F
Patrik440 Patrik440 skrev:
Kom du med på bild?

[länk]
Nej.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
nino nino skrev:
Hade tänkt få ihop ett garage till hösten men det verkar bli uppskjutet ☹️
Vet inte om jag har råd att både gräva ur och gjuta platta, men fråga är ju om man inte måste ändå, problemet är att jag inte riktigt vet om jag ska ha kvar huset mer än nåt år
Garagetält?
 
Nej får bli snickrat, blocken är gjorda men står en båt där nu.
Om jag gräver ur så skulle jag kunna få in en lyft, kanske inte full höjd men skapligt för oljebyte och bromsjobb
 
galento
Ledsamt att lägga ned jobb om man inte vet om man ska bo kvar.
 
nino nino skrev:
Nej får bli snickrat, blocken är gjorda men står en båt där nu.
Om jag gräver ur så skulle jag kunna få in en lyft, kanske inte full höjd men skapligt för oljebyte och bromsjobb
Får man inte fullhöjd känns det inte värt besväret för hobbymek. Bättre med en portabel lyft och pallbockar i så fall.

Oljebyte gör man ju utan att lyfta bilen iofs. Iallafall på min XC70, bara att krypa in ;)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Får man inte fullhöjd känns det inte värt besväret för hobbymek. Bättre med en portabel lyft och pallbockar i så fall.

Oljebyte gör man ju utan att lyfta bilen iofs. Iallafall på min XC70, bara att krypa in ;)
På V60 D5 så kör jag oljesug då filtret sitter från ovan.
Ska mäta lite innan beslut
 
  • Gilla
NalleBjör
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ledsamt att lägga ned jobb om man inte vet om man ska bo kvar.
Ja eller det är hyreshuset jag har, hemma har jag jordvärme så där går det bort
Andra hyreshuset finns det inte riktigt plats men allt ska väl säljas men om det tar 2 eller 15 år vet man ju inte tyvärr 😬🙂
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Satt med ett ganska intressant problem idag, totalt fastrostad bromsskiva fram Volvo S80-2007.

Gick igenom alla tricken i boken men njet. Slägga såklart men det finns gränser för hur hårt man kan slå utan att paja hjullagren. Som fastsvetsad. Mängder med penetrerande rostlösningolja över flera dygn, ingen framgång. Testade även detta att dra dit M10-bult och mutter via bromssadelns hål i fjäderbenet, nix funkade inte heller. Värmde med gasolbrännare så skivan blev hyfsat het kylspray på navet... nej.

Men så kollade jag på Mackans garage, rätt underhållande video som verkligen illustrerar att man inte är ensam om dessa bekymmer på Volvo S80, V70, etc och det är inte bara Volvo man kan ha problem med.

Här är videon från Mackans Garage som gav mig inspiration kolla från 17 min in i videon för de riktiga godsakerna:

Men efter att ha analyserat det hela så slutade jag att banka med slägga, skar ut en halvmåne i centrum som på filmen och kapade radiellt från kanten in mot centrum. Man behöver inte gå exakt hela vägen in till centrum med vinkelkapen, bara att jacka upp så huggmejsel och slägga kan spräcka upp hela skivan inne i navet där det sitter fast runt navets periferi, där man satte halvmånen. Gick som en dans efter dessa trix!

Rostig bromsskiva från Volvo S80 2007 med ett utskuret halvmåneformat snitt i centrum och en huggmejsel insatt i skivan som ligger på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 9 till
  • Laddar…
Bara för att förtydliga detta halleluja-moment efter timmars slit med huggmejsel, slägga, vinkelslip.

Spickan syns knappt efter operationen men blev tydlig när det begav sig:

Bromsskiva med en liten spricka markerad med grön text. En röd och svart huggmejsel pekar på sprickan, omgiven av höstlöv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har aldrig stött på en skiva som suttit så j-vligt.. nästan så man blir sugen på att köpa en liknande bil bara för att se... 😂
 
  • Haha
galento
  • Laddar…
RoTe
V70 på Mondeoplattan är lätt den värsta jag bytt skivor fram på iaf.
 
Jo man kanske kunde trott att det bara satt fast precis i centrum. Men här så rostar det fast bergfast hela vägen runt hjulnavets periferi också... men nu monterar jag dit nya fina Brembo-prylar, inte med kopparpasta som så ofta rekommenderas utan med en icke-galvanisk keramisk antikärvpasta.

Får hoppas hjullagret klarade sig annars blir det relativt enkelt att byta det också... fan vad mycket våld det blev.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har aldrig stött på en skiva som suttit så j-vligt.. nästan så man blir sugen på att köpa en liknande bil bara för att se... 😂
Gör det inte, det är inte skoj, min V70-13 var lika jävlig som videon ovan.👿🤬
 
Gillar den gamle S80-07, när frambromsarna är bytta strax så återstår byte hjullager bakhjulen, båda verkar vara slut. Beställt till helgen. Inte jättejobbigt tror jag.

Sedan på litet sikt, byta stötdämpare för jag tycker den går litet väl mycket som en gammal Buick eller nåt... man får se bilen som en slags jänkare. Ford?

Gamle BMW e39 är som rena drömmen i vägkänsla chassiavstämning osv. Vi snackar en bil från -97 och känns som absolut ny även för att vara en BMW, visst fjädrar och dämpare runt om är bytt till bra OEM-kvalle, Sachs och fjädrarna Lesjöfors någonting. Helt makalöst bra på vägen, stabil i extrema hastigheter och bromsarna fullkomligt fantastiska, som att det fälls ut bromsskärmar bakom bilen om man bromsar in hastigt från 200 km/h. Och motorn, denna fantastiska raka sexa M52... sagolik gång och sång. Älskar den gamla kärran!

Men gillar även Volvon, en trotjänare och slitvarg den ska få en ärlig chans absolut.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.