J JohanLun skrev:
För en bil för 10.000 och svårt få tag på tex en ny styrväxel av rätt modell och jobb som nästan kräver lyft så är det som RoTe skriver oftast inte värt att lämna bort då det kostar 3ggr bilens värde och övermäktigt att göra själv. Men jag håller med, omöjligt är det inte. Bara inte värt det. En i övrigt superfin bil så kan det absolut vara värt det.

Tror att XC70s fyrhjulsdrift är en annan svag punkt.

På ebay finns "DICE" verkyget som behövs för att koda in diverse saker för under en tusenlapp. Jag tror man kan betala för access till volvos mjukvara för att koda in, men det har även cirkulerat kopior av en äldre mjukvara som funkar nånstans till 2012, vilket bör täcka alla V70n och några av modellen efter.

Men, skräms inte bort. Många andra bilar har mycket värre antal fel som kan vara ännu dyrare. Eller är redan kaffepulver pga dåligt rostskydd.

Sen kan nog tex en äldre GolfIV eller Passat B6 vara ett bra val iom det finns enormt mycket mer piratdelar, men vissa rostade enormt och några av motorerna hade fel som man inte vill ha. Men en manuell 8v1.6a bensin eller 2.0d tror jag kan vara rätt ok. Jag har själv svårt för designen på äldre passat eller golf. Men B6 och Golf 5 tycker jag är riktigt lyckade.

Jag vattnas själv ur, en 20 år gammal toyota vet jag inte om det ens finns, men en beige 2 år gammal Toyota med plåtfälgar och grå tygklädsel tror jag att jag kan tänka mig när jag börjar närma mig pension, av ren snålhet och pga jag inte orkar meka nåt själv. Och passar perfekt in med rutig keps, dramaten och banlonbyxor med pressveck, som man verkar börja klä sig i därnånstans.
Det finns absolut sämre bilar än V70. Var lite sorgligt när jag sålde bort min nyligen men eftersom det var en bruksbil för mig så kunde jag inte motivera att fortsätta köpa dyra delar till den. Bekväma ,välutrustade och säkra för sin ålder.
 
Blir det nå billigare med ny bil då? Om man tänker lån, service och försäkringar, fördelen med gammal bil är jag endast lägger glas, älg och bogseringsskydd på en vanlig trafikförsäkring.
 
galento
N Niq skrev:
Jo på långkörning kan man komma ner i bra siffror. Körde vår 97a R med automat på 8l/100 på långkörning. Men vid vanlig körning hemma steg förbrukningen snabbt.

Bytte ni hela instrumentet? Har läst att det är dåliga lödningar i en del av dom. Det lär finnas företag som kan löda om dom men vet inte vad det kostar.
Nej bilen lämnades in så dom fixade instrumentet , klart på en halvtimme och 2500kr för jobbet. Lådan har fungerat bra men har aldrig sett så skitig och illaluktande olja i en automat fast jag haft en hel del. Helservad på Helmia men oljan byttes på direkten efter köpet ( original olja )
 
S
DennisCA DennisCA skrev:
Ni dödar ju lite entusiasmen för V70 modellen när man får höra det finns saker som är nästan omöjliga att byta på den. Jämfört med 900an är väl det enda som kan ta död på den rosten och om man inte kan hitta delarna, men allt går att byta. Jag antar äldre volvos som 850 eller 940 är mera reparerbara.
Det går bra att byta, men mycket jobb, begagnad del kostar 5kkr, ev finns ett par olika part nr och man får riva ut gamla innan man vet exakt vilken (sa bilmeken). Dvs för dyrt att lämna bort
Till bilens försvar så är den uppe på 39kmil och vi har kört 20k. Bytt bromsar, avgas, lite bussningar och en vvt solenoid. Så typ ingenting. Och rullar fortfarande jävligt bekvämt.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Blir det nå billigare med ny bil då? Om man tänker lån, service och försäkringar, fördelen med gammal bil är jag endast lägger glas, älg och bogseringsskydd på en vanlig trafikförsäkring.
Nej det tror jag inte. Nyare bilar är dyrare på typ allt. Enligt min uppfattning är dom inte driftsäkrare heller.

Menar du helt ny bil eller några år gammal?

Jag själv brukar köpa omkring 10år gamla bilar. Min V70 hade jag i 7 år. Räknade att kostnaden i värdeminskning blev ca900€ per år som jag hade den. Sen har jag ju förstås bytt en del saker och gjort service på den. Vart fjärde år ska kamremmen bytas.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Blir det nå billigare med ny bil då? Om man tänker lån, service och försäkringar, fördelen med gammal bil är jag endast lägger glas, älg och bogseringsskydd på en vanlig trafikförsäkring.
Nånstans tror jag att om man kör riktigt många mil och/eller alltid lämnar bort jobb så blir en ny(are) bil billigare.

Pga en ny elbil i drivmedel är billig. Att lämna bort jobb på en gammal bil är dyrt. Att ha stillestånd med en bil man måste ha fungerande är dyrt.

Om man kör säg 1000 mil om året hinner inte så mycket rasa, om man dessutom servar och rostskyddar och sköter sin bil själv och gör de flesta reparationer själv, nöjer sig med en billig försäkring och har en ytterligare bil eller inte är beroende av en fungerande bil 24/7. Då kommer en gammal bil vara mycket billigare. Min V70n kostar inte mycket per månad. Men skatt, försäkring och en service blir ändå några tusenlappar.

Kör man säg 4000 mil om året, måste ha en fungerande bil varje dag, och har möjlighet att ta en leasingbil via jobbet så kan milen och att den går på el (=låg milkostnad) göra att bränslebesparingen äter upp en bit av den dyra månadskostnaden. Med många mil ökar försäkring, däckslitage, service osv och min bild är att just det blir billigare på en leasingbil, då det tas av "oskattade pengar" - även om man betalar hela kostnaden själv. 4000 mil dricker en V70 kanske 50.000 kr, rep och skatt säg 10.000. En elbil kan kosta <5.000 i el. Om elbilen kostar 6.000 skattade pengar i månaden så är det nästan jämnt lopp. Att då slippa ligga och byta styrväxel och istället ha en ny bil kan ju locka några...
 
J JohanLun skrev:
För en bil för 10.000 och svårt få tag på tex en ny styrväxel av rätt modell och jobb som nästan kräver lyft så är det som RoTe skriver oftast inte värt att lämna bort då det kostar 3ggr bilens värde och övermäktigt att göra själv. Men jag håller med, omöjligt är det inte. Bara inte värt det. En i övrigt superfin bil så kan det absolut vara värt det.

Tror att XC70s fyrhjulsdrift är en annan svag punkt.

På ebay finns "DICE" verkyget som behövs för att koda in diverse saker för under en tusenlapp. Jag tror man kan betala för access till volvos mjukvara för att koda in, men det har även cirkulerat kopior av en äldre mjukvara som funkar nånstans till 2012, vilket bör täcka alla V70n och några av modellen efter.

Men, skräms inte bort. Många andra bilar har mycket värre antal fel som kan vara ännu dyrare. Eller är redan kaffepulver pga dåligt rostskydd.

Sen kan nog tex en äldre GolfIV eller Passat B6 vara ett bra val iom det finns enormt mycket mer piratdelar, men vissa rostade enormt och några av motorerna hade fel som man inte vill ha. Men en manuell 8v1.6a bensin eller 2.0d tror jag kan vara rätt ok. Jag har själv svårt för designen på äldre passat eller golf. Men B6 och Golf 5 tycker jag är riktigt lyckade.

Jag vattnas själv ur, en 20 år gammal toyota vet jag inte om det ens finns, men en beige 2 år gammal Toyota med plåtfälgar och grå tygklädsel tror jag att jag kan tänka mig när jag börjar närma mig pension, av ren snålhet och pga jag inte orkar meka nåt själv. Och passar perfekt in med rutig keps, dramaten och banlonbyxor med pressveck, som man verkar börja klä sig i därnånstans.
För 5 år sedan fotograferade jag en golf 2005a.
Bilder ligger i mina foton
Bägge trösklarna var borta:)
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
N Niq skrev:
Nej det tror jag inte. Nyare bilar är dyrare på typ allt. Enligt min uppfattning är dom inte driftsäkrare heller.

Menar du helt ny bil eller några år gammal?

Jag själv brukar köpa omkring 10år gamla bilar. Min V70 hade jag i 7 år. Räknade att kostnaden i värdeminskning blev ca900€ per år som jag hade den. Sen har jag ju förstås bytt en del saker och gjort service på den. Vart fjärde år ska kamremmen bytas.
Tänkte nog bilar 5 år och nyare, typ.
 
J JohanLun skrev:
Nånstans tror jag att om man kör riktigt många mil och/eller alltid lämnar bort jobb så blir en ny(are) bil billigare.

Pga en ny elbil i drivmedel är billig. Att lämna bort jobb på en gammal bil är dyrt. Att ha stillestånd med en bil man måste ha fungerande är dyrt.

Om man kör säg 1000 mil om året hinner inte så mycket rasa, om man dessutom servar och rostskyddar och sköter sin bil själv och gör de flesta reparationer själv, nöjer sig med en billig försäkring och har en ytterligare bil eller inte är beroende av en fungerande bil 24/7. Då kommer en gammal bil vara mycket billigare. Min V70n kostar inte mycket per månad. Men skatt, försäkring och en service blir ändå några tusenlappar.

Kör man säg 4000 mil om året, måste ha en fungerande bil varje dag, och har möjlighet att ta en leasingbil via jobbet så kan milen och att den går på el (=låg milkostnad) göra att bränslebesparingen äter upp en bit av den dyra månadskostnaden. Med många mil ökar försäkring, däckslitage, service osv och min bild är att just det blir billigare på en leasingbil, då det tas av "oskattade pengar" - även om man betalar hela kostnaden själv. 4000 mil dricker en V70 kanske 50.000 kr, rep och skatt säg 10.000. En elbil kan kosta <5.000 i el. Om elbilen kostar 6.000 skattade pengar i månaden så är det nästan jämnt lopp. Att då slippa ligga och byta styrväxel och istället ha en ny bil kan ju locka några...
Mycket är ju beroende på egna förutsättningar och vad man är villig att göra själv.

Har man förmånsbil eller kan/är villig att betala för att leasea en bil så kan det säkert vara ett bra alternativ om man slipper stå för eventuella reparationer och värdeminskning själv. Men jag tror inte att det blir billigare än gammal bil rent ekonomiskt. Men sen tillkommer ju för mig iaf säkerhet vilket är svårt att värdera ekonomiskt.
 
J JohanLun skrev:
850 är också bra. Samma med saab 9000.
J JohanLun skrev:
Jag skulle nog inte vilja vardagsåka i en 900 eller 940.
Nog föredrar jag en 900 NG från 1998 framför en 9000 från 1984 om vi pratar i generella termer.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Tänkte nog bilar 5 år och nyare, typ.
Vi hade en 2019 V60 cross country. Den var dyr på allt och vintertid var det alltid en överraskning om man slapp in i den eller om den gick o låsa. Den automatiska bakluckan levde sitt eget liv. Trolig orsak enligt Volvoverkstaden var felaktig fotsensor. Dieselmotorerna har lite problem med regenereringen så det kan komma in bränsle i motoroljan. Då får man för hög oljenivå och då måste man tappa ur olja för det finns ingen oljesticka så man kan inte suga ur lite den vägen. En Abs kabel gick av. Det var inget ovanligt enligt Volvoverkstaden. Nedre kulleder kostar ca 800€.

Bytte den till en Bmw 2Serie hybrid som just varit på byte av bromsvätska kostade 115€. Går säkert att göra själv om man har dator till den. Intervallen skulle nollas i datorn.

Som jag skrev för någon dag sen så fick vi felkod på eme enheten som kostar 5000€ plus 1000€ i arbete att byta. Hoppas det bara var någon tillfällig kod orsakad av att dom kommit åt något när dom bytt bromsvätska.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nog föredrar jag en 900 NG från 1998 framför en 9000 från 1984 om vi pratar i generella termer.
Jag tror den Dennis har är 900an sprungen ur 99an som kom på 60-talet.
Då är 9000 en helt annan bil.

NG900 är en ganska crappig konstruktion med mycket Opel arv. Men det är en helt ok bil, haft 9-3an som såg lika ut. 9000 är mycket rejälare, men även äldre. Byggkvaliteten på 9000 är nog ojämnare, men mer lättmekad. Konstruktionen som sådan på 9000 tycker jag känns mycket bättre. 9-5 har jag aldrig haft, men mitt intryck är att allt som var dåligt på NG900 är "fixat" men att problemen med vevhusvent tillkom. Men under 2000-talet så snålade GM in på rostskydd och generellt kvalitet så de blev sämre och sämre byggda.

Sena 9000 och tidiga 9-5 är nog SAABs bästa bilar någonsin. nya 9-3(NG) är förstås den mest uppdaterade, men i början var elsystem kass och småfel vanliga, i slutet var rostskyddet uruselt. Så tyvärr finns inte så många sådana som jag tror är bra. Typ 2006 är nog enda årsmodellen som faktiskt var ok...
 
J JohanLun skrev:
Jag tror den Dennis har är 900an sprungen ur 99an som kom på 60-talet.
Då är 9000 en helt annan bil.
Ja 900 kan betyda mycket. Jag blev nog bara lite stött i mitt saabhjärta när du dissade 900an. 😢

Har för övrigt haft 900OG, 900NG och 9-3SC, men aldrig någon 9000 så jag är naturligtvis inte ett smack objektiv. 😂
 
galento
N Niq skrev:
Nej det tror jag inte. Nyare bilar är dyrare på typ allt. Enligt min uppfattning är dom inte driftsäkrare heller.

Menar du helt ny bil eller några år gammal?

Jag själv brukar köpa omkring 10år gamla bilar. Min V70 hade jag i 7 år. Räknade att kostnaden i värdeminskning blev ca900€ per år som jag hade den. Sen har jag ju förstås bytt en del saker och gjort service på den. Vart fjärde år ska kamremmen bytas.
Här är den nyaste över 20 år 😎 Klarar oss alldeles utmärkt utan all modern teknik 😉
Kollar efter en 940 med aut och ac men priserna är höga på många.
 
Det är OG900 (Original Gangsta) jag har, en väldigt trevlig bil att köra.

9000 är nog en bil jag gärna skulle komplettera med. Fanns ju en fin 9000 -97a för 1500€ och inte så farligt miltal (26000), men nere i esbo och lite skador (moped kört in i den, buckla på nedre bakdörren och spricka på bakfångaren).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.