747 483 läst · 11 403 svar
747k läst
11,4k svar
Allt om bilen
Projekt byta bränslepump har påbörjats 25 mil hemifrån… brorsan har billyft och betonggolv så det är värt resan. Jag tog två dagar semester och hoppas att jag både får isär och ihop den innan måndag när jag behöver pendla med den igen.
Hela avgassystemet, kardanaxel, diffrential måste bort. Plåtburken runt tanken har redan trillat bort till hälften så den är jag inte orolig för.
Katalysatorn var lätt att få bort, avgasklämman gick tyvärr av och är fastsvetsad men vinkeljanne får visa vad han går för sen.
Men efter det… Körde fast direkt med två skruvar vars svetsade muttrar på baksidan släppte. Fick borra bort skruvskallarna och resten ligger kvar och skramlar där inne, återmonteringen blir ett äventyr. De håller i plastskydden för tanken så det är väl inte skitviktigt men en blindnitmutter kanske kan funka.
Är nervös för skruvarna som håller lagerfästena till kardanaxeln, släpper dem på insidan så blir det jobbigt. Det vanliga verkar vara att de går av istället och det kanske är att föredra.
Hinner jag blir det byte av minst en damask på bakre drivaxel också.
För att vara en hyfsat modern bil (2010) med 24500 mil på mätaren är den ändå hyfsat fin undertill. Linolja smetas på vartefter jag hittar rost.
Hela avgassystemet, kardanaxel, diffrential måste bort. Plåtburken runt tanken har redan trillat bort till hälften så den är jag inte orolig för.
Katalysatorn var lätt att få bort, avgasklämman gick tyvärr av och är fastsvetsad men vinkeljanne får visa vad han går för sen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men efter det… Körde fast direkt med två skruvar vars svetsade muttrar på baksidan släppte. Fick borra bort skruvskallarna och resten ligger kvar och skramlar där inne, återmonteringen blir ett äventyr. De håller i plastskydden för tanken så det är väl inte skitviktigt men en blindnitmutter kanske kan funka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är nervös för skruvarna som håller lagerfästena till kardanaxeln, släpper dem på insidan så blir det jobbigt. Det vanliga verkar vara att de går av istället och det kanske är att föredra.
Hinner jag blir det byte av minst en damask på bakre drivaxel också.
För att vara en hyfsat modern bil (2010) med 24500 mil på mätaren är den ändå hyfsat fin undertill. Linolja smetas på vartefter jag hittar rost.
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Kan man inte själv så får man anlita de som kan.......det är väl det som är grejen egentligen. Folk ringer inte verkstan förrän de har en drös anmärkningar. Skulle de ta en årlig genomgång på en verkstad och kolla lite allmänt och ta bort bromsbelägg och hålla rent så skulle man knappt ha nå bromsanmärkningar på bilprovningen sen. Hur många nyare bilar har man liksom inte bytt ok och alltihop på där det troligen varit orört sen typ 6-8 år......man bara kör liksom. Ringer verkstan gör man bara (knappt det heller ibland) när det är dags för oljeservice eller så anmärkningar. Det är liksom inte så det ska gå till........nino skrev:
Tja, desto svårare biltillverkarna gör det att serva bilen själv, desto mera checkar bilägaren och bilintresse ut, jag förstår folk med moderna nya bilar skiter i sånt och bara kör. Har haft en söndrig lampa på mazdan i ett halvår, så förbannat jobbigt att byta att jag skiter i det tills vintermörkret blir påtagligt.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 716 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 716 inlägg
Ja, det räcker att gå mellan gamla Saab 900 som var extremt lättservad till den ändå 22 år gamla 9-5 jag har nu. Precis allt är svårare att mecka med, inklusive byta lampor som redan då var krångligt med svåråtkomliga clips för blinkerslamporna och extremt trångt bakom strålkastarna. Längtar tillbaka något extremt till 900:an, så risken är överhängande att jag går tillbaka till forntiden. Ingen risk att man inte hittar sin bil på massparkeringarna heller.
Just lampan på förarsidan är ett gissel på saab 900, fast det går att göra med rätt verktyg så man kan lossa några muttrar.
Men bränslepumpen byts på 15 -20 minuter av mig nuförtiden då jag fått göra det några gånger (dålig kvalité på moderna ersättningar).
Träffade syster och hennes man på en stor market i i Vasa förrgår och dom sa dom visste jag va här redan då dom parkerade.
Men bränslepumpen byts på 15 -20 minuter av mig nuförtiden då jag fått göra det några gånger (dålig kvalité på moderna ersättningar).
Träffade syster och hennes man på en stor market i i Vasa förrgår och dom sa dom visste jag va här redan då dom parkerade.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 716 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 716 inlägg
Det är väl en av få saker på 9-5 som fortfarande är lättmeckat, lucka under baksätet för bensinpumpen. Jag bytte pumparmatur direkt jag köpte bilen. Tog inte ens 10 minuter att ta bort anslutningar, lyfta upp den gamla och lirka ner den nya. NG9-3 måste man ju ta fram sticksågen eller släppa ner tanken.
I områden där det används mycket salt var Saab 900 inte så lyckad, de rostade nästan lika illa som en gammal Mazda, Toyota eller Fiat m fl. Var det inte så där du bor? Jag köpte en Saab 900i 1985 års modell när den var ett år gammal. Bilen var jättefin när jag köpte den men gaska rostig längst ner i alla dörrarna när jag sålde den 4 år senare. Bottenplattan var ganska tålig men i hjulhusen rostade det bra.MultiMan skrev:Ja, det räcker att gå mellan gamla Saab 900 som var extremt lättservad till den ändå 22 år gamla 9-5 jag har nu. Precis allt är svårare att mecka med, inklusive byta lampor som redan då var krångligt med svåråtkomliga clips för blinkerslamporna och extremt trångt bakom strålkastarna. Längtar tillbaka något extremt till 900:an, så risken är överhängande att jag går tillbaka till forntiden. Ingen risk att man inte hittar sin bil på massparkeringarna heller.
Rostbehandlar man dom så står dom sig ganska bra, min har ju levt nere i södra finland där det saltas mycket men ändå har den klarat sig ganska bra från rosten med tanke på åldern. Jag tror också att det faktum att det är en metallic färg hjälper, för endast metallic färgerna har klarlack.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 716 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 716 inlägg
Jo, min rostade bort, men det var innan jag lärt mig hur man räddar även de rostigaste bilar. Köpte den Azurblåa 900:an (85:a) i Skåne och tog den med upp till Västernorrland (maxlastat släp och proppfull inuti, inga problem trots enkelförgasarmotorn) där den senare mötte sitt öde i pressen för många år sedan nu tyvärr. Har aldrig gillat någon annan bil så mycket så om jag kan hitta ett vettigt ex så kommer jag slå till igen.
9-5:an är ju roststoppad med linolja och kommer högst troligen hinna bli skattebefriad med tanke på låga mil. Hade jag kunnat detta förr så hade og900:an också levt fortfarande.
9-5:an är ju roststoppad med linolja och kommer högst troligen hinna bli skattebefriad med tanke på låga mil. Hade jag kunnat detta förr så hade og900:an också levt fortfarande.
Jag är lite yngre så mina 900 var mycket äldre när jag började köra dem, jag fick köpa en 1979 från mina föräldrar 1991 tror jag, med rätt nytaget körkort, den var rejält rostig och hade alltid varit det, de köpte den när den var ett par år gammal och redan då omlackad. Farsan hade dock två till 900 efter det där båda köptes nya, 1985 och 1988, båda klarade sig betydligt bättre från rost. Jag hade en 1985a åxå (inte den från mina föräldrar) och den var inte så rostig. Jag tror det var experimenterande med lacker och rostskydd som gjorde många bilar kring 1980 riktigt usla, inte bara saab.
Ja det gjordes framsteg på 80 talet med fabriksrostskydd, man ser ju i de gamla trafikmagasinet avsnitten som nu finns på youtube där Glenning inspekterar bilarna och talar om hur de förbättrat si och så, börjat galva det ena eller andra.
Fast jag tror ju hade man behandlat ens en dålig bil från början ens med spillolja (som var vanligt förr) hade rosten hållits borta bättre. Min yaris oljades då jag köpte den 2009. Det var en svart, geggig sörja och de sa det var olja. Jag tror det var spillolja. Men bilen har rostat väldigt litet på de 37,000 mil jag kört den.
Fast jag tror ju hade man behandlat ens en dålig bil från början ens med spillolja (som var vanligt förr) hade rosten hållits borta bättre. Min yaris oljades då jag köpte den 2009. Det var en svart, geggig sörja och de sa det var olja. Jag tror det var spillolja. Men bilen har rostat väldigt litet på de 37,000 mil jag kört den.
Det finns ju en anekdot om Saabs rostskydd:
Karosserna gick på ett band i ett bad av någon primer upp till drygt midjan. Denna primer byttes på helgerna så bilar som gick i början på en vecka fick bra skydd, i slutet på veckan sämre.
Sant eller inte, vet ej, anekdot och hörsägen i många led.
Karosserna gick på ett band i ett bad av någon primer upp till drygt midjan. Denna primer byttes på helgerna så bilar som gick i början på en vecka fick bra skydd, i slutet på veckan sämre.
Sant eller inte, vet ej, anekdot och hörsägen i många led.
Vad är det förresten med originaldelar och postorder!?
Varför är det nästan ingen som säljer sånt på webben?
Beställde komplett original bromssats (belägg + skivor) för bak- och framaxel från Tyskland till en MB B-klass för ca. 4 000 spänn. Hyfsat överkomligt även om eftermarknadsdelar så klart är billigare. Men inte så lätt att hitta någon webbshop som säljer originaldelar i Tyskland heller.
Det borde ju vara en stor marknad(?) Dels är ju urvalet av eftermarknadsdelar oftast väldigt begränsat och dels vill man ju ofta ha originalgrejor så man vet att det passar som det skall.
Varför är det nästan ingen som säljer sånt på webben?
Beställde komplett original bromssats (belägg + skivor) för bak- och framaxel från Tyskland till en MB B-klass för ca. 4 000 spänn. Hyfsat överkomligt även om eftermarknadsdelar så klart är billigare. Men inte så lätt att hitta någon webbshop som säljer originaldelar i Tyskland heller.
Det borde ju vara en stor marknad(?) Dels är ju urvalet av eftermarknadsdelar oftast väldigt begränsat och dels vill man ju ofta ha originalgrejor så man vet att det passar som det skall.