Isakare Isakare skrev:
Kollegan har en Skoda Superb K&L -19 som börjat bli fladdrig o gungig på vägen, gått 6000 mil.
Verkstaden har konstaterat att främre stötdämparna är dåliga och läcker olja.
Han har inte fått nått pris än, men bilen har elektroniska stötdämpare, så de har sagt
"det kan bli dyrt"

I min värld ska stötdämpare hålla 15-25" mil
Kan det vara ett mjukvarufel?

Latrin och Klorin brukar jag kalla den där modellen? Har väl säten av galon isf låsatsmockat (Alcantara) som VW uppfunnit?

DennisCA DennisCA skrev:
Nåja here we go again. Bränslepumpen ut igen. Jag ska byta ut biltemaslangen jag satte i pumpen då jag nödreparerade den, mot en dränkbar slang jag köpte istället. Jag vill inte sitta och oroa mig över den att den fallerar på vägen nån gång...


Den här gången lyckades jag, trots verktyg, knäcka mycket av ringen. Aldrig hänt förut. Men som tur är har jag en extra ring.
Ser ut som det är (nästan) samma soppapump som i og9-3... Den bytte jag framgångsrikt slangar på för många många år sen, jag körde dessutom på E85. Jag har för mig att en slang hade en "knorr" så en generisk slang var svårt att få till... Alla slangar tål inte vara nedsänkta i bensin...

Det gick att göra ett eget verktyg för att skruva upp ringen utan att riskera ha sönder den (två brackets av grov metall skruvade i en annat metallbit) men kanske finns sådana verktyg billigt nu. De som mixtrar med polygripen etc brukar ofta ha sönder ringen har jag förstått...
 
Det är egentligen samma pump, de nyare har nivågivaren inbyggd och det är väl enda skillnaden. Köper du en ny pump får du en sådan och du kopplar bara inte i nivågivaren.

Jag har ett eget tillverkat verktyg enligt bild ur Saabs VHB och plockat ut och satt tillbaka pumpen ett dussin gånger utan problem.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag noterar att den inte har anten på bakskärmen.
Har det med årsmodell att göra ??
Alltid tänkt, om jag haft en C70 skulle antennen bort fortare än kvickt, den förstör hela bilen, ser riktigt hemmamek ut.
Är det inte så att det är plåtcabbarna som kom runt 2005 som har den lilla märkligt placerade antennen?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
N Niq skrev:
Sätt 2 moderna barnstolar i en V70 så blir det väldigt trångt
Folk är allmänt dåliga på att packa. Jag har 2st bakåtvända stolar i min XC70, och det går bra att få med 3 vuxna, barnvagn och lite packning. (En stol fram och en bakom, båda på höger sida)
 
Haj! Råkade bryta av plastlåsflärpen när jag bytte ABS-sensor/givare på Golfen härom vintern. Sitter nu lite bökigt med ett par buntband. Någon som vet om det går att byta kontaktens plasthölje separat? Ser lite ut som att det kanske går. Vad heter denna kontakt i så fall?

Närbild på trasig plastkåpa av ABS-sensorkontakt från en Volkswagen Golf, hållen mellan tumme och pekfinger med bromsskiva i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en trasig plastkontakt till en ABS-sensor på en bil, tillfälligt fäst med buntband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
hobbs hobbs skrev:
Haj! Råkade bryta av plastlåsflärpen när jag bytte ABS-sensor/givare på Golfen härom vintern. Sitter nu lite bökigt med ett par buntband. Någon som vet om det går att byta kontaktens plasthölje separat? Ser lite ut som att det kanske går. Vad heter denna kontakt i så fall?

[bild]

[bild]
Finns att köpa hos VW, jag klämde konstigt nog sönder tätningen, köpte nytt kontaktstycke hos VW men det va utan kabelanslutningar, gjorde mej inget då jag bara skulle ha tätningen. Antar att man får klippa kabeln, peta ur stiften, trä på nytt ytterhölje, löda ihop kablarna på med krympslang med lim.
Den rosa biten petar man åt sidan, är ett låsklipps, sen kan man peta bort tätningen. Sen är det nog stopp-dax att klippa kabeln antar jag. Jag har inte tillgång till artikelnumret nu då jag är på semester. Kan vara denna
https://www.ebay.com/itm/4025612531...l1S-9sKSxS&var=&widget_ver=artemis&media=COPY
 
  • Älska
hobbs
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Folk är allmänt dåliga på att packa. Jag har 2st bakåtvända stolar i min XC70, och det går bra att få med 3 vuxna, barnvagn och lite packning. (En stol fram och en bakom, båda på höger sida)
Jag antar att du har tredje karossen V70?

Jag har haft bakåtvända barnstolar i V70 första och andra karossen. Vi hade i baksätet pga airbag och det var ju möjligt att sitta mellan dom i baksätet men inte var det mycket plats. Jag hade väldigt svårt att rymmas och köra och det var väldigt trångt för mig att sitta på passagerarsidan fram men det var ju möjligt. Det kändes ju väldigt löjligt när V70n är så stor bil.

