711 840 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Sonen hade en 90-tals Toyota Corolla, rostiga skärmkanter och tankbanden hade gått av så jag hade lagat lite provisoriskt med hålband. Han lade ut den på blocket för 7500, vansinnigt mycket tyckte jag. Det gick några veckor utan napp så han säger att nu kör jag den två veckor tills den måste besiktas så skrotar jag den. En kvart efter så skriver han till mig att den är såld! En bilfirma 60 mil bort hade prutat 500 och handlat den...Tokslut skrev:
Grannen köpte en Opel Mokka för nått år sen.
Jag har hört bilen några gånger på avstånd och funderat på om Opels dieselmotorer ska låta så illa (förra bilen de hade var en diesel)
Igår startade han och åkte förbi mig nära, då hörde jag att den lät riktigt illa, knackade högt, men det lät inte diesel.
Kollade regnummeret, det är en 1,2 liters bensinare !!!
Jag har hört bilen några gånger på avstånd och funderat på om Opels dieselmotorer ska låta så illa (förra bilen de hade var en diesel)
Igår startade han och åkte förbi mig nära, då hörde jag att den lät riktigt illa, knackade högt, men det lät inte diesel.
Kollade regnummeret, det är en 1,2 liters bensinare !!!
En Sleeper 🙂 Sånt är kul. Kompisar har en liten Mazda Coupe från 70 talet med Cheva BB i, den har dock aldrig kommit ut i trafiken, men provkörd...helt livsfarlig.galento skrev:
Ja, den där hyvelbänken från Toyota är en av värdens bästa motorer att trimma, finns nån där de petat ur 4000 hk 😮
Det är extremt, men runt 1000 pållar är vardagsmat, standard är den väl på 330 tror jag, alltså ganska lågtrimmad för att vara 3 liter med 2 turbos.
Den på bilden har ju fått en singelturbo och spottar nog ut lite mera.
Spindlarna som kärvar, så pass att oljan kokar, blir så varm och läcker ut överallt.nino skrev:
Haft det på 2 Transiter och en MB 316.
Med mycket tålamod, fettspruta och gassvets går det att få fart på de igen.
Ska se om jag har några bilder sen jag höll på senast.
Hittar tyvärr inga bilder.
Men när jag fick fart på spindlarna gick det lätt att styra men var fortfarande glapp i snäckan, köpte en på skroten.
Egentligen lätt att byta, men en medbringare som måste bort i hjulhuset innan man kan få bort snäckan satt som satan, det blev många timmar och många verktyg innan den var borta.
Men när jag fick fart på spindlarna gick det lätt att styra men var fortfarande glapp i snäckan, köpte en på skroten.
Egentligen lätt att byta, men en medbringare som måste bort i hjulhuset innan man kan få bort snäckan satt som satan, det blev många timmar och många verktyg innan den var borta.
Det finns. Justerar man bort glappet i mittläget, brukar det bli trögt när man svänger.galento skrev:
Först bör man lossa armen från snäckan och parallellstaget och känna på spindlarna.
På MBn jag fixade, orkade jag inte röra spindeln, behövde ett 2 meter långt rör på axeln för att rubba den !!! Du kan tänka vad snäckan/servot fått jobba för att flytta hjulen.
De bilarna har ju fettnipplar som ska smörjas regelbundet, men vem gör det idag ??