galento
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har aldrig stött på en skiva som suttit så j-vligt.. nästan så man blir sugen på att köpa en liknande bil bara för att se... 😂
Nej inte jag heller , det var nåt förjävligt vad den satt fast.
 
Nån sade fronten på den nya toyotan såg så bekant ut...

En ny Toyota SUV kör på en grusväg, fotograferad framifrån med tänd belysning och bergig natur i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En närbild på en katt med ett missnöjt ansiktsuttryck. Bakgrunden är bokeh-effekt i blå nyanser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fronten på en Toyota bil med redigerade bilder av ögon, näsa och mun som ger ett ansiktsliknande utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
Så nu har vi "angry Jeep" och "grumpy Toyota" ... 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
galento
Bilens ratt med en grön, trasig tygöverdrag som täcker ratten och hindrar användningen, med texten "How to keep your car from getting stolen" ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
I avgasreningens spår.
Såg en liten film från USA, en lastbil av modernt snitt, även om den såg ut att komma från 60 talet, med partikelfilter, avgaskylare mm.
Allt var igenbeckat av sot, troligtvis behövde motorn renoveras efter bara 350.00 miles, ca 55.000 mil vilket väl knappt är inkört när det gäller stora dieselmotorer.

I ämnet amerikanska lastbilar, har ni sett Bruce Wilson ??
Han håller på med lastbilar och släpade en frambyggd Scania trailerdragare till USA från Europa, tror det var Holland och jämför den med Amerikanska lastbilar.
I några filmer kör han folk i den som aldrig sett en Scania, de är väldigt imponerade av bla komforten, sovdelen, att den har en V8 och synkroniserad växellåda !!!
Det roliga är att Scanian är från 1996.
Bruce har även varit i Sverige, besökt Scania i Södertälje, varåt på deras bana i Finland och besökt Svempas museum där det finna några roliga Scanior, bla en utan tak. Väl tillbaka i USA kapade han av taket på sin -96a.
Kul att se om man är intresserad av farkoster.
Gör de ens V8 dieslar i USA ??
Jag åkte en båt i Thailand, utrustad med 2 st Hino V8 turbodieslar, med raka rör ut genom skrovsidan. De flesta turister tyckte den lät för mycket, för mig var det ljuv musik som man fick ståpäls av 🙂
 
  • Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
I avgasreningens spår.
Såg en liten film från USA, en lastbil av modernt snitt, även om den såg ut att komma från 60 talet, med partikelfilter, avgaskylare mm.
Allt var igenbeckat av sot, troligtvis behövde motorn renoveras efter bara 350.00 miles, ca 55.000 mil vilket väl knappt är inkört när det gäller stora dieselmotorer.
De får tuffare krav på avgasrening, men man kör ju även på ett helt annat sätt än i europa...
Men visst känns själva bilen ålderdomlig och är hemska att köra...

Isakare Isakare skrev:
I några filmer kör han folk i den som aldrig sett en Scania, de är väldigt imponerade av bla komforten, sovdelen, att den har en V8 och synkroniserad växellåda !!!
Det roliga är att Scanian är från 1996.
De får ju en bil med Scaniamotor nu iallafall... :D
https://www.internationaltrucks.com/engines/s13integrated
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
RoTe
Självklart finns det V8 diesel i USA men det blev aldrig vanligt, Cat 3408 är ett exempel, Detroit 8V-71 tvåtaktsdiesel ett annat.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Som jag förstår har de helt andra förutsättningar i USA.

Lastbilarna är längre, lättare, har fler axlar, får köra fortare (vägarna tål mindre vikt därav fler axlar och lättare), många kör långa distanser, de kör sällan samma fordon i stan som på långdistans, de bor i bilen och har enorma "bodelar", de har många växlar så bilen kan gå fort.

Våra bilar med hytten över motorn är bra om man har krav på maxlängd där hytten är inräknad.

Deras bilar är då optimerade att gå fort med lätt last, för det är de inte så dåliga...

En diesel V8 är väl bra på att dra tung last. Finns inte det behovet så är det en onödig motor.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
RoTe
Generellt så är det som @JohanLun beskriver. Dock kör man i Kanada med våra vikter och USAs lastbilar så det är inte riktigt så enkelt. Finns galet biffigt byggda "stenålderslastbilar" over there. Plus att dom ju har modernare "plastlastbilar" också som dom ibland kallas. Men nog är vi duktiga på förarkomfort här, det är vi.
 
Sen ska vi komma ihåg att våra lastbilar är top of the line med Scania, Volvo och Mercedes. Det är en annan mentalitet på åkerierna där i Europa är det stora företag med bra strukturerade åkerier medans i USA äger/leasar många förare sin egen bil. Mentaliteten att det ska vara en oldschool Peterbuilt sitter hårt rotad over there.
Volvo säljer ju bara långnos i USA trots att de europeiska kortnosarna är bättre lastbilar.

Med eldrift skulle vi kunna se lite spetsiga kortnosar då dom inte behöver samma utrymme för motorn?
 
Unikt namn
Appropå lastbilar såg jag en helt orange dragbil med väldigt lång och spetsig nos svänga ut mot E4a söderut från Huddinge för några veckor sedan.
Den hade något tryck på sig om Concept och Aero, men jag hade lite bråttom och såg inte så noggrant.
Försökte googla efteråt men hittade inget.

Undra vad det var för bil.
 
Jag har för mig man äntligen bestämt att få ha en nos som inte räknas med i totallängden. Egentligen är det ju bättre för luftmotstånd och utrymme.
 
Funderar på en skåpbil av nåt slag 2005-2010 kanske
Tänkte ev göra en repa ner till Kroatien så nåt driftsäkert är ju bra 🙂
Skåpet bör vara iaf minst 2.5m långt så man får i en säng
Transit?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Appropå lastbilar såg jag en helt orange dragbil med väldigt lång och spetsig nos svänga ut mot E4a söderut från Huddinge för några veckor sedan.
Den hade något tryck på sig om Concept och Aero, men jag hade lite bråttom och såg inte så noggrant.
Försökte googla efteråt men hittade inget.

Undra vad det var för bil.
Denna?

Stor orange futuristisk lastbil parkerad på ett industrifält med ramper utfällda på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



https://www.ifm.com/se/sv/shared/landingpages/ifm-futureline
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
@Tokslut Ja precis den! Väldigt speciellt utseende.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.