galento
hsd hsd skrev:
Diesel eller bensi värmare har ett problem, batteriet i bilen dör snabbt när det är -25°C utomhus
Det vill säga när man behöver värmaren som mest
Det kommer man ihåg när en del skulle åka hem från nattskiftet 😬
 
Ja helst med korta vändor.
Ladda batteriet några gånger under vintern ska jag prova med på Volvon, frun använder dieselvärmaren 2ggr/dag oftast och 5min restid.
Men men är hon nöjd så är jag nöjd och då kan jag väl se till att ladda upp batteriet ibland 🙂
 
Hmmm ja det låter ju inte så trevligt. Lite det jag också gått och funderat på faktiskt, hur mycket ström drar en sån här grej. Jag har 30min restid.

Den här bilen är åtminstone redan utrustad med motor- och kupévärmare så jag får ju en varm och skön bil oavsett vädret.

e:
Eftersom jag inte har nån klimatanläggning utan manuella klimatkontroller så kan jag förutspå att det kanske inte blir så bra och enkelt som jag trodde, måste börja komma ihåg att lägga värmereglagen i max varje gång. Jag vet inte om volvo-original värmaren har nån kontroll på insidan, om den har timer eller om man aktiverar med fjärrkontroll eller båda.
 
Redigerat:
Ang värmare så är rekommendationen att köra lika länge som värmaren går för att hålla laddningen på acceptabel nivå.
Men oavsett så sliter det hårt på batteriet då startbatterier har ett mycket begränsat antal laddcykler.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Eftersom jag inte har nån klimatanläggning utan manuella klimatkontroller så kan jag förutspå att det kanske inte blir så bra och enkelt som jag trodde, måste börja komma ihåg att lägga värmereglagen i max varje gång.
Det funkar ändå. Jag har haft dieselvärmare på flera bilar med "primitiva" klimatsystem och även om man glömmer att ställa om till full defrost och max värme blir det tillräckligt varmt i kupén. Och eftersom motorn/kylväskan är varm när man startar motorn tar det inte många sekunder att smälta bort sista isen på rutan när man väl satt sig i bilen och skruvat till reglagen.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Apropås bränslevärmare. På min Volvo 940 som jag eftermonterade en Webasto var ECC-n förberedd. Man anslöt en sladd från värmaren till styrenheten så startade den bilens kupefläkt när kylarvätskan var uppe i temperatur. Tror den även själv ställde in vilka utblås som var aktiva.

/Höghus
 
  • Wow
Tokslut
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Diesel eller bensi värmare har ett problem, batteriet i bilen dör snabbt när det är -25°C utomhus
Det vill säga när man behöver värmaren som mest
Använder man bilen regelbundet och kör minst lika länge som värmaren gått är det inga problem.
Värmaren känner av spänningen och startar inte om den är för låg.
Jag har haft värmare i många år, och aldrig råkat ut för batteriproblem.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Ledramp modell mindre, ovanför eller under nummerplåt?
Fick för mig att det är bättre ju högre den sitter
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ledramp modell mindre, ovanför eller under nummerplåt?
Fick för mig att det är bättre ju högre den sitter
Ju lägre den sitter destu fler skuggor får du på en ojämn vägbana
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Ju lägre den sitter destu fler skuggor får du på en ojämn vägbana
Ovanför nummerplåten då med andra ord
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ledramp modell mindre, ovanför eller under nummerplåt?
Fick för mig att det är bättre ju högre den sitter
Så högt som möjligt. Jag var tvungen att välja ledramp pga alla sensorer + kamera som sitter i fronten. Det är betydligt sämre än de extraljus jag hade framför grillen på förra bilen. Detta trots att ledrampen har en högre effekt än de 3 extraljusen.
 
nino nino skrev:
Ovanför nummerplåten då med andra ord
Har du mycket upphöjda vägbanor så hamnar även dikena i skugga och man ser viltet för sent. Så ultimata är ju flera meter upp, men det ser ju inte bra ut alls :(
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Fick bli under iaf, stötfångaren tog i så antingen lyste rampen på Karlavagnen eller 1dm framför bilen

Bilens front med en stötfångare och fäste för registreringsskylt, ljusramp installerad nedanför stötfångaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
galento
Frugan är lite sugen på en Toyota Yaris ca -17 årsmodell men har nån erfarenhet av hur automat lådorna är i dessa ?
 
galento galento skrev:
Frugan är lite sugen på en Toyota Yaris ca -17 årsmodell men har nån erfarenhet av hur automat lådorna är i dessa ?
Toyotor kan ju vara burkiga, provkör en innan ni funderar vidare Jobbigt om man vill ha Peltorkåporna på sig när man åker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.