774 125 läst · 11 659 svar
774k läst
11,7k svar
Allt om bilen
Min granne snackade om nått liknande, tydligen inte helt ovanligt. Mina speglar och dörrar var helt nedskitna. Försökte parkera med backspeglarna invikta, det vart bättre men fortfarande nerskitna speglar på utsidan då han tydligen pratade med spegelbilden i sidorutan ist.Fotografen skrev:
Denna helg skulle jag byta o-ring i bensinpumpen (en stor en som tätar pumparmaturen mot tanken) p.g.a. bensinlukt då man tankar för mycket. Nå den nya o-ringen var fel storlek, den gamla gick inte tillbaka.
Jag provade koka den existerande o-ringen och det hjälpte inte mycket, till sist satte jag bara dit den igen och den fick sitta dåligt, jag behövde få bilen att fungera för den ska besiktas på måndag.
Nå bilen startar inte.... Efter jag plockade ur pumpen igen ser jag att den gått sönder! Den förbannade armaturen har gått sönder där bränsle-slangen går ut genom toppen, en plastnippel eller vad man ska kalla det, har gått av.
Nå det blir lite halvt panik men jag slaktar propartspumpen för sina fungerande delar och monterar det som behövs i den gamla pumparmaturen som jag hade kvar. Tillsammans får jag så det räcker för en ny pump... Jäkla proparts skräp som går sönder medan den andra är snart 35 år och håller bättre...
Men åtminstone gick det att få en fungerande pump...
Jag provade koka den existerande o-ringen och det hjälpte inte mycket, till sist satte jag bara dit den igen och den fick sitta dåligt, jag behövde få bilen att fungera för den ska besiktas på måndag.
Nå bilen startar inte.... Efter jag plockade ur pumpen igen ser jag att den gått sönder! Den förbannade armaturen har gått sönder där bränsle-slangen går ut genom toppen, en plastnippel eller vad man ska kalla det, har gått av.
Nå det blir lite halvt panik men jag slaktar propartspumpen för sina fungerande delar och monterar det som behövs i den gamla pumparmaturen som jag hade kvar. Tillsammans får jag så det räcker för en ny pump... Jäkla proparts skräp som går sönder medan den andra är snart 35 år och håller bättre...
Men åtminstone gick det att få en fungerande pump...
Köpte en bil igår, sommarbil cabbe i ett fantastiskt fint skick och skulle betala med Swish, när jag skulle swisha kom det upp ett meddelande i min telefon att "mottagare passerat gränsen för mottaget belopp"
Både han och jag såg ut som fågelholkar, efter att han ringt sin bank Nordea får han svaret att "belopp att motta via Swish är begränsat till 100 000:- per person och 7-dagarsperiod".
Och det gick inte att ändra! Bojkotta Nordea!🤬
Efter en sekunds funderande frågade jag om hans sambo hade Swish, det hade hon och då summan för bilen understeg 200 000:- gick det att via två swishar genomföra affären. Hade han varit ensam säljare utan sin sambo så kanske jag fått vända tillbaka utan bil då han knappast släppt den utan full betalning.
Återigen, bojkotta Nordea!
Det är tillräckligt krångligt att behöva kontakta sin bank för att kunna swisha ett belopp över 15 000 kr för att kunna göra ett köp mellan privatpersoner, men Nordeas STASI-fasoner är häpnadsväckande!
Nu har jag Länsförsäkringar Bank och när jag sålde min fina Buick för ett par veckor sedan var det inga problem att motta pengar, även om köparna fick dela upp beloppet då maxbeloppet att swisha är 150 000:-
Bankerna är i allmänhet rövhål, Nordea i synnerhet, och med penningtvätt-hysterilagarna som finns gör allt med dem som svepskäl att tvinga oss att gå via dem och deras avgifter för att lura av oss våra pengar.
Måste finnas någon aktör som kan starta upp och konkurrera ut dem med ett gammaldags sätt att driva en bank som gynnar kunderna lika mycket som dem själva.
Jag är på om någon har lust att finansiera!😉
Både han och jag såg ut som fågelholkar, efter att han ringt sin bank Nordea får han svaret att "belopp att motta via Swish är begränsat till 100 000:- per person och 7-dagarsperiod".
