H hapazard skrev:
Mm aluminium och stål är en dålig kombo, fick kapa loss bromsvajern från båda bromsoken bak på min 9-3a. Avslutet på vajern är stålskodd och går igenom en hållare av på bromsoket av aluminium, omöjligt att lossa med ickedestruktiv metod.
Jag hade en ng9-3 innan, behövde renovera upp bromsarna bak på den, försökte plocka ett par från skroten och renovera dem istället och sedan bara skifta över.
Fick aldrig loss vajern precis som du skriver, slutade med att jag smorde så gott jag kunde på plats och aldrig bytte oken.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Mm aluminium och stål är en dålig kombo, fick kapa loss bromsvajern från båda bromsoken bak på min 9-3a. Avslutet på vajern är stålskodd och går igenom en hållare av på bromsoket av aluminium, omöjligt att lossa med ickedestruktiv metod.
På min fungerade det att klyva vajerns hållare på oket med dremel och tunn kapskiva. Massor av 5-56/wd40 och försiktigt vidga hållaren med en mejsel i spåret efter kapskivan.
 
T TommyC skrev:
På min fungerade det att klyva vajerns hållare på oket med dremel och tunn kapskiva. Massor av 5-56/wd40 och försiktigt vidga hållaren med en mejsel i spåret efter kapskivan.
Återanvände du oket, hur gjorde du för att hålla vajern sen?
 
Jag använde en väldigt tunn kapskiva i Dremel. Att få i en tunn mejsel och bända lite försiktigt samtidigt som 5-56/wd40 får bättre åtkomst till området där vajerhöljet och oket möts gör stor skillnad. Det var först på det andra oket som jag kom på den idén. Det andra oket var fullt användbart. Det första blev skrot. Sedan hittade jag ett tillfälligt extrapris hos Maptun med kompletta bromsar bak för 4kSEK. För det priset fick jag nya bromsok, skivor och belägg. Originaldelar till Aero. Detta var ganska länge sedan så liknande priser går nog inte att hitta idag. Då kostade bara ett ok drygt 2kSEK.

Edit: hittade en bild
Bromsok och vajerhölje på bil med synlig rost och korrosion, samt verktyg för reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Varje jävla gång jag har upp dörren ska han in, vet inte varför han älskar saaben, gör inte så här med nån annan bil.

[bild]
Mysigt med plysch?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jag använde en väldigt tunn kapskiva i Dremel. Att få i en tunn mejsel och bända lite försiktigt samtidigt som 5-56/wd40 får bättre åtkomst till området där vajerhöljet och oket möts gör stor skillnad. Det var först på det andra oket som jag kom på den idén. Det andra oket var fullt användbart. Det första blev skrot. Sedan hittade jag ett tillfälligt extrapris hos Maptun med kompletta bromsar bak för 4kSEK. För det priset fick jag nya bromsok, skivor och belägg. Originaldelar till Aero. Detta var ganska länge sedan så liknande priser går nog inte att hitta idag. Då kostade bara ett ok drygt 2kSEK.

Edit: hittade en bild
[bild]
Ah, ok och sen fick det hålla med de kluvna hållarna?
 
Hållaren till vajern kändes fortfarande helt stum med den lilla skåran. Det är mycket gods runt om.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
vcx
Kom ihåg att ta det försiktigt i trafiken. Det är bara en månad kvar till midsommar och husvagnsfolket ligger i startgroparna för att göra vägarna lite osäkrare även denna sommar...

En vält husvagn och bil orsakar trafikstörning på landsväg omgiven av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Mm aluminium och stål är en dålig kombo, fick kapa loss bromsvajern från båda bromsoken bak på min 9-3a. Avslutet på vajern är stålskodd och går igenom en hållare av på bromsoket av aluminium, omöjligt att lossa med ickedestruktiv metod.
nä det är inte omöjligt. Kapar aldrig sönder nåt på dessa. Använder en papegojtång. De biter otroligt bra och med lite lösande spray så släpper de...
 
Vad löser aluminiumoxid? Inte värme iaf.
 
S Stefan1972 skrev:
nä det är inte omöjligt. Kapar aldrig sönder nåt på dessa. Använder en papegojtång. De biter otroligt bra och med lite lösande spray så släpper de...
Jo försökte med papegotång men var orolig att krossa vajerhöljet. Eftersom handbromsvajern funkade var prio ett att skydda den. Hade jag behövt byta vajern men inte oket hade det varit en annan historia :)
 
Gjorde ju hjulinställning och satt på 4 nya däck, blev stor skillnad på bilen,gick även från 235 45 till 215 50

Men det finns lite vibrationer i ratten vid 80-90kmh, någon som har nån idé om vad det kan vara?
Skivorna?

Bad även meken att kolla lite extra efter glapp men allt såg bra ut
 
nino nino skrev:
Gjorde ju hjulinställning och satt på 4 nya däck, blev stor skillnad på bilen,gick även från 235 45 till 215 50

Men det finns lite vibrationer i ratten vid 80-90kmh, någon som har nån idé om vad det kan vara?
Skivorna?

Bad även meken att kolla lite extra efter glapp men allt såg bra ut
Vibrerade det innan du bytte däck också?
Annars så får du åka tillbaka till däckverkstan och klaga
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N Niq skrev:
Vibrerade det innan du bytte däck också?
Annars så får du åka tillbaka till däckverkstan och klaga
Jo men det gjorde det
 
Samma fälgar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.