747 501 läst · 11 403 svar
748k läst
11,4k svar
Allt om bilen
Pendlar 7mil om dagen och åker ganska mycket bil överlag då man bor i skogen...N Niq skrev:
Bra med diesel när man ska dra släp och husvagn
Jag har inga problem att åka 30mil enkel för att köpa en grej
2500mil med V60 i år sen har jag även en passat bensin som säkert rullar 1500mil/år
Så har väl Opus bilprovning idag, mot en extra avgift så klartN Niq skrev:Förr sådär mitten till slutet på 90 talet när jag skruvade lite mera med diverse bilar så kunde man fara till bes stationen på morgonen o lämna bilen där så besiktigade dom den under dagen när dom fick tid. Vet inte när dom slutade med sådan service för jag tröttnade på att leka med andras gamla bilar
Ok. Ja diesel har sin fördelar. Jag har valt bort diesel för det kostar för mycket nuförtiden. Nu har jag inte hängt med i hur skatter och priset på diesel är i Sverige. Men här i Finland så är skatten väldigt hög på dieselbilar och dieselpriset är ofta högre än bensinpriset. Samtidigt så drar en någorlunda modern bensinmotor inte mycket mer än en diesel.nino skrev:
Jag brukar inte fundera så mycket på hur många km en bil gått när jag ska köpa den. Det är mera hur den är omskött. En väl omhändertagen långmilare är ger ofta ganska mycket för pengarna. Man får ju förstås räkna med att behöva byta lite slitdelar.
Ja jag googlade lite och sen slog det mig att en fd granne hade samma problem.J jonko skrev:
Tror han köpte en axel från Polen.
Om jag fattade det rätt så ska man kolla så bilen står rakt och inte hänger på nån sida, sen lyfta och se om den blir kvar i det läget när man släpper.
Skulle tippa på att det är kamremsbyte på gång, någon som gjort det själv? Massa special verktyg som krävs?
Jo skatten är ju dyrare, men idag så är dieseln 50öre billigare.N Niq skrev:Ok. Ja diesel har sin fördelar. Jag har valt bort diesel för det kostar för mycket nuförtiden. Nu har jag inte hängt med i hur skatter och priset på diesel är i Sverige. Men här i Finland så är skatten väldigt hög på dieselbilar och dieselpriset är ofta högre än bensinpriset. Samtidigt så drar en någorlunda modern bensinmotor inte mycket mer än en diesel.
Jag brukar inte fundera så mycket på hur många km en bil gått när jag ska köpa den. Det är mera hur den är omskött. En väl omhändertagen långmilare är ger ofta ganska mycket för pengarna. Man får ju förstås räkna med att behöva byta lite slitdelar.
Fördelen är ju när man ska dra eller åka långt.
V60 D5 drog 0.63 i snitt på 431 mil med taktält.
Men den var lite trång att packa i så en liten skåpbil och tältet vore perfekt åt mig
V60 med D3 -11 är det en bra motor?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 928 inlägg
1,5€/l för diesel idag i Sverige.N Niq skrev:Ok. Ja diesel har sin fördelar. Jag har valt bort diesel för det kostar för mycket nuförtiden. Nu har jag inte hängt med i hur skatter och priset på diesel är i Sverige. Men här i Finland så är skatten väldigt hög på dieselbilar och dieselpriset är ofta högre än bensinpriset. Samtidigt så drar en någorlunda modern bensinmotor inte mycket mer än en diesel.
Jag brukar inte fundera så mycket på hur många km en bil gått när jag ska köpa den. Det är mera hur den är omskött. En väl omhändertagen långmilare är ger ofta ganska mycket för pengarna. Man får ju förstås räkna med att behöva byta lite slitdelar.
Skatt är på CO2, en Berlingo 1,6d är ca <200€ per år i skatt
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 928 inlägg
5:a diesel, stark, trygg och går att chippa till 250+hk... inte supersnål docknino skrev:
Edit, 2010-2011 verkar vara 2,0l motorn. Lite klenare bara men håller länge
Den diskussionen får du gärna ta med den Volvo-mek jag pratade med igår, han sa samma sak som Tobbe på Drivknuten, finns en uppsjö av drivaxlar beroende på motor, växellåda, AWD osv.S Stefan1972 skrev:
Enligt honom är det bara Ford som är jobbigare.
Även om C70 inte har AWD är det åtminstone 2 olika automater, manuella lådor vet jag ej om det flera.
Vet också att det är kraftigare axlar om det är en T5 än övriga motorer.
Och V70/S80/S60 likadant med olika motorer och lådor.
Lita definitivt inte på Skruvat eller Autodoc och liknande.
Jag hade naturligtvis kunnat köpa drivaxlarna på Volvo via GCP och betalat ännu mera...