711 777 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Hade audin inne på ett garantiärende. Verkstaden hörde då av sig och undrade om de skulle byta belägg efter som de snart var "slut". Körde 2 ÅR till på samma belägg och då hade jag väl 2-3mm kvar.hobbs skrev:
Jag kör tills det är ett par millimeter kvar, men inte så jag riskerar att förstöra skivan om inte den ändå ska bytas. På något mer prestandaorienterat fordon skulle jag lämna mer belägg kvar.
När man sett en röd bromskiva en natt så inser man att det inte alls är något roligt när man är långt hemifrån på en liten landsvägricebridge skrev:Här i Smålann kör vi tess dä slå gnester ifrå bromsana!!
Skämt åsido igen. 5mm räcker bra länge såvida du inte brukar roa dig med att rulla på friläge och bromsa dig nerför alpsluttningar. Ett bra tips är att kolla beläggen vår och höst när du ändå byter mellan sommar- och vinterdäck, och framförallt jämföra hur mycket de slitits sen sist.
Remmen är inget problem på Volvo.galento skrev:
Öppnade kåpan på en som gått 21" mil och 18 år utan byte.
Den remmen var lite torr men satt där, de har ju automatisk sträckare.
Är du rädd om bilen o vill ha kvar den kanske det är dags att byta. V70n är ju ganska enkel så det borde inte vara så dyrt. Eller gör du det själv?galento skrev:
Närmaste Volvohandlare ville ha ca 12k ink vattenpump , en del rekommenderar byte avN Niq skrev:
pumpen varannan gång isåfall skulle inte denna behöva bytas nu. Får kolla på fler ställen
och höra priset så vi får se framöver.
Ett byte känns kanske inte så akut nu p.g.a åldern när man såg den 🤔
Skulle nog hellre vilja ha en skattebefriad bil att åka med , för mej betyder billigt ägande
mer än låg bränsleförbrukning.
12000 är ju sanslöst dyrt. Det är ju ungefär 1-1.5 timmes jobb med byte av vattenpump. Delar för 3-4000 kr. Sist jag bytte på min så fick jag pris på 600€ från en verkstad då skulle dom byta kamrem, vattenpump vevaxeltätning och packningarna till oljepumpen. Delarna ingick.galento skrev:Närmaste Volvohandlare ville ha ca 12k ink vattenpump , en del rekommenderar byte av
pumpen varannan gång isåfall skulle inte denna behöva bytas nu. Får kolla på fler ställen
och höra priset så vi får se framöver.
Ett byte känns kanske inte så akut nu p.g.a åldern när man såg den 🤔
Skulle nog hellre vilja ha en skattebefriad bil att åka med , för mej betyder billigt ägande
mer än låg bränsleförbrukning.
Det är väl bensinmotor du har?