711 598 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Ja fick isär detta i morse så jag kunde dra ur drivaxeln och mycket riktigtR roke skrev:
så var vänster hjullager dåligt. Den "ökända" långa bulten satt inte fast i
bussningar eller spindeln men antar att muttermaskin använts för muttern
satt väldigt hårt. Så här såg det ut iallafall så nu får man beställa lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen tätning alltså förutom kapseln på lagret ??galento skrev:Ja fick isär detta i morse så jag kunde dra ur drivaxeln och mycket riktigt
så var vänster hjullager dåligt. Den "ökända" långa bulten satt inte fast i
bussningar eller spindeln men antar att muttermaskin använts för muttern
satt väldigt hårt. Så här såg det ut iallafall så nu får man beställa lager.
[bild][bild][bild]
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Tycker det ser ut att vara nå mer spök än bara tätningsyteproblem......Kan inte tänka mig att drivaxeln ska se ut så där med nötskador och vad det nu än är?
Första lagerbytet på min Corolla skedde vid ca 36000 mil - bara för att jag hörde ljudet av det en aning i vissa lägen - på verkstaden sa dom 'hur fan hörde det du det' - då det var precis i början av 'förfallet'Isakare skrev:Jag har bytt fram på en Corolla -93 (34" mil) den hade den bästa konstruktion jag sett för att minska inträngning av vatten, och det var nästan helt rent bakom när jag tog bort det.
I vanliga fall brukar det vara en ring som sticker ut från spindeln, och en ring från skölden som går i varandra, Corollan hade dubbla ringar på båda sidorna.
Svårt att förklara, men ni som mekat en del vet nog vad jag menar.
I motsats hade Mazda på några årsmodeller ingen skydd alls bak, det var kapslat lager där man såg lagrets tätning om man tittade in bakom hjulet....de höll inte länge.
Instämmer nog i teorin att om inkapslingen är utförd så att vatten har svårt att ta sig in och lätt dunstar bort igen så kommer lagren att hålla väldigt bra. Med andra ord se till att damasker och annat fixas fort så fort det visar tendenser på att gå sönder, då så fort det är öppet så kommer vatten och damm som fångas in under körning att bilda slippasta på delarna som är inpassade i varandra och starta upp korrosion på glidytor och lagerbanor och när det börja bli spel av nötning så går resten fort..
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Fast lager nöts inte ut på det viset. Det vatten som tar sig in lägger sig fläckvis och orsakar kratrar av korrosion. Det är det man hör när det börjar låta illa. kulorna rullar över dessa skador och det låter. Kör man länge så accelererar ju skadorna såklart men jag har bytt åtskilliga och då jag demonterar genom att skrota ur dem så ser man ju en hel del. Många ggr är det försvinnande små skador medans en del är sämre.......men de har ju oftast kört länge med oljud.
Nja, på Corollan jag bytte fanns inte spår av vatten i lagret, det var tort och utslitet helt enkelt. Om man i tid tagit isär och fyllt på nytt fett hade det hållt ännu längre. Men det är ju inget som görs nu för tiden.S Stefan1972 skrev:Fast lager nöts inte ut på det viset. Det vatten som tar sig in lägger sig fläckvis och orsakar kratrar av korrosion. Det är det man hör när det börjar låta illa. kulorna rullar över dessa skador och det låter. Kör man länge så accelererar ju skadorna såklart men jag har bytt åtskilliga och då jag demonterar genom att skrota ur dem så ser man ju en hel del. Många ggr är det försvinnande små skador medans en del är sämre.......men de har ju oftast kört länge med oljud.
Jag har petat bort tätningen och fettat in många kapslade lager, så det går om man vill.
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Behöver inte synas nå vatten.......kan se helt normalt ut och vara fettfyllt som vanligt. Det är när man torkar rent lagerbanan man kan se de där småskadorna. Helt torra lager är inte ofta man ser.......Då måste ju nån ha glömt att smörja typ.
Ser bra ut. Känns det bra att köra också så är det säkert bra. Har du filvakt så ska egentligen kameran kalibreras efter injusteringen om man är riktigt noga.nino skrev: