galento
Tappade ur automaten här och fyllde på ny olja några ggr , blev 4liter som kom ur och det var det i oljedunken på volvo också. Vill minnas ca 700kr för en 4L dunk.
PS. Har dunken kvar tror jag för bilder.
 
Låter som ocker men kanske det är priserna man betalar om man går till märkesverkstad?
 
DennisCA DennisCA skrev:
Låter som ocker men kanske det är priserna man betalar om man går till märkesverkstad?
13,90€/L på motonet. 175kr/l på Volvo inte jättestor skillnad
 
galento
De flesta som kör veteranbilar känner nog till denna olyckan som
orsakades av ett polskt fyllesvin i trafiken , kan ju delas så flera ser.
Så onödig olycka , RIP ❤️❤️

Citat :
"Swedbank 8191-9 794216565-0
Inlägg som inte gäller oldsmobile brukar raderas fort här men idag gör vi ett
undantag med tanke på det hemska som hände en familj på väg till västerås
summer meet i juli.
En jävla idiot som tyckte det var en bra idé att köra på fyllan frontalkrockade med
familjens Buick och pappan dog på plats medan hunden avlivades på plats.
Mamman och pojken skadades allvarligt och mamman ligger fortfarande i koma.
Om man känner för det kan man hjälpa pojken med en slant då det är hans egna
kontonummer eftersom han inte har swish."

Ett collage av en familj i en veteranbil, med en bild på föräldrar och ett barn som räcker ut tungan, en bild på modern och en bild på far och son bakifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Hus tomte och 4 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
13,90€/L på motonet. 175kr/l på Volvo inte jättestor skillnad
Nåja det lät väl värre då man hörde totalen antar jag.

Fick felet mera specifierat annars, den vill ha problem att växla upp då den blir varm. Jag vet inte om det säger nånting om vad som kan vara fel. Jag har försökt googla litet på symptomen och läst något om magnetventiler som kan behöva bytas på automatlådorna, kan kosta flera hundra euro och det låter som lådan tar skada om man inte åtgärdar problemet snabbt.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Nåja det lät väl värre då man hörde totalen antar jag.

Fick felet mera specifierat annars, den vill ha problem att växla upp då den blir varm. Jag vet inte om det säger nånting om vad som kan vara fel. Jag har försökt googla litet på symptomen och läst något om magnetventiler som kan behöva bytas på automatlådorna, kan kosta flera hundra euro och det låter som lådan tar skada om man inte åtgärdar problemet snabbt.
Vet inte så mycket om automatlådorna annat än att många verkar få problem mellan 3-400000 km. Om oljan redan är bytt en gång och det fortfarande krånglar är min gissning att det inte lönar sig att byta delar på den. Utan antingen lämnar man in den på helrenovering eller så byter man till en bättre begagnad Jag vet inte om det finns utbyteslådor.
 
på varaosahaku hittar man några, men jag tänker jag vill inte hålla på med sånt, har projekt så det räcker för 900an och orkar nätt ens med det. Så jag tror inte jag ska släpa på mig mera....
 
18000 kostade en nyrenoverad låda till vw Caravelle -04, den höll ganska exakt 18000 mil innan det var dax igen ☹️
 
DennisCA DennisCA skrev:
på varaosahaku hittar man några, men jag tänker jag vill inte hålla på med sånt, har projekt så det räcker för 900an och orkar nätt ens med det. Så jag tror inte jag ska släpa på mig mera....
Tycker V70n är en bra o trevlig bil men den har en del delar som bara slutar fungera efter en viss tid. En del av dom är ganska dyra och nästan omöjliga att hitta begagnade eftersom det är så vanliga fel. Dom är ju inte direkt bränslesnåla heller.
 
galento
Har kört min aut på 0,7 milen en långkörning. Ett annat fel som kan komma är
väl att hela instrumentet slocknar , så även här och det blev 2500kr att fixa.
Att inte helljuslampan funkar är det också flera som råkar ut för , gjorde det
på denna också och hållaren till belysningen på 140 seriens värmereglage
passar perfekt i kortets hål och även en jordpunkt på baksidan + en kabel
från helljus.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Tycker V70n är en bra o trevlig bil men den har en del delar som bara slutar fungera efter en viss tid. En del av dom är ganska dyra och nästan omöjliga att hitta begagnade eftersom det är så vanliga fel. Dom är ju inte direkt bränslesnåla heller.
Antar påstående gäller manuella bilar också. Egentligen då det gäller volvo skulle jag vilja söka mig längre bakåt. Typ 940 t.om. känns ännu mera skottsäkra och bakhjulsdrift vore trevligt. Men knappast lägre bränsleförbrukning.
 
T TommyC skrev:
Volvo hade ingen rekommendation om bytesintervall för oljan i automatväxellådor för bilar som såldes till privatpersoner. För bilar som såldes till det offentliga och till taxi så skulle oljan i automatväxellådor bytas regelbundet. I det senare fallet var Volvo tvingade att lämna långtgående garantier. Jag gissar att ekonomerna hade gjort sitt igen. Någon som känner till hela historien?

Ibland kan det räcka med att skölja automatlådan 2-3 gånger med ny olja när oljan byts.

En billig och rostfri S70/V70 2000 skulle jag vara beredd att lägga lite jobb på. Jag har aldrig haft någon själv men flera i bekantskapskretsen som inte sköttes väl men vägrade att rosta.
Aisin Warner låda, tror Toyota köpte in sig i Borg Warner och lyckade sälja dessa skitlådor till Saab, Volvo och ett antal andra företag. Lådan hade ett inbyggt ej bytbart filter och en dålig konstruktion. (lite som VWs DSG låda som åxå har ett filter och nå andra packningar för 10 spänn som pajar med föranleder att byta hela lådan (om man gör som fabriken vill)).

Även SAAB hade rekommendationen att byta olja i polis, taxi mm. Toyota / Lexus har väl haft fördelen att de servas ofta och dyrt så att där finns nog inte problemet i praktiken iom alla välservade. Lådan, när den funkade, var nog bra.

Som jag förstår satt den "sämsta" AW lådan i V70n och SAAB 9-5 2002-2009 samt nya 9-3 fram till nånstans 2007 när den fick 6 växlar. Dvs 4 och 6 växlade är bättre. Volvo hade nog en större mix. Tror den 5v AW lådan satt även in XC90 och då får man troligen byta låda oftare än kalsonger?
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Att spola är väl bara att byta oljan flera gånger i snabb takt, typ under några veckor, så oljan hinner få med sig ev. skit varje gång.
Värt att notera, AW lådan har en speciell olja, fel olja dödar lådan ännu snabbare. Oljan är dyr om man tänkt spola.

Skit som sätter igen ventilpaketen kan lossna vid spolning.

Som jag förstår kan man, om lådan inte körts så den växlat "hårt" och tagit permanent skada, ofta fixas om man tar ner och rengör ventilpaketet. Men problemet är nog att få vet och kan göra detta, det kräver nog även kirurgisk renhet för smuts eller partiklar tror jag är den stora fienden.

Volvo uppdaterade mjukvaran så de funkar bättre även om det är mekaniska problem så de inte funkar 100%. Det är växlingar mellan 2-3 samt 3-2 som brukar visa att lådan är på väg. Kör man plattan i mattan så kastar den i växlarna och då är det svårare att känna. Kör man med ägg under pedalen så har den också lättare att växla. Halvgas tror jag är det som är svårast, blir växleln "ryckig" eller att den tar nån sekund/halvsekund för länge så motorn inte driver en kort stund så har man ett problem.

På saabarna gav sig även varvtalsgivarna till lådan.

Växlar de bra och man bytt olja regelbundet så tror jag det är ett OK köp.
 
Låter ändå som ett steg ner från manuell växel med alla möjliga potentiella problem och kinkighet gällande olja, det är inte saker jag uppskattar.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Låter ändå som ett steg ner från manuell växel med alla möjliga potentiella problem och kinkighet gällande olja, det är inte saker jag uppskattar.
Ja. Men kan man köpa en billig V70n med automat så ska man nog inte vara för rädd ändå. Men vara beredd på att detta kan hända. Kostar de 10.000 kr kanske man kan ta risken. Även med en låda som växlar dåligt kan det nog vara några års körning kvar i den. Tror gasspjäll och nå styrenheter samt instrumenthus är klassiska problem också. Annars är det grymt bra bilar, V70n.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.