747 071 läst · 11 403 svar
747k läst
11,4k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra götaland
· 9 271 inlägg
Jag tycker den ser ganska frisk ut på bilderna, definitivt värd att rädda...
Håller med ovanstående talare men kanske inte för en som aldrig hållt på...
Men rensa ur allt som går att ta ur.
Svetsa ev stag mellan dörrar och på diagonalen med bilen på alla 4 hjul och stående plant.
Sen måste man fundera lite var man börjar, hur man fortsätter.
Inte alls sagt att man ska göra klart en sida i taget.
Men rensa ur allt som går att ta ur.
Svetsa ev stag mellan dörrar och på diagonalen med bilen på alla 4 hjul och stående plant.
Sen måste man fundera lite var man börjar, hur man fortsätter.
Inte alls sagt att man ska göra klart en sida i taget.
En 911 i motsvarande objektstadie kostar väl mer i inköp än vad golfrenoveringen kommer gå till totalt?T TommyC skrev:Glöm det vraket. Den synliga rosten är lite som toppen på ett isberg. Det blir massor av arbete till väldigt liten nytta, det är fortfarande en Golf även om du lagar all rost. Leta rätt på en bil som har något högre värde när du har renoverat den. Jag tänker på t ex en gammal Porsche 911 eller något kul Amerikanskt.
Nånstans måste man börja, Golf av första generation är på väg upp i pris och allt behöver inte vara amerikanskt eller porsche.
Ja, det är infästningen till bakvagnen på bilden.MultiMan skrev:
Jag har haft en GTI som gick av där så bakvagnen lossnade, blev spännande innan jag fick stopp på bilen då även slangen till bromsarna gick av.
Till TS: Glöm den där bilen, det är inte ens nått att öva på.
Det är väl inte omöjligt att göra men jag tror du kommer hitta ganska mycket rost som du inte ser.N naikon skrev:Uppskattar era inputs. Jo det stämmer nog att man kanske inte ska ge sig på första bästa. Lätt att jag får tunnelseende och vill att det ska fungera. Bara det att jag inte vet hur jag ska hitta andra potentiella objekt utanför Blocket haha. Växer inte direkt skrotbilar på träd här i villaområdet i Göteborg 😀
Här är lite fler bilder: [media]
Jag vet ju inget om vad du har tillgång till. Men har du plats att vara på där bilen kan stå 1 år eller mer beroende på hur mycket du jobbar med den.
Kan du inte svetsa så tar också det lite tid att lära sig även fast det inte är så höga krav på att svetsa bilplåt. Att forma plåt är inte heller helt lätt.
Hur mycket verktyg och maskiner behöver du skaffa och är du beredd att betala vad dom kostar.
Vilken nivå har du tänkt att slutresultatet ska bli.
Hur mycket tid har du att lägga på ett sådant här projekt.
Nu sitter bilen ihop igen, var in på Volvo-verkstaden i morse och pratade med en av mekarna och han sa att det där kan vara ordentligt besvärligt att få i, hans förslag var att ta clipset från den gamla axeln vilket jag också tänkt men avstått då djupet i spåret skiljer mellan nya och gamla axeln.
Men efter att ha testat ett par gånger igen gav jag upp och flyttade över det gamla clipset och ett par dunk senare knäppte den i till slut.
Hjälpte nog en del att jag igår rensade rent hela vänstersidan på fjäderben, styrspindel och bromsar så det var rakt spår in i lådan.
Sedan gick det fort att få den körklar igen, vibrationerna är borta men den hårda chassisättningen gör att den känner alla ojämnheter väldigt tydligt, eller också är det Kinadäcken som föregående ägare monterat. Jag ska göra en fyrhjulsinställning nu när allt annat är fixat eftersom jag demonterat fjäderbenet, och till nästa år kanske Kina däcken får respass för något bättre.
Men efter att ha testat ett par gånger igen gav jag upp och flyttade över det gamla clipset och ett par dunk senare knäppte den i till slut.
Hjälpte nog en del att jag igår rensade rent hela vänstersidan på fjäderben, styrspindel och bromsar så det var rakt spår in i lådan.
