nino nino skrev:
Man har ju rätt att avbryta en besiktning, eller är det bara reg bes?, då ska det inte kosta nåt heller
Det är väl därför dom är knäpptysta nuförtiden
Att någon avbryter en pågående besiktning har jag aldrig sett eller hört någon gjort?

Sen inte heller att de är tysta, varken Bilprovningen eller privata aktörer.

Mest tydligt är väl att besiktningsnubben direkt blir grinig om det kommer in en bil som inte har kollat i checklistan som alla har. Får "gräva" fram bilbältena bak eller varningsskylten i bakluckan och det är fullt med skit i bilen och tydligt mycket ovårdad. Ganska lustigt att se reaktionen när en besiktningsman kollar ett "vrak"....
 
Vi har en kedja här som i stort sett alltid hittar något fel som kräver ombesiktning. Förr var man tvungen att åka till samma station för att kunna göra en ombesiktning så det fanns ju ett ekonomiskt intresse att kunna betalt för en ombesiktning. Nu får man åka till vilken station man vill men jag tror att många åker tillbaka till samma på gammal vana om dom det behövs en ombesiktning.

Besiktigade min bil nyligen. Bakre bussningen till främre nedre länkarmen hade sprucket gummi. Det har varit så i flera år och alltid gått igenom. Inget glapp i bussningen men iår gick den inte igenom. Har lite svårt att förstå varför det är ett fel som ger underkänt.
 
Isakare Isakare skrev:
Nä, det blev som förra gången, en minutiös genomgång av allt, likt en robot, ink lite knackande med rosthammaren på en 3 år gammal bil !!!
För en massa år sedan stod jag med när dom besiktigade bilen. På den lyften bredvid kom en uppenbart nyrenoverad jänkare med lackat underrede. Besiktningsmannen tog fram rosthammaren. Ägaren som förstås var med och övervakade sin ögonsten skrek genast åt honom att rör du bilen med den där så slår jag ihjäl dig. Besiktningsmannen hängde genast tillbaka hammaren. Jag undrar om han faktiskt tänkte knacka på bilen med rosthammaren eller om det bara var en vana att ta den när det var en gammal bil.
 
  • Haha
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
En kollega menade på att om de knackar på en rostskyddad bil så får de se till att lägga på nytt rostskydd, och att det är de väldigt dåliga på.

Personligen har jag varit med om att de stod tre gubbar som hamrade på min stackars Mazda och det regnade rost, det slutade med att den flaggade spanskt och tog en kort resa till skroten, oklart om det mesta av bilen låg kvar som rostflagor hos bilprovningen.
 
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
RoTe
mikethebik mikethebik skrev:
Besiktning kan ju vara speciell, igår kom brorsan från Göteborg upp och hälsade på och ville att jag skulle kolla på hans Toyota Yaris som motorlampa och ABS-lampa lyste på.
Vid besiktningen nyligen hade tjejen som besiktade två gånger lyckats "känguruhoppa" bilen så motorn nästan dog varvid lamporna tändes.
Det enda hon sa efter att brorsan påpekade att de lyste efter att hon besiktat var "de där får du släcka".

En lysande motorlampa eller ABS är ombesiktning och 2:a vid en normal besiktning, men orsakas den av besiktaren är det tydligen bilägarens bekymmer efteråt.
I detta fallet var det väl inget egentligt bekymmer eftersom han ändå skulle åka upp till Dalarna till släkten och jag kan fixa det, men någon annan utan kunskap har det inte lika lätt, samt att "vanligt" folk blir oftast livrädda när motorlampan tänds och uppsöker en dyr verkstad.
Kul för en bilägare att besiktaren orsakar en tänd lampa och lägger ett dyrt verkstadsbesök på kunden, inte ok.
En normal bil tänder inte massa lampor för att man nästan fått motorstopp...
 
RoTe
13th Marine 13th Marine skrev:
En kollega menade på att om de knackar på en rostskyddad bil så får de se till att lägga på nytt rostskydd, och att det är de väldigt dåliga på.

Personligen har jag varit med om att de stod tre gubbar som hamrade på min stackars Mazda och det regnade rost, det slutade med att den flaggade spanskt och tog en kort resa till skroten, oklart om det mesta av bilen låg kvar som rostflagor hos bilprovningen.
Har man sånt där stelnat svart massa som rostskydd har man redan tagit livet av bilen ändå eftersom fukt tränger in och sedan aldrig torkar.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Stämmer nog inte, är skillnad i både tjocklek på axeln, kanske även längd och infästning till navet beroende på motor och årsmodell, samt vilken automatlåda det är.
Jag antar att de som är specialister på området vet bäst.
Mycket troligt att det finns 12 olika axlar per sida till de olika årsmodellerna, motorerna och växellådorna, är i alla fall två olika automater på den generationen av C70.

Enligt uppgift jag fick i går från en större skrot finns det uppåt 40 olika drivaxlar till Volvo V70 generation 2 beroende på motor, drivlina, växellåda, årsmodell, vanlig eller xc osv.
Den specialist du nämner ger jag inte mycket för........jag tittade i volvos epc på just den modellen. Axeln till de manuella var lika som vanliga V70. Det känns mest som att de sa som de gjorde för att du skulle få förtroende och betala mer än vad de kostar på andra ställen.........
 
13th Marine 13th Marine skrev:
En kollega menade på att om de knackar på en rostskyddad bil så får de se till att lägga på nytt rostskydd, och att det är de väldigt dåliga på.

Personligen har jag varit med om att de stod tre gubbar som hamrade på min stackars Mazda och det regnade rost, det slutade med att den flaggade spanskt och tog en kort resa till skroten, oklart om det mesta av bilen låg kvar som rostflagor hos bilprovningen.
En gång varit med om en bil jag skulle rostlaga åt någon så den gick igenom besiktningen. Skulle lyfta upp den i dragkroken men det enda som hände var att dragkroken rörde sig uppåt. Bakaxeln var det enda som höll att lyfta i. Jag tittade in i hjulhuset och såg ut på andra sidan. Rambalkarna tryckte jag sönder med handkraft.
Sänkte ner bilen och sa åt ägaren han behöver en ny kaross. Han trodde inte på mig så han for argt iväg. 2 veckor senare såg jag den bilen på skroten.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Har man sånt där stelnat svart massa som rostskydd har man redan tagit livet av bilen ändå eftersom fukt tränger in och sedan aldrig torkar.
Vad ska man ha som rostskydd då? På de gamla bilar jag kikat på så förekommer ju rosten framförallt på de ställen där underredsmassan är borta.
 
nino nino skrev:
Man har ju rätt att avbryta en besiktning, eller är det bara reg bes?, då ska det inte kosta nåt heller
Det är väl därför dom är knäpptysta nuförtiden
ja man har rätt att avbryta en besiktning men är den påbörjad så slipper man inte betalningen i sig om de ska dra det till sin spets. Jag har gjort det nå gånger och bråkat lite och ibland sluppit betalning men nån garanti är det inte. Sist var det familjebussen, Fick en tvåa på ojämn bromsverkan bak och jag visste att ena skivan var ful som stryk. Stått avställd en vinter och plötsligt behövdes bilen. Fixade skivorna sen och smörjde upp och väl på efterkontrollen så tar han i utav helsike när han provar handbromsen och drar av wiren......men då avbröt jag allt och sa det att jag tänker absolut inte fortsätta en efterkontroll som inte går att utföra.
 
RoTe
M Maledictus skrev:
Vad ska man ha som rostskydd då? På de gamla bilar jag kikat på så förekommer ju rosten framförallt på de ställen där underredsmassan är borta.
Fluidfilm eller liknande produkter
 
M Maledictus skrev:
Vad ska man ha som rostskydd då? På de gamla bilar jag kikat på så förekommer ju rosten framförallt på de ställen där underredsmassan är borta.
Kör med rå linolja här
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P paralun skrev:
Att någon avbryter en pågående besiktning har jag aldrig sett eller hört någon gjort?

Sen inte heller att de är tysta, varken Bilprovningen eller privata aktörer.

Mest tydligt är väl att besiktningsnubben direkt blir grinig om det kommer in en bil som inte har kollat i checklistan som alla har. Får "gräva" fram bilbältena bak eller varningsskylten i bakluckan och det är fullt med skit i bilen och tydligt mycket ovårdad. Ganska lustigt att se reaktionen när en besiktningsman kollar ett "vrak"....
En bekant som importerar lite dyrare jänkare gjorde det då det var ett "skit" fel och han vill inte ha en ombes i papperna.

Det jag menar att idag så är det tydligt att dom inte vill ha mig/kunden med under besiktningen, man blir hänvisad till kaffeautomaten så man håller sig undan.

Förr så tyckte jag att dom pratade mer om vad som var bra och mindre bra.
Kunde ropa in en under lyften och säga att det här får du nog ordna till nästa år, här börjar det rosta osv

Förvisso så ropade en kille ner mig i gropen när jag bes släpet, hade en spricka i en balk till golvet så inget som egentligen behövdes svetsas men det blir ju inte bättre om jag inte gör det
 
Jaså det är så där ni besiktar. Här går besiktningsmannen och förklarar allt om vad han gör och vill man kommer med och tittar på allt han ser och diskuterar allt möjligt om bilen och kanske även många saker som inte ens har nåt med bilen att göra.
 
C
DennisCA DennisCA skrev:
Jaså det är så där ni besiktar.
En gång (på ovan nämnda station) nämnde inte ens inspektören att han hade underkänt bilen. Det upptäckte jag först när jag satt i bilen och gick igenom protokollet. 😮

Försöker själv "lägga mig i" i så stor utsträckning som möjligt utan att gå över gränsen. I protokollet framgår ju inga detaljer alls. Men nog är det att man ibland känner att de helst skulle vilja att man håller sig undan.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.