712 353 lĂ€st · 11 004 svar
712k lÀst
11,0k svar
Allt om bilen
Det Àr en Àldre variant av denna: https://www.jula.se/catalog/bil-och.../elektriska-polermaskiner/polermaskin-014141/
Har en bra 75mm dyna och rondeller.
Har en bra 75mm dyna och rondeller.
AnvÀnder en billig nano,keramisk försegling med hÄrdhet 9.
Gjorde precis slut pÄ den gamla sÄ har bestÀllt denna nu. https://amzn.eu/d/0cqoxkB2
Gjorde precis slut pÄ den gamla sÄ har bestÀllt denna nu. https://amzn.eu/d/0cqoxkB2
Oj, vad billig, jag frÄgade för att jag har undvikit denna typen av produkter, av rÀdsla för att man inte ska fÄ det bra och förstöra mer, vad sÀger du om ett sÄdant resonemang, vad krÀvs för att detta ska bli bra?dof skrev:
Jag Ă€r inte nĂ„got proffs pĂ„ detta pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Ta det lugnt och metodiskt sĂ„ blir det bra. Man fĂ„r vara lite noggrann innan man lĂ€gger förseglingen, för har du gjort nĂ„gon miss nĂ„gonstans sĂ„ Ă€r det svĂ„rt att fĂ„ till i efterhand. Ăr du ovan eller osĂ€ker kan ett bra tips vara att börja med en oscillerande maskin. Dessa Ă€r mycket mer förlĂ„tande för handhavandefel. Börja pĂ„ nĂ„gon liten panel och prova dig fram till ett arbetssĂ€tt som passar dig. Bra belysning Ă€r ocksĂ„ ett stort+.
nej det Àr ingen miljöfara med naturliga köldmedel vilket jag inte heller tog uppJ JohanLun skrev:Fulfylla Àr vÀl en lösning för bilar dÀr man annars inte kommer reparera ACn alls... Jag har haft en gammal skoda octavia som var vÀrd 10.000 spÀnn. Inte vÀrt att lÀgga nÄgra pengar pÄ reparation av AC, men en fulfyllning fixade den sommar jag hade bilen (eller om det vart tvÄ somrar).
Jag tror inte miljöskadan Àr sÄ stor, för det man fyller med Àr vÀl ungefÀr samma som finns i brÀnnare och sprayflaskor och i en rÀtt liten mÀngd. Iofs troligen mer skadligt som fritt utslÀppt Àn som uppeldat, men ...
I en finare bil skulle jag kosta pÄ att lÀmna in den pÄ fylling.
Oavsett ful- eller fin-fyllning sÄ ska man fixa lÀckan först. Detta oavsett om man tillhör de gröna khmererna eller inte.J JohanLun skrev:Fulfylla Àr vÀl en lösning för bilar dÀr man annars inte kommer reparera ACn alls... Jag har haft en gammal skoda octavia som var vÀrd 10.000 spÀnn. Inte vÀrt att lÀgga nÄgra pengar pÄ reparation av AC, men en fulfyllning fixade den sommar jag hade bilen (eller om det vart tvÄ somrar).
Jag tror inte miljöskadan Àr sÄ stor, för det man fyller med Àr vÀl ungefÀr samma som finns i brÀnnare och sprayflaskor och i en rÀtt liten mÀngd. Iofs troligen mer skadligt som fritt utslÀppt Àn som uppeldat, men ...
I en finare bil skulle jag kosta pÄ att lÀmna in den pÄ fylling.
TvÀttar firmabilen pÄ Circel K för vi har kort dÀr.
Brukar Àven tvÀtta min egen bil dÀr dÄ de har bÀttre hjultvÀtt med borstar Àn OKs med högtryck.
Men idag rÄkade jag ut för den sÀmsta tvÀtt nÄgonsin, Circel K i Rissne, de har en sÄn hÀr tvÀttbana, bilen var ute pÄ andra sidan pÄ nÄn minut, och man fÄr ju inte en bil ren pÄ den tiden.
SÄg inte att det var en sÄn förens portarna gick upp, och dÄ var det ju för sent.
Köpte en premiumtvÀtt, vad som var premium med den tvÀtten vet jag inte ??
Brukar Àven tvÀtta min egen bil dÀr dÄ de har bÀttre hjultvÀtt med borstar Àn OKs med högtryck.
Men idag rÄkade jag ut för den sÀmsta tvÀtt nÄgonsin, Circel K i Rissne, de har en sÄn hÀr tvÀttbana, bilen var ute pÄ andra sidan pÄ nÄn minut, och man fÄr ju inte en bil ren pÄ den tiden.
SÄg inte att det var en sÄn förens portarna gick upp, och dÄ var det ju för sent.
Köpte en premiumtvÀtt, vad som var premium med den tvÀtten vet jag inte ??
S
sinuslinus
TrÀskalle
· Ăstergötlands lĂ€n
· 5 211 inlĂ€gg
sinuslinus
TrÀskalle
- Ăstergötlands lĂ€n
- 5 211 inlÀgg
Det dÀr Àr vanligt pÄ Saab 900 att de Àr satta i bak. Jag bytte bakfjÀdrar pÄ den 900 S -93 som jag hade för 20 Är sen och dÄ blev det skillnad. MÀrktes bÄde visuellt och fjÀdringsmÀssigt nÀr bilen var fullastad.DennisCA skrev:Jag noterade en sak med Saaben nyligen. Om man kollar pÄ hjulen sÄ verkar bakÀndan sitta lÀgre ner visst? Kan man tro bakfjÀdrarna börjar bli slitna? Skulle trott framfjÀdrarna skulle slitas snabbare som fÄr ta mera tyngd men dÀr ser man mera mellanrum i hjulhuset.
[bild]
Eller Àr det bara en illusion? Ser man frÄn marken sett ser det ÀndÄ jÀmt ut.
Jag ska gÄ igenom bakhjulsupphÀngningen noggrannare nÄn gÄng, nya bussningar och sÄnt. Kanske nya fjÀdrar vore bra ocksÄ.
TvÀttade bilen ikvÀll ocksÄ bara bilschampo och torka av. I vÄr anvÀnde jag Turtle Wax Hybrid Ceramic Polish & Wax pÄ den.
TvÀttade bilen ikvÀll ocksÄ bara bilschampo och torka av. I vÄr anvÀnde jag Turtle Wax Hybrid Ceramic Polish & Wax pÄ den.
Medlem
· Sverige
· 5 278 inlĂ€gg
Senaste dagarnas bromsjobb pÄ Volvo S80 gav mig svaret pÄ varför jag inte gÀrna ger i uppdrag Ät verkstÀder, mÀrkes- eller allsköns, att fixa bromsar pÄ mina bilar. Vetat det lÀnge men nu blev det extremt uppenbart. Check pÄ alla dessa fyra punkter:
1. Dessa inkompetenta latmaskar (inkl personer pÄ sk mÀrkesverkstÀder) drar hjulskruvar till vansinniga moment av slentrian med 1200 Nm mutterknacken, kollar inte med momentnyckel som man gör sjÀlv (eller som varje kompetent dÀckverstad gör för den delen). Detta Àr betecknande för inkompetens pÄ den absolut mest grundlÀggande nivÄn, grejen Àr att du inte mÀrker det förrÀn du sitter dÀr och ska dra loss - med enmeters jÀrnrör pÄ en breaker bar som du stÄr och hoppar pÄ. Total inkompetens. Tar ca 15 sek per hjul att fixa rÀtt moment med momentnyckel, latmasken tycker det Àr för jobbigt.
2. Dessa inkompetenta latmaskar (inkl personer pÄ sk mÀrkesverkstÀder) drar centreringsskruven pÄ bromsskivor till vansinniga moment av slentrian, ska max dras till typ 30 Nm. HÀr var det draget till ca 300 Nm. Konsekvens: jag drog av denna skruv, först drog jag sönder T50-bitset dÀrefter sjÀlva skruven. OhjÀlpligt med skruvavdragare, fick skita i det det funkar ÀndÄ iofs men bökigare. Ruttet inkompetent, tar ingen tid att göra rÀtt.
3. Skiter i att smörja anliggningsytor runt hjulnavet med keramisk pasta sÄ att det inte kan rosta fast. Sk "mÀrkesverkstad". Konsekvens: som nu sist, jag fick köra med vinkelslip och hugga bort skivan bit för bit med slÀgga och huggmejsel. Total ignorans. Tar typ ingen tid att göra rÀtt.
4. Skiter i att fixa anliggningsytor pÄ bromssadeln dÀr bromsklossarna ska löpa snyggt och prydligt, utan friktionsfri anliggning hÀr kan man lika gÀrna skita i att byta bromsklossar för de kommer omedelbart att slitas snett och det blir kass bromsverkan. NÄgra drag med en fil ordnar detta men antar det tar litet för mycket tid... de fick aldrig chansen att göra Àven detta fel igen.
Bromsjobb: nej jag lÀmnar inte bort detta till vem som helst.
1. Dessa inkompetenta latmaskar (inkl personer pÄ sk mÀrkesverkstÀder) drar hjulskruvar till vansinniga moment av slentrian med 1200 Nm mutterknacken, kollar inte med momentnyckel som man gör sjÀlv (eller som varje kompetent dÀckverstad gör för den delen). Detta Àr betecknande för inkompetens pÄ den absolut mest grundlÀggande nivÄn, grejen Àr att du inte mÀrker det förrÀn du sitter dÀr och ska dra loss - med enmeters jÀrnrör pÄ en breaker bar som du stÄr och hoppar pÄ. Total inkompetens. Tar ca 15 sek per hjul att fixa rÀtt moment med momentnyckel, latmasken tycker det Àr för jobbigt.
2. Dessa inkompetenta latmaskar (inkl personer pÄ sk mÀrkesverkstÀder) drar centreringsskruven pÄ bromsskivor till vansinniga moment av slentrian, ska max dras till typ 30 Nm. HÀr var det draget till ca 300 Nm. Konsekvens: jag drog av denna skruv, först drog jag sönder T50-bitset dÀrefter sjÀlva skruven. OhjÀlpligt med skruvavdragare, fick skita i det det funkar ÀndÄ iofs men bökigare. Ruttet inkompetent, tar ingen tid att göra rÀtt.
3. Skiter i att smörja anliggningsytor runt hjulnavet med keramisk pasta sÄ att det inte kan rosta fast. Sk "mÀrkesverkstad". Konsekvens: som nu sist, jag fick köra med vinkelslip och hugga bort skivan bit för bit med slÀgga och huggmejsel. Total ignorans. Tar typ ingen tid att göra rÀtt.
4. Skiter i att fixa anliggningsytor pÄ bromssadeln dÀr bromsklossarna ska löpa snyggt och prydligt, utan friktionsfri anliggning hÀr kan man lika gÀrna skita i att byta bromsklossar för de kommer omedelbart att slitas snett och det blir kass bromsverkan. NÄgra drag med en fil ordnar detta men antar det tar litet för mycket tid... de fick aldrig chansen att göra Àven detta fel igen.
Bromsjobb: nej jag lÀmnar inte bort detta till vem som helst.
Nu jÀvlar har de hittat ett nytt stÀlle att skita pÄ min bil..
Har (oftast vÄren) problem med nerskitna backspelglar och tak, har byggt om och sparkerar bilen lite annorlunda nÀr flyttfÄglarna kommer tillbaka men annars inga större problem. Men senaste veckan har det kommit mycket fÄgelskit just dÀr bilen stÄr och tom. pÄ insida fÀlgar. VÄgar knappt undra vad nÀsta steg kan vara.
Har (oftast vÄren) problem med nerskitna backspelglar och tak, har byggt om och sparkerar bilen lite annorlunda nÀr flyttfÄglarna kommer tillbaka men annars inga större problem. Men senaste veckan har det kommit mycket fÄgelskit just dÀr bilen stÄr och tom. pÄ insida fÀlgar. VÄgar knappt undra vad nÀsta steg kan vara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· E
· 14 175 inlĂ€gg
Fascinerande.
Min bror hade för 10-15 Är sedan problem med en sÀdesÀrla, den sÄg sin fiende i backspeglarna pÄ bilen och fajtades pÄ liv och död.
Skiten sprutade.
Fick bli svarta pÄsar pÄ speglarna nÀr den stod.
Min bror hade för 10-15 Är sedan problem med en sÀdesÀrla, den sÄg sin fiende i backspeglarna pÄ bilen och fajtades pÄ liv och död.
Skiten sprutade.
Fick bli svarta pÄsar pÄ speglarna nÀr den stod.