Sedan gick det fort att få den körklar igen, vibrationerna är borta men den hårda chassisättningen gör att den känner alla ojämnheter väldigt tydligt, eller också är det Kinadäcken som föregående ägare monterat. Jag ska göra en fyrhjulsinställning nu när allt annat är fixat eftersom jag demonterat fjäderbenet, och till nästa år kanske Kina däcken får respass för något bättre.
Så bakvagnen sitter i sparklådan?Isakare skrev:
Utan att vara konstruktör på nått vis tyckte jag nog det var ganska lite rost att behöva laga på en gammal bil.
Men vill du öva/lära dig laga och mecka är detta nog ett bra objekt.
i min ungdom fibblade jag lite med en pinnsvets och gamla pinnar som var okänt gamla och fick ihop bra konstiga saker som inte skulle gå att få ihop. Tex. durkalu med stål, sug på den haha
Besiktade firmabilen idag, tror jag skrev om missödet i måndags i GAAAAHHHH.
Hur som, förr kunde man prata med folk på besiktningen, som tex det jag sa idag till teknikern: Du besiktade den här bilen för drygt 2 månader sen, fick nerslag på höga dimmljus, bilen har körts en dryg månad av det, men det blir ju en ny besiktning iaf.
Som besiktningsman förr, hade de gjort en liten snabb koll, givetvis kollat dimmljusen, och sen var det klart.
Nä, det blev som förra gången, en minutiös genomgång av allt, likt en robot, ink lite knackande med rosthammaren på en 3 år gammal bil !!!
Hur som, förr kunde man prata med folk på besiktningen, som tex det jag sa idag till teknikern: Du besiktade den här bilen för drygt 2 månader sen, fick nerslag på höga dimmljus, bilen har körts en dryg månad av det, men det blir ju en ny besiktning iaf.
Som besiktningsman förr, hade de gjort en liten snabb koll, givetvis kollat dimmljusen, och sen var det klart.
Nä, det blev som förra gången, en minutiös genomgång av allt, likt en robot, ink lite knackande med rosthammaren på en 3 år gammal bil !!!
Besiktning kan ju vara speciell, igår kom brorsan från Göteborg upp och hälsade på och ville att jag skulle kolla på hans Toyota Yaris som motorlampa och ABS-lampa lyste på.
Vid besiktningen nyligen hade tjejen som besiktade två gånger lyckats "känguruhoppa" bilen så motorn nästan dog varvid lamporna tändes.
Det enda hon sa efter att brorsan påpekade att de lyste efter att hon besiktat var "de där får du släcka".
En lysande motorlampa eller ABS är ombesiktning och 2:a vid en normal besiktning, men orsakas den av besiktaren är det tydligen bilägarens bekymmer efteråt.
I detta fallet var det väl inget egentligt bekymmer eftersom han ändå skulle åka upp till Dalarna till släkten och jag kan fixa det, men någon annan utan kunskap har det inte lika lätt, samt att "vanligt" folk blir oftast livrädda när motorlampan tänds och uppsöker en dyr verkstad.
Kul för en bilägare att besiktaren orsakar en tänd lampa och lägger ett dyrt verkstadsbesök på kunden, inte ok.
Vid besiktningen nyligen hade tjejen som besiktade två gånger lyckats "känguruhoppa" bilen så motorn nästan dog varvid lamporna tändes.
Det enda hon sa efter att brorsan påpekade att de lyste efter att hon besiktat var "de där får du släcka".
En lysande motorlampa eller ABS är ombesiktning och 2:a vid en normal besiktning, men orsakas den av besiktaren är det tydligen bilägarens bekymmer efteråt.
I detta fallet var det väl inget egentligt bekymmer eftersom han ändå skulle åka upp till Dalarna till släkten och jag kan fixa det, men någon annan utan kunskap har det inte lika lätt, samt att "vanligt" folk blir oftast livrädda när motorlampan tänds och uppsöker en dyr verkstad.
Kul för en bilägare att besiktaren orsakar en tänd lampa och lägger ett dyrt verkstadsbesök på kunden, inte ok.
Kompis monterade en dragkrok för många år sen när protokollet var analogt, alla skruvar dragna med föreskrivet moment.
Besiktningsmannen tog fram ett långt dragskaft och drog av en skruv, gick sen till pulpeten för att skriva. Kompisen gick fram o frågade vad han skulle skriva, och fick svaret att en skruv gick av.
