Isakare Isakare skrev:
"Oljan blir alltid smutsig"
"Alla bilar drar olja" hör man ofta på motorforum.
Ganska exakt 1.500 mil/ 1 år sen oljan byttes i denna motor.
Bilen är av årsmodell -16 och har gått 9000 mil.
[bild]
Ja det är ju ingen vag =)
 
  • Haha
  • Gilla
Andreas_Hansson och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag köpte nyligen min första tysk, BMW. Det är inte ens en idé att fråga vad dom tar för originaldelar då jag hittar allt för minst en tiondel av priset online. Så inte bara elbilar...
Har du något bra ställe till just Bmw?
 
galento
nino nino skrev:
Skapligt 🙂
Lär väl inte höra till vanligheterna att det är så rent
Deutz diesel som gått i några år sen bytet.
Mätsticka från en Deutz dieselmotor med oljenivå synlig mot en svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
RoTe
N Niq skrev:
Har du något bra ställe till just Bmw?
Jag kollar bästa hos ebay, amazon och trodo.se
 
  • Gilla
Niq
  • Laddar…
R
Isakare Isakare skrev:
Specifika trådar om bilar spårar alltid ur mer eller mindre om nått helt annat, eller andra bilar. Tex Passat GTE tråden, eller den om vägar o elbilar.
Så jag provar att öppna en "Off topic" tråd om bilar, allmänt surr om bilar och dess tillbehör.
Allt från om man kan hälla ut mussli istället för sand om man fastnat på is (Ja) till om hur många hästar man får om man sätter en snurra på en oöppnad M50B25 som gått 26" mil och laddar ett kilo (401 hk).
Ja, ni förstår, vad som helst. Moderator kan släpa hit OT från andra trådar.
Moderator har även mitt tillstånd att stänga tråden om ni inte tycker den passar sig här på forumet.
För er som inte riktigt förstår vad jag skriver.
Snurra=Turbo
M50B25 = BMWs bästa hållbaraste raka 6a på 2,5 liter tillverkad i början på 90 talet.
Moderator har alltid rätt att stänga eller ta bort trådar.
Behöver inget tillstånd.
 
galento
N Niq skrev:
Har du något bra ställe till just Bmw?
Vi köpte en del på schmiedmann när vi hade BMW.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
galento galento skrev:
Deutz diesel som gått i några år sen bytet.
[bild]
Då är det väl bara jag då för min olja ser inte ut så där 😄
 
Hoppas ingen gick på mitt inlägg om oljan, för den ljuger.
Jag har tagit 2 bilder, före bilden för några veckor sen och efter bilden idag, av okänd anledning försvann före bilden, både från inlägget och telefonen, vete tusan vad jag gjorde.
Oljan som syns på stickan har gått ca 50 mil.

På service anmärktes inte att bilen hade LED lampor i strålkastarna, men jag bytte nu inför besiktningen till halogenen.
Bilen är besiktad förra året med LED i, men de har ju nu blivit uppmärksamma på bilprovningen om den saken sen det finns godkända LED, man behöver ju ha intyg med sig som visar att lampan är godkänd, de vi har är inte godkända.
Byta lampa tar 30 sek per sida.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
nino nino skrev:
Då är det väl bara jag då för min olja ser inte ut så där 😄
Sådär ser oljan på oljestickan till min Volvo penta från 1981 ut också, men vid byte är den svart som synden. Normalt byts oljan efter 30-50h körning, dvs en gång per år.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
N Niq skrev:
Pilkingtons prisma är ganska värdelöst. Vi jobbar bara med glas så det blir inte några direkta skadekalkyler att göra. Bara glaskostnad tillbehör och montering. Priserna är förhandlat färdigt med försäkringsbolagen.
Lika för oss, i huvudsak glasskador och även lika med pris och riktidverk.
 
F
RoTe RoTe skrev:
Är det för mycket begärt att vilja ha en ren bil? Varför sprutar man med spolarvätska mitt i högsommaren? Det tar inte bort några insekter ändå. Spolarvätska är till för saltslask.
Självklart använder man spolarvätska.
De pedanter som har bilar som inte klarar det bör nog plocka upp dem på skyddat släp.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Patrik440
Isakare Isakare skrev:
En tändkule historia (långt utanför ämnet bilar)
Vi var mycket på sjön när jag var liten, grannen hade en fiskebåt från västkusten ombyggd till bobåt, med en Säffle tändkula.
😆👍

Jag var i Säffle i helgen då det arrangerades en båt och motorfest med motorer tillverkade i Säffle.

Gammal båtmotor tillverkad i Säffle monterad i träbåt under en båtfestival.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Insidan av en träbåt med en vintage motor tillverkad i Säffle, vid en båt och motorfest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inredning av träbåt med röda durkar och en installerad vintage motor från Säffle under båt- och motorfesten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 9 till
  • Laddar…
Frugan hade en Nissan som jag bytte olja på.
När jag gjorde det köpte jag alltid billig Biltema olja och gjorde alltid 2 byten.
Alltså tömma all olja och byte av filter, i med ny olja. Varmkör 5 min.
Töm oljan och i med ny olja.

Oljan var alltid fin i den bilen. Inte svart.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Fast att oljan är svart är ingen indikation på nåt skadligt. Det är oljans uppgift att samla dessa partiklar så det är ju ingen vits att sträva efter nå annat. Byter man olja normalt ofta så räcker det. är väl skillnad om service missköts och oljan aldrig byts och smutsmängderna blir förstora och oljan bryts ner till slut.
 
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Frugan hade en Nissan som jag bytte olja på.
När jag gjorde det köpte jag alltid billig Biltema olja och gjorde alltid 2 byten.
Alltså tömma all olja och byte av filter, i med ny olja. Varmkör 5 min.
Töm oljan och i med ny olja.

Oljan var alltid fin i den bilen. Inte svart.
Det hade varit vettigare att korta ner bytesintervallerna än att slösa bort olja på spolning
 
  • Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.