraljusen vid behov.
 
Vill man ha relÀ sittandes dÀr i "vattensprutet"?
 
Jag tÀnkte det gÄr att lÀgga skydd runt det, har nu kört i slaskigt före idag och det blev inte vÄtt sÄ positionen verkar ganska bra skyddad trots allt.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
galento
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
VÀldigt smooth, det Àr ju hybrid+cvt i dom. Trevlig och smidig stadsbil. Lite trött och brölig pÄ motorvÀg men det fÄr man rÀkna med i den klassen.
Det lĂ„ter ju bra , hon fĂ„r nog kolla mer pĂ„ dessa 👍

Åkte i en bil med ljusramp idag och det var en positiv grej. Det var Hamrons
som var köpt pÄ Jula och 16200 lumen.
 
S Stefan1972 skrev:
Det Àr samma skit allting numera.............Brembo har lÀnge haft delar frÄn kina. Inte alls samma kvalitet som förr, dÀr Àr glorian definitivt pÄ sned men i övrigt sÄ ger inte mÀrkesvaror nÄgonting numera. Har köpt ATE skivor till mina egna bilar nÄn gÄng och jag vet inte. De ser precis lika trÄkiga ut som andra efter nÄ Är.
Är vĂ€ldigt nöjd med skivor frĂ„n min egen hovlev Triscan men jag köper Ă€ven direkt frĂ„n ABS. De kostar inte speciellt mycket heller sĂ„ mervĂ€rdet pĂ„ mĂ€rlkesdelar Ă€r nog försumbart nuförtiden.
Köpte billigaste skivorna pÄ Mr Auto, deras egna mÀrke Bölk. Blev glatt förvÄnad nÀr de var Made in Italy och sÄg vÀldigt fina ut. Dock Àr det 4-5 Är sedan men funkar bra Àn.
 
S
SĂ„ nu va gamla v70in ivĂ€gsĂ„ld, bara skoda skrĂ€llet att fortsĂ€tta hĂ„lla liv i ett Ă„r till... Men börjar vara dags att hitta en ersĂ€ttare. Finns det nĂ„n bra hyfsat liten bil som Ă€ndĂ„ har bra motorvĂ€gskomfort?! Ä Pendlar 8mil per dag, mestadels motorvĂ€g, o resten landsvĂ€g. Lite trött pĂ„ bullret i fabia och mitsu colt som jag kört innan.
Har kanske upp till 150k att lÀgga, helst lÀgre men vill inte ligga o skruva i gruset i tid och otid, det har jag gjort tillrÀckligt...
Kikat lite pÄ V40, men har aldrig kört nÄn... Diesel eller bensin? NÄt annat?
 
ApropÄ det hÀr med lyse... jag har 320W led innanför grillen med riktigt brett ljus. Perfekt nÀr man kör i stadsmiljö och krokig landsvÀg. Men nÀr vi drar till fjÀllen hÀnger vi pÄ en liten bÄge med ytterligare 270W kilometerlyse. De gÄr inte att Äka med hemma men pÄ finnmarkens oÀndliga vidder blir det som att Äka pÄ dagtid Àven en decembernatt.
Oftast Àr vi ensamma pÄ vÀgen men ibland smyger en bil upp bakom och kör om. De flesta förstÄr det lÀmpliga i att hÄlla undan men nÄn kör bara om och lÀgger sig framför. Varför?
Jag hÄller regeln att inte blÀnda nÄgon vÀldigt högt sÄ man Àr utan lyse sÄ lÀnge man ser framförvarandes bakljus.
Men det hÀr Àr vÀgar och tider pÄ dygnet nÀr vi förmodligen Àr de enda mÀnskliga varelserna pÄ flera mils radie.
Vilt och ren finns det dock gott om sÄ vi vill ha lyse brett och lÄngt.
Varför inte hÄlla undan eller hÄlla sig bakom?
Tillslut lessnar man och lÀgger pÄ ljus lite mer Àn vad som Àr gentlemannamÀssigt, nÄgra fattar piken och hÄller undan men inte alla. Ibland slÀpper man av 10km/h för att öka avstÄndet men det hjÀlper inte alltid.
NÄn som funderat pÄ fenomenet?
 
Kommer jag ikapp en bil med bra ljus som dessutom hÄller iaf hastigheten pÄ vÀgen sÄ lÀgger jag mig oftast bakom och drar nytta av framförvarandes ljus, ligger dom under hastighetsbegrÀnsningen sÄ kör jag om.

Vad har du dÄ som du hÀnger pÄ?
KĂ€nns som jag kommer ha lite för dĂ„ligt ljus för kvĂ€llar/nĂ€tter, men som vi var inne pĂ„ tidigare i trĂ„den sĂ„ fĂ„r det inte var för bra heller sĂ„ man blĂ€ndar sig sjĂ€lv av skyltarna 🙂
 
F
B Bjober skrev:
ApropÄ det hÀr med lyse... jag har 320W led innanför grillen med riktigt brett ljus. Perfekt nÀr man kör i stadsmiljö och krokig landsvÀg. Men nÀr vi drar till fjÀllen hÀnger vi pÄ en liten bÄge med ytterligare 270W kilometerlyse. De gÄr inte att Äka med hemma men pÄ finnmarkens oÀndliga vidder blir det som att Äka pÄ dagtid Àven en decembernatt.
Oftast Àr vi ensamma pÄ vÀgen men ibland smyger en bil upp bakom och kör om. De flesta förstÄr det lÀmpliga i att hÄlla undan men nÄn kör bara om och lÀgger sig framför. Varför?
Jag hÄller regeln att inte blÀnda nÄgon vÀldigt högt sÄ man Àr utan lyse sÄ lÀnge man ser framförvarandes bakljus.
Men det hÀr Àr vÀgar och tider pÄ dygnet nÀr vi förmodligen Àr de enda mÀnskliga varelserna pÄ flera mils radie.
Vilt och ren finns det dock gott om sÄ vi vill ha lyse brett och lÄngt.
Varför inte hÄlla undan eller hÄlla sig bakom?
Tillslut lessnar man och lÀgger pÄ ljus lite mer Àn vad som Àr gentlemannamÀssigt, nÄgra fattar piken och hÄller undan men inte alla. Ibland slÀpper man av 10km/h för att öka avstÄndet men det hjÀlper inte alltid.
NÄn som funderat pÄ fenomenet?
Ja det Àr inte alls ovanligt. SÀrskilt om man har den stora frÀckheten att köra med slÀp. DÄ ska vissa bara förbi - till nÀstan vilket pris som helst.
Även om det Ă€r hastighetbegrĂ€nsat till t.ex. 70 eller 80. De verkar bli helt rabiata eller desperata, studsar fram och tillbaka bakom med nĂ„gon meters avstĂ„nd. Kastar sig förbi och sen ligger de kvar framför i samma hastighet. Man kan ju undra hur stort vaccum de har innanför pannbenet...
 
  • Haha
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.