Läste ut lite felkoder på passat -08 2.0 tfsi
Har både motorlampa och epc ecp (glömt vad det heter fast jag ser den varje dag)

Skärmavbild av ett diagnostikverktyg för en Volkswagen Passat som visar felkoder P2294 och P0171.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Felen kom efter jag skulle kolla vilken säkring som tjuvar ström då den varit tom till och från.
Naturligtvis var jag inte så smart att jag fotade säkringadosorna innan jag började och fick iaf 2 säkringar på fel ställe 😬

Så min misstanke är att nåt inte får ström nu som borde ha det, tycker det är lite långsökt att felet skulle komma precis samtidigt.

Antar att den här regleringsventilen ska ha ström, men vet inte var den får strömmen från för säkring.
 
Verkar inte helt enkelt att få reda på vilken säkring som går till n276 heller, har varit ut och provat 7 33 och 39.
Får lossa kåpan och mäta om det är ström fram till den, isåfall är det väl ventilen det är fel på ändå
 
Appropå AC grejer, den som spar han har, det spåra ur en gång för ~20år sedan när "alla" var upptagna och väntetiden var flera veckor och delar skulle ta 10veckor mm. Det finns 5-6 1kg flaskor i annan låda också. Lär räcka min livstid då senaste bilen har R1234yf och lagret består av R12 och R134a... haha, Då var det första gången jag fick hem delar på 3dygn när en av de större Jänkedelskrängaren i Stockholm behövde 10veckor på sig. Sen har det råkats fyllts på någon gång när annat behövts..

Plastlåda full med olika kylskåpbehållare och AC-delar som ligger i ett garage. I förgrunden ses en tryckmätare ansluten till blåa slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sommar...

Vi började torra båda två men det var bara en av oss som var torr när allt var över 😅

En Ram 1500 pickup täckt av vit skum från en biltvätt står framför ett gult garage med en skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
C
Tokslut Tokslut skrev:
Slöseri? de suger ju ut och sparar kylmediumet om jag fattat rätt.
Ja, köldmediet kanske filtreras och återanvänds i AC-maskinen...?

Absolut, om AC:n inte ger den effekt den skall ha är det ju givet att göra en service.
Men jag menar, om inga tecken finns på försämrad funktion, vilket lätt kan bedömas med en termometer, vad är det då för poäng?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Någon som har erfarenhet av taktält, mjuka varianten?
Funderar på ett till V60, tanten vill inte bo i bilen, husbil blir för dyrt och husvagnen tänkte jag lämna hemma.
Kan det vara billigare att köpa i tex Tyskland?
 
Det är inte alltid man har alla grejer

Momentnyckel och ölburk i koozie på röd metallbricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


men bygger man så löser det sig
 
  • Gilla
Roffe_riff och 3 till
  • Laddar…
Kollegan har en Skoda Superb K&L -19 som börjat bli fladdrig o gungig på vägen, gått 6000 mil.
Verkstaden har konstaterat att främre stötdämparna är dåliga och läcker olja.
Han har inte fått nått pris än, men bilen har elektroniska stötdämpare, så de har sagt
"det kan bli dyrt"

I min värld ska stötdämpare hålla 15-25" mil
 
  • Gilla
  • Ledsen
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
RoTe
K Keld skrev:
Det är inte alltid man har alla grejer

[bild]

men bygger man så löser det sig
Dra åt oljefilter?
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Dra åt oljefilter?
Yepp
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…

Skulle vart en bild men min www skill is drkgjee4ogik
Så här ser det ut efter 2 oljebyten motor plus växellåda
 
Redigerat:
Handlat några gånger på Trodo nu, funkat finfint.
Senast för 2 veckor sen, fick ett mail om fri frakt.
När jag skulle beställa fanns ingen ruta att fylla i för koden, men det fanns en flik nere till höger där det stod fri frakt, dock hände ingen när jag klickade på den.
Beställde iaf och skickade ett mail om att jag inte fick till det med den fria frakten, 2 dagar senare hade summan för frakt dragits bort.
 
C
Isakare Isakare skrev:
Handlat några gånger på Trodo nu, funkat finfint.
Tycker också Trodo funkat bra, även om jag fick smaka på deras fyrkantiga rutiner en gång när det saknades en o-ring till en AC-kondensor. Fick returnera hela kondensorn och vänta på att returen registrerats innan de skickade en ny komplett sats, så reparationen fick skjutas upp ett par veckor. Tur att jag upptäckte det innan jag börjat plocka isär bilen.

Det hade ju inte funkat mot proffskund...
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kollegan har en Skoda Superb K&L -19 som börjat bli fladdrig o gungig på vägen, gått 6000 mil.
Verkstaden har konstaterat att främre stötdämparna är dåliga och läcker olja.
Han har inte fått nått pris än, men bilen har elektroniska stötdämpare, så de har sagt
"det kan bli dyrt"

I min värld ska stötdämpare hålla 15-25" mil
Ser att det är många stötdämpare som börjat fukta eller gett upp efter den här vintern.
 
I kväll var det årets höjdpunkt, Nattruset.
Runt 600 veteran mopeder möttes upp och åkte en runda i stan 🙂
 
  • Gilla
  • Wow
whak och 8 till
  • Laddar…
Nåja here we go again. Bränslepumpen ut igen. Jag ska byta ut biltemaslangen jag satte i pumpen då jag nödreparerade den, mot en dränkbar slang jag köpte istället. Jag vill inte sitta och oroa mig över den att den fallerar på vägen nån gång...

Köpt två nya o-ringar enligt EPC numret, ProParts står det, vad annars...

Bränslepump demonterad i en vit balja på arbetsbänk, med verktyg, WD-40 sprutflaska och nya o-ringar bredvid i förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Biltemaslangen på pumpen, efter ca 1.5 veckor ser den ännu OK ut:
Bränslepump som demonterats, med nya slangar och klämmor monterade. Flera svarta och vita kablar syns anslutna till pumpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Separerar pumpen i två halvor
Bränslepump med tillhörande slangar och o-ringar i en vit hink, omgiven av verktyg och en burk WD-40.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plockade själva pumpen med filter och sätter på en ny slanglängd, här använde jag en 13mm klämma, på den andra hade jag 12mm, för det var vad som fanns. Den nedre behöver den lite större. WD-40 är guld här för att man ska få saker monterade...

Närbild på en bränslepump som håller på att repareras, hålls av en hand med blå handske, i en verkstadsmiljö med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allting ihop igen
Bränslepump med fästen, slangar och klämmor monterade i en behållare, förberedd för att byta ut gamla slangar och o-ringar under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och tillbaka i bilen med ny o-ring. Nu hoppas jag på att inte behöva känna bensinlukt om jag tankar fullt...

Bilens bränslepump sitter monterad i tanken, med en vit plastkomponent märkt "Turbo" synlig ovanifrån. En borrmaskin och en kabelförsedd komponent syns runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här gången lyckades jag, trots verktyg, knäcka mycket av ringen. Aldrig hänt förut. Men som tur är har jag en extra ring.
 
  • Gilla
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.