Det var betydligt mera rum i min 01a Mondeo eller tom en Mazda 3 som jag provade vid ett tillfälle.
 
hobbs hobbs skrev:
Haj! Råkade bryta av plastlåsflärpen när jag bytte ABS-sensor/givare på Golfen härom vintern. Sitter nu lite bökigt med ett par buntband. Någon som vet om det går att byta kontaktens plasthölje separat? Ser lite ut som att det kanske går. Vad heter denna kontakt i så fall?

[bild]

[bild]
Ja, artikelnummer står på kontakten, du behöver inte klippa kablarna men behöver speciella "pillerverktyg".
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Patrik440
Igår gick första etappen utav Artic Midnight Sun Rally 2024.

Jag fångade några på bild å film när de for genom Dalsland.
Hund på trottoar med en grön rallybil, nummer 17, körande på vägen bakom under Aric Midnight Sun Rally 2024 i Dalsland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på sidan av en svart klassisk bil med texten "G.T. 350 H" i guldfärg och ett svart och gult band. En del av däcket och fälgen syns tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart bil med guldstripe parkerad på Arctic Midnight Sun Rally med nummerplåt "X-Hertz".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En röd vintage rallybil kör längs en asfalterad väg med parker och träd i bakgrunden under Artic Midnight Sun Rally 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röda och svarta rallybilar vid Artic Midnight Sun Rally 2024. Främst en Datsun med nummer 14. Ytterligare en klassisk bil och en organiseringsbil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En grön klassisk sportbil med registreringsnummer TNX 900 lyfts med en domkraft under Artic Midnight Sun Rally 2024 i Dalsland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett antal klassiska bilar parkerade i rad under Artic Midnight Sun Rally 2024 i Dalsland, med åskådare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart och gul bil med nummerplåt för Arctic Midnight Sun Rally 2024 parkerad bredvid en grå skåpbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Porsche rallybil deltog i Artic Midnight Sun Rally 2024, fotograferad bakifrån med startnummer 20 och en annan bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit rallybil med en "Arctic Midnight Sun Rally 2024" märkning, fyra extraljus på motorhuven och en svart bil bakom, fotad under en tävling i Dalsland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En äldre man står vid en grön Triumph sportsbil med öppen bagagelucka, lastad med packning. Flera andra bilar syns i bakgrunden, inklusive en orange bil med "ORGANISATION".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Svart bil med guld dekorlinjer, reservdäck och grön väska synliga genom bakrutan, parkerad vid Artic Midnight Sun Rally 2024 i Dalsland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Myckling och 6 till
  • Laddar…
Kuslake Kuslake skrev:
Ja, artikelnummer står på kontakten, du behöver inte klippa kablarna men behöver speciella "pillerverktyg".
Pillerverktyg?! Låter dyrt och/eller olagligt. 😋
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Igår gick första etappen utav Artic Midnight Sun Rally 2024.

Jag fångade några på bild å film när de for genom Dalsland.
[video][bild]
[bild]

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[video]
[video]

[bild]
Apropå Dalsland.
Var på radion här i Stockholm att ni sakar trafikljus !!!
Men att ni nu monterat upp ett från Stockholm högt upp på ett berg, som symbol bara.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
BengtH och 4 till
  • Laddar…
Kuslake Kuslake skrev:
Ja, artikelnummer står på kontakten, du behöver inte klippa kablarna men behöver speciella "pillerverktyg".
Finns ett knippe med olika urstiftare för kanske en femtiolapp på typ Aliexpress eller Amazon. Bra att ha. Pilla med gem är inte alltid så lätt...
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
K
Våran v70 bestämde sig för att dö .. kördes på landsväg när det bara började låta riktigt illa om motorn och motorn varvade upp som fan. Frun lyckades köra den i väldigt sakta fart till en rastplats där det konstaterades att det var olja på många ställen där det inte ska va. Den fick åka släp till ens verkstad där det senare konstaterades att en kolv spruckit ……. Underbart när man har små barn och båda behöver bil till jobbet varje dag…..
 
  • Ledsen
pjgb och 3 till
  • Laddar…
I fredags såg jag återigen en BMW som lade ut ett stort blåsvart moln efter sig. Denna gång var det en 3-serie som jag mötte så jag hann inte se registreringsnumret och har därmed ingen aning om hur långt den gått och vilken motor den har.
 
K Krux skrev:
Våran v70 bestämde sig för att dö .. kördes på landsväg när det bara började låta riktigt illa om motorn och motorn varvade upp som fan. Frun lyckades köra den i väldigt sakta fart till en rastplats där det konstaterades att det var olja på många ställen där det inte ska va. Den fick åka släp till ens verkstad där det senare konstaterades att en kolv spruckit ……. Underbart när man har små barn och båda behöver bil till jobbet varje dag…..
2.0D?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.