IDIOT skrek han rakt i ansiktet på besiktningsmannen, ryckte pappret, hissade ner bilen själv och åkte därifrån.
Efter satt dit en ny skruv åkte han till en annan station och tog med momentskaftet.
"Använd den här om du ska känna på skruvarna"
Besiktningsmannen tog fram ett långt dragskaft och drog av en skruv, gick sen till pulpeten för att skriva. Kompisen gick fram o frågade vad han skulle skriva, och fick svaret att en skruv gick av.
IDIOT skrek han rakt i ansiktet på besiktningsmannen, ryckte pappret, hissade ner bilen själv och åkte därifrån.
Efter satt dit en ny skruv åkte han till en annan station och tog med momentskaftet.
"Använd den här om du ska känna på skruvarna"
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Besiktning kan ju vara lite "hit or miss" är min upplevelse. Många gånger gånger är det trevliga och bra människor men ibland råkar man ut för lite konstigt folk.
Jag fick nedslag på matt vänster strålkastare på en gammal Saab 9000. Åkte och ljusmätte hos en firma och det var exakt samma ljusflöde från höger strålkastare. Besiktade om på annan station och där tyckte de jag fått tag på en fin beg. strålkastare och bilen slank igen. Utan åtgärd.
Hade också lite problem med hojen. Fick nedslag på hjullager fram ett år. Bytte lager och tänkte inte mer på det. Nästa gång det var dags för besiktning 2år senare så åkte jag till samma station. Nedslag på hjullager fram igen??? Jag protesterade lite och sade att det är ju typ nytt, har gått max 300mil men de stod på sig.
Bytte lager igen men sparade de "gamla" lagren som det absolut inte var några fel på och åkte tillbaka till besiktningsstationen för ombesiktning. Jag visade dem de felfria lagren som de godkänt och sade att de kanske skulle se över sin utrustning men fick bara tjuriga svar tillbaka. Nåja, har inte åkt tillbaka till den stationen igen och aldrig mer behövt byta framhjulslager.
Jag fick nedslag på matt vänster strålkastare på en gammal Saab 9000. Åkte och ljusmätte hos en firma och det var exakt samma ljusflöde från höger strålkastare. Besiktade om på annan station och där tyckte de jag fått tag på en fin beg. strålkastare och bilen slank igen. Utan åtgärd.
Hade också lite problem med hojen. Fick nedslag på hjullager fram ett år. Bytte lager och tänkte inte mer på det. Nästa gång det var dags för besiktning 2år senare så åkte jag till samma station. Nedslag på hjullager fram igen??? Jag protesterade lite och sade att det är ju typ nytt, har gått max 300mil men de stod på sig.
Bytte lager igen men sparade de "gamla" lagren som det absolut inte var några fel på och åkte tillbaka till besiktningsstationen för ombesiktning. Jag visade dem de felfria lagren som de godkänt och sade att de kanske skulle se över sin utrustning men fick bara tjuriga svar tillbaka. Nåja, har inte åkt tillbaka till den stationen igen och aldrig mer behövt byta framhjulslager.
Morsan besiktade sin vw Caravelle och fick 2a på spindelled, lämnade på Meca och fick den nytt.
Åkte kanske max 1000mil under året och nu 2a på samma spindelled.
Men den bytte Meca på garanti, så kanske var det fel på den.
Även jag fick bra att veta på spindelled ett år, samma buss typ, besiktade sen flera år utan att få 2a på den
Så ibland undrar man ju om dom riktar in sig på vissa saker och blir stenhårda på just det
Åkte kanske max 1000mil under året och nu 2a på samma spindelled.
Men den bytte Meca på garanti, så kanske var det fel på den.
Även jag fick bra att veta på spindelled ett år, samma buss typ, besiktade sen flera år utan att få 2a på den
Så ibland undrar man ju om dom riktar in sig på vissa saker och blir stenhårda på just det
Likadant här. Vi har en station, och i synnerhet en viss individ där som systematiskt underkänner på fel som inte finns. Blir uppenbart när fel återuppstår som nyligen fått nedslag, åtgärdats och ombesiktats med godkänt resultat. Man får åka till grannkommunen istället.S Styrman_jansson skrev: