722 536 läst · 11 155 svar
723k läst
11,2k svar
Allt om bilen
Ja helst med korta vändor.
Ladda batteriet några gånger under vintern ska jag prova med på Volvon, frun använder dieselvärmaren 2ggr/dag oftast och 5min restid.
Men men är hon nöjd så är jag nöjd och då kan jag väl se till att ladda upp batteriet ibland 🙂
Ladda batteriet några gånger under vintern ska jag prova med på Volvon, frun använder dieselvärmaren 2ggr/dag oftast och 5min restid.
Men men är hon nöjd så är jag nöjd och då kan jag väl se till att ladda upp batteriet ibland 🙂
Hmmm ja det låter ju inte så trevligt. Lite det jag också gått och funderat på faktiskt, hur mycket ström drar en sån här grej. Jag har 30min restid.
Den här bilen är åtminstone redan utrustad med motor- och kupévärmare så jag får ju en varm och skön bil oavsett vädret.
e:
Eftersom jag inte har nån klimatanläggning utan manuella klimatkontroller så kan jag förutspå att det kanske inte blir så bra och enkelt som jag trodde, måste börja komma ihåg att lägga värmereglagen i max varje gång. Jag vet inte om volvo-original värmaren har nån kontroll på insidan, om den har timer eller om man aktiverar med fjärrkontroll eller båda.
Den här bilen är åtminstone redan utrustad med motor- och kupévärmare så jag får ju en varm och skön bil oavsett vädret.
e:
Eftersom jag inte har nån klimatanläggning utan manuella klimatkontroller så kan jag förutspå att det kanske inte blir så bra och enkelt som jag trodde, måste börja komma ihåg att lägga värmereglagen i max varje gång. Jag vet inte om volvo-original värmaren har nån kontroll på insidan, om den har timer eller om man aktiverar med fjärrkontroll eller båda.
Redigerat:
Ang värmare så är rekommendationen att köra lika länge som värmaren går för att hålla laddningen på acceptabel nivå.
Men oavsett så sliter det hårt på batteriet då startbatterier har ett mycket begränsat antal laddcykler.
Men oavsett så sliter det hårt på batteriet då startbatterier har ett mycket begränsat antal laddcykler.
Det funkar ändå. Jag har haft dieselvärmare på flera bilar med "primitiva" klimatsystem och även om man glömmer att ställa om till full defrost och max värme blir det tillräckligt varmt i kupén. Och eftersom motorn/kylväskan är varm när man startar motorn tar det inte många sekunder att smälta bort sista isen på rutan när man väl satt sig i bilen och skruvat till reglagen.DennisCA skrev:
Apropås bränslevärmare. På min Volvo 940 som jag eftermonterade en Webasto var ECC-n förberedd. Man anslöt en sladd från värmaren till styrenheten så startade den bilens kupefläkt när kylarvätskan var uppe i temperatur. Tror den även själv ställde in vilka utblås som var aktiva.
/Höghus
/Höghus
Använder man bilen regelbundet och kör minst lika länge som värmaren gått är det inga problem.hsd skrev:
Värmaren känner av spänningen och startar inte om den är för låg.
Jag har haft värmare i många år, och aldrig råkat ut för batteriproblem.
Så högt som möjligt. Jag var tvungen att välja ledramp pga alla sensorer + kamera som sitter i fronten. Det är betydligt sämre än de extraljus jag hade framför grillen på förra bilen. Detta trots att ledrampen har en högre effekt än de 3 extraljusen.nino skrev: