774 655 läst · 11 665 svar
775k läst
11,7k svar
Allt om bilen
Nån sade fronten på den nya toyotan såg så bekant ut...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 9 400 inlägg
Så nu har vi "angry Jeep" och "grumpy Toyota" ... 😂
I avgasreningens spår.
Såg en liten film från USA, en lastbil av modernt snitt, även om den såg ut att komma från 60 talet, med partikelfilter, avgaskylare mm.
Allt var igenbeckat av sot, troligtvis behövde motorn renoveras efter bara 350.00 miles, ca 55.000 mil vilket väl knappt är inkört när det gäller stora dieselmotorer.
I ämnet amerikanska lastbilar, har ni sett Bruce Wilson ??
Han håller på med lastbilar och släpade en frambyggd Scania trailerdragare till USA från Europa, tror det var Holland och jämför den med Amerikanska lastbilar.
I några filmer kör han folk i den som aldrig sett en Scania, de är väldigt imponerade av bla komforten, sovdelen, att den har en V8 och synkroniserad växellåda !!!
Det roliga är att Scanian är från 1996.
Bruce har även varit i Sverige, besökt Scania i Södertälje, varåt på deras bana i Finland och besökt Svempas museum där det finna några roliga Scanior, bla en utan tak. Väl tillbaka i USA kapade han av taket på sin -96a.
Kul att se om man är intresserad av farkoster.
Gör de ens V8 dieslar i USA ??
Jag åkte en båt i Thailand, utrustad med 2 st Hino V8 turbodieslar, med raka rör ut genom skrovsidan. De flesta turister tyckte den lät för mycket, för mig var det ljuv musik som man fick ståpäls av 🙂
Såg en liten film från USA, en lastbil av modernt snitt, även om den såg ut att komma från 60 talet, med partikelfilter, avgaskylare mm.
Allt var igenbeckat av sot, troligtvis behövde motorn renoveras efter bara 350.00 miles, ca 55.000 mil vilket väl knappt är inkört när det gäller stora dieselmotorer.
I ämnet amerikanska lastbilar, har ni sett Bruce Wilson ??
Han håller på med lastbilar och släpade en frambyggd Scania trailerdragare till USA från Europa, tror det var Holland och jämför den med Amerikanska lastbilar.
I några filmer kör han folk i den som aldrig sett en Scania, de är väldigt imponerade av bla komforten, sovdelen, att den har en V8 och synkroniserad växellåda !!!
Det roliga är att Scanian är från 1996.
Bruce har även varit i Sverige, besökt Scania i Södertälje, varåt på deras bana i Finland och besökt Svempas museum där det finna några roliga Scanior, bla en utan tak. Väl tillbaka i USA kapade han av taket på sin -96a.
Kul att se om man är intresserad av farkoster.
Gör de ens V8 dieslar i USA ??
Jag åkte en båt i Thailand, utrustad med 2 st Hino V8 turbodieslar, med raka rör ut genom skrovsidan. De flesta turister tyckte den lät för mycket, för mig var det ljuv musik som man fick ståpäls av 🙂
De får tuffare krav på avgasrening, men man kör ju även på ett helt annat sätt än i europa...Isakare skrev:I avgasreningens spår.
Såg en liten film från USA, en lastbil av modernt snitt, även om den såg ut att komma från 60 talet, med partikelfilter, avgaskylare mm.
Allt var igenbeckat av sot, troligtvis behövde motorn renoveras efter bara 350.00 miles, ca 55.000 mil vilket väl knappt är inkört när det gäller stora dieselmotorer.
Men visst känns själva bilen ålderdomlig och är hemska att köra...
De får ju en bil med Scaniamotor nu iallafall...Isakare skrev:
https://www.internationaltrucks.com/engines/s13integrated
Som jag förstår har de helt andra förutsättningar i USA.
Lastbilarna är längre, lättare, har fler axlar, får köra fortare (vägarna tål mindre vikt därav fler axlar och lättare), många kör långa distanser, de kör sällan samma fordon i stan som på långdistans, de bor i bilen och har enorma "bodelar", de har många växlar så bilen kan gå fort.
Våra bilar med hytten över motorn är bra om man har krav på maxlängd där hytten är inräknad.
Deras bilar är då optimerade att gå fort med lätt last, för det är de inte så dåliga...
En diesel V8 är väl bra på att dra tung last. Finns inte det behovet så är det en onödig motor.
Lastbilarna är längre, lättare, har fler axlar, får köra fortare (vägarna tål mindre vikt därav fler axlar och lättare), många kör långa distanser, de kör sällan samma fordon i stan som på långdistans, de bor i bilen och har enorma "bodelar", de har många växlar så bilen kan gå fort.
Våra bilar med hytten över motorn är bra om man har krav på maxlängd där hytten är inräknad.
Deras bilar är då optimerade att gå fort med lätt last, för det är de inte så dåliga...
En diesel V8 är väl bra på att dra tung last. Finns inte det behovet så är det en onödig motor.
Generellt så är det som @JohanLun beskriver. Dock kör man i Kanada med våra vikter och USAs lastbilar så det är inte riktigt så enkelt. Finns galet biffigt byggda "stenålderslastbilar" over there. Plus att dom ju har modernare "plastlastbilar" också som dom ibland kallas. Men nog är vi duktiga på förarkomfort här, det är vi.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 046 inlägg
Sen ska vi komma ihåg att våra lastbilar är top of the line med Scania, Volvo och Mercedes. Det är en annan mentalitet på åkerierna där i Europa är det stora företag med bra strukturerade åkerier medans i USA äger/leasar många förare sin egen bil. Mentaliteten att det ska vara en oldschool Peterbuilt sitter hårt rotad over there.
Volvo säljer ju bara långnos i USA trots att de europeiska kortnosarna är bättre lastbilar.
Med eldrift skulle vi kunna se lite spetsiga kortnosar då dom inte behöver samma utrymme för motorn?
Volvo säljer ju bara långnos i USA trots att de europeiska kortnosarna är bättre lastbilar.
Med eldrift skulle vi kunna se lite spetsiga kortnosar då dom inte behöver samma utrymme för motorn?
Appropå lastbilar såg jag en helt orange dragbil med väldigt lång och spetsig nos svänga ut mot E4a söderut från Huddinge för några veckor sedan.
Den hade något tryck på sig om Concept och Aero, men jag hade lite bråttom och såg inte så noggrant.
Försökte googla efteråt men hittade inget.
Undra vad det var för bil.
Den hade något tryck på sig om Concept och Aero, men jag hade lite bråttom och såg inte så noggrant.
Försökte googla efteråt men hittade inget.
Undra vad det var för bil.
Denna?Unikt namn skrev:Appropå lastbilar såg jag en helt orange dragbil med väldigt lång och spetsig nos svänga ut mot E4a söderut från Huddinge för några veckor sedan.
Den hade något tryck på sig om Concept och Aero, men jag hade lite bråttom och såg inte så noggrant.
Försökte googla efteråt men hittade inget.
Undra vad det var för bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.ifm.com/se/sv/shared/landingpages/ifm-futureline