Och det gick inte att ändra! Bojkotta Nordea!🤬
Efter en sekunds funderande frågade jag om hans sambo hade Swish, det hade hon och då summan för bilen understeg 200 000:- gick det att via två swishar genomföra affären. Hade han varit ensam säljare utan sin sambo så kanske jag fått vända tillbaka utan bil då han knappast släppt den utan full betalning.
Återigen, bojkotta Nordea!
Det är tillräckligt krångligt att behöva kontakta sin bank för att kunna swisha ett belopp över 15 000 kr för att kunna göra ett köp mellan privatpersoner, men Nordeas STASI-fasoner är häpnadsväckande!
Nu har jag Länsförsäkringar Bank och när jag sålde min fina Buick för ett par veckor sedan var det inga problem att motta pengar, även om köparna fick dela upp beloppet då maxbeloppet att swisha är 150 000:-
Bankerna är i allmänhet rövhål, Nordea i synnerhet, och med penningtvätt-hysterilagarna som finns gör allt med dem som svepskäl att tvinga oss att gå via dem och deras avgifter för att lura av oss våra pengar.
Måste finnas någon aktör som kan starta upp och konkurrera ut dem med ett gammaldags sätt att driva en bank som gynnar kunderna lika mycket som dem själva.
Jag är på om någon har lust att finansiera!😉
Bilen besiktad och.. den gick inte igenom. Egentligen perfekt på alla punkter tyckte besiktaren som är ägaren för verkstan som är f.d. Saab verkstad, han kunde 900-orna och tyckte bilen är i nyskick, hade även de korrekta 900 mellanläggen för att avlasta fjädringen där fram.
Avgasvärderna var riktigt bra sade han.
Tomgång / ca 2350 rpm
CO 0,02 / 0,9
HC 24 / 22
CO2 14,7 / 14,8
O2 0,41 / 0,25
Lambda - / 1,008
Enda punkten som bilen fallerade på var nedre vänster kulled. Den glappade. Så den ska bytas och ombesiktning inom en månad.
Jag måste säga bilen startar mycket bättre med den gamla pumparmaturen tillbaka i bilen, trots pumpen är ProParts. Jag tror det har att göra med hur den är designad.
Dom är inte helt lika, på den gamla pumpen är returen direkt kopplad till injektorpumpen. På den nya pumpen går returen bara till själva "hinken" och tömmer bensinen där. En T-koppling från huvudpumpen delar på bränslelinjen, en till motorn och en till injektorpumpen. I den äldre designen får alltså pumpens hela effekt först gå till motorn och returlinjen försörjer injektorpumpen. Jag tycker den äldre designen känns mera logisk.
Avgasvärderna var riktigt bra sade han.
Tomgång / ca 2350 rpm
CO 0,02 / 0,9
HC 24 / 22
CO2 14,7 / 14,8
O2 0,41 / 0,25
Lambda - / 1,008
Enda punkten som bilen fallerade på var nedre vänster kulled. Den glappade. Så den ska bytas och ombesiktning inom en månad.
Jag måste säga bilen startar mycket bättre med den gamla pumparmaturen tillbaka i bilen, trots pumpen är ProParts. Jag tror det har att göra med hur den är designad.
Dom är inte helt lika, på den gamla pumpen är returen direkt kopplad till injektorpumpen. På den nya pumpen går returen bara till själva "hinken" och tömmer bensinen där. En T-koppling från huvudpumpen delar på bränslelinjen, en till motorn och en till injektorpumpen. I den äldre designen får alltså pumpens hela effekt först gå till motorn och returlinjen försörjer injektorpumpen. Jag tycker den äldre designen känns mera logisk.
Nix, svensksåld C70 från 2001 med 6000 mil och i nyskick med exakt de specs jag sökt, hissade upp den idag på lyften och den ser ut ungefär som att du köper en ny bil i maj och kollar under den i september samma år.galento skrev:
Helt makalöst fint skick, blir en tur strax!
Är C70 så där dyra. Gamla Volvos håller på att bli dyra.mikethebik skrev: