Men bra tänkt från dig, just detta ok har helt sjukt dålig konstruktion när gummit ska igenom hålet där hylsan sen ska in i...

Fyra svarta gummiok med hål för konstruktion, liggande på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Niq skrev:
Nej finns nog inte för Volvo. Vad jag fått höra flera gånger när jag letat delar till Volvo är att jag måste se efter vilken del det är. Tex. bromsskivor måste man mäta vilken storlek.
Jag har vänner som jobbar på auktoriserad Volvoverkstad och inte ens dom kan kolla vilken del det är. När dom söker delar får dom bara upp ett reservdelsnummer.
På Volvo står skivdiametern på okhållaren
 
C
F fsn skrev:
Alla biltillverkare gör det och många skräddarsyr däck tillsammans med däckstillverkare. Det blir snudd på lite löjligt när man hör det, speciellt då andra omgången däck aldrig är samma som det bilen levererades med.
Ja, det kan jag tänka mig. Alla däcktillverkare har ju en uppsjö olika modeller med olika egenskaper, så det finns säkerligen mycket i kombinationen däck och fordon. Jag har faktiskt alltid kört originaldäck på finbilen av just den anledningen att man som konsument inte riktigt har möjligheten att prova sig fram. Så om biltillverkaren har gjort det jobbet och man dessutom varit j-vligt nöjd med originaldäcken...

Kommer dock nog att fortsätta köra rekommenderat däcktryck...
 
DennisCA DennisCA skrev:
Lade sommardäck på yarisen använde moment nyckel första gången för hjulbultarna. Enligt spec är det typ 105nm, det känns ju som ingenting...
En normal reflektion när man provar momentnyckel första gången. Den som inte har kalibrerat sina muskler noga drar i princip alltid åt för hårt. Samt lite extra för säkerhets skull. Fälgkors är ganska okej som alternativ att dra åt med eftersom man inte kan dra så hårt med dem.

Det krävs inte så mycket kraft för att dra av en skruv av snäppet klenare dimension. Använder man konsekvent momentnyckel och korrekt moment enl spec minimerar man den risken.

Momentnyckel gör att det blir rätt moment på alla hjulskruvarna på alla hjulen. Drar man för löst kan skruvar lossna. Drar man för hårt kan skruvar och gängor deformeras och det finns risk för brott.

Det finns ett korrekt moment angivet för varje skruv på en bil. Av en anledning...
 
A AndersS skrev:
Idag med 21" och 245/35 som tillval för vår ena bil och som någon noterade att det ska vara 3,0 i däckstryck....
Jag väljer hellre original 18" och 235/55 med rätt lastindex, samt komforttryck 2,6 (är nog lite högt men drar tyngre släpp ibland).
Om någon påstår att det är för annat än utseende, nja hur många här kör på bana med era bilar😉
Förstår precis. T.ex. F1-bilar har ganska små fälgar. De struntar i utseendet. Orsaken är att det ger bättre prestanda än stora fälgar. Det är ren fysik, som gäller alla bilar.

Jag vet ingen annan orsak att ha stora fälgar än att man föredrar det rent utseendemässigt. På alla andra punkter är stora fälgar sämre än små.
 
F fribygg skrev:
Nackdelen är väl att man sätter tillverkarens garantier ur spel om man rostskyddar själv.
En ännu större nackdel är nog att "man själv" inte klarar att rostskydda en bil ordentligt. Bättre då att låta proffs göra jobbet. Märkesverkstad eller allra helst en riktig rostskyddsfirma.

Om man har att välja mellan en oskyddad bil med rostskyddsgaranti och en rostskyddsbehandlad utan rostskyddsgaranti ser jag inte en rostskyddsgaranti som det minsta viktig.
 
F
O O skrev:
Förstår precis. T.ex. F1-bilar har ganska små fälgar. De struntar i utseendet. Orsaken är att det ger bättre prestanda än stora fälgar. Det är ren fysik, som gäller alla bilar.

Jag vet ingen annan orsak att ha stora fälgar än att man föredrar det rent utseendemässigt. På alla andra punkter är stora fälgar sämre än små.
Nej. De följer reglemente, det är inte svårare än så. Det är fö alltid totalt fel, och i princip omöjligt att dra paralleller till F1. F1 bytte för ett par år sen från 13” och extremt hög profil till 18” och lägre profil. De fyra hjulen blev minst 10 kg tyngre, det gjordes aerodynamiska ändringar där man förbjöds att släppa luft genom fälgen mm. Dom kör fortare på 18” än på 13”. Man kan inte dra några direkta slutsatser kopplade till vanliga bilar ändå.
 
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
F
O O skrev:
En normal reflektion när man provar momentnyckel första gången. Den som inte har kalibrerat sina muskler noga drar i princip alltid åt för hårt. Samt lite extra för säkerhets skull. Fälgkors är ganska okej som alternativ att dra åt med eftersom man inte kan dra så hårt med dem.

Det krävs inte så mycket kraft för att dra av en skruv av snäppet klenare dimension. Använder man konsekvent momentnyckel och korrekt moment enl spec minimerar man den risken.

Momentnyckel gör att det blir rätt moment på alla hjulskruvarna på alla hjulen. Drar man för löst kan skruvar lossna. Drar man för hårt kan skruvar och gängor deformeras och det finns risk för brott.

Det finns ett korrekt moment angivet för varje skruv på en bil. Av en anledning...
Har du nån högre teknisk utbildning? Det är rätt svårt, och kräver extremt övermoment för att deformera en gänga på en så stor skruv som en hjulskruv (typ M12x1,5 och M14x1,5) med så många gängvarv man har i ingrepp. Momentet sätter förspänning/sträckning i skruven och är det som håller den på plats.

Så själva momentet är egentligen helt oviktigt, det man vill åt är korrekt förspänning i skruven och det är mer komplicerat än vad en privatperson eller en däcksfirma klarar hantera. Där kommer även sträcklängd in och där är en längd att jobba med viktigt för ditt ”processfönster” (tänk tunn plåtfälg vs. en aluminiumfälg men flera ggr längre).

Man pratar ofta om, och det blir ofta debatter om skruven skall vara smörjd eller inte. Det spelar ingen roll, vill man inte att den typ rostar fast så kanske lite smörja är att föredra. Men vill man ha rätt förspänning i en hjulskruv så skall den inte smörjas och gängan skall vara ren. Jag har läst gamla labrapporter på Volvo där man mätte upp 30% skillnad i förspänning torr och smörjd skruv vid samma moment.

Skall det göras bra och korrekt så skall ett lågt moment sättas, så lågt som möjligt där man ändå garanterar position sen drar man skruven till rätt förspänning baserat på vinkel, framräknat på gängans stigning. Då spelar plötsligt smörjt eller torrt inte så stor roll längre. Skruvar i topplock och sånt som cyklas över stora temperaturskillnader dras i princip alltid på det sättet och de har också en väldigt lång inspännings/sträcklängd. Sen är såna skruvar i ofta sträckskruv som endast får användas en gång och dras över sträckgräns men det kan vi bortse från, principerna är desamma.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Faktum kvarstår. Folk har dragit sönder hjulskruvar. Och tappat dem. Jag har svurit de gånger jag haft bilen på firma för att byta däck och de är omöjliga att ta av. Jag har haft ett långt järnrör av den anledningen. När jag bytt hjul själv är järnröret helt onödigt.

Korsdra och använd bara ett normallångt skaft och handkraft så blir det ändå rätt ok. Förlängare eller trycka med foten på skaftet blir det för hårt. Man behöver inte över komplicera.
 
Varför inte göra det enkelt för sig och dra med momentnyckel så blir det alltid rätt om man slipper undra. Jag har träffat några få MC-mekaniker som kan dra hyfsat rätt på känsla men det är inget som en vanlig hemmamekare eller däckkrängare klarar.

Edit: vill man göra det riktigt enkelt för sig så underlättar en stor kompressor och kraftig mutterknackare mycket. En liten liten mekarpall att sitta på sparar ryggen och knäna.
 
Redigerat:
J JohanLun skrev:
Korsdra och använd bara ett normallångt skaft och handkraft så blir det ändå rätt ok. Förlängare eller trycka med foten på skaftet blir det för hårt. Man behöver inte över komplicera.
Man lossar med förlängare och drar fast med den inskjuten, precis så enkelt. Jag gör x korsdragningar, fungerar bäst för mig.
Vill man lyxa lite så en maskin för resten av snurrandet.
Är det något som kan ta fast är det centrumdelen på fälgen, men med "rätta knycken" så släpper den och drar då lite med stålborsten.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Man lossar med förlängare och drar fast med den inskjuten, precis enkelt.
Vill man lyxa lite så en maskin för resten av snurrandet.
Jo, så gör jag också. Oftast lossar jag med en billig eldriven mutterdragare...
T TommyC skrev:
Varför inte göra det enkelt för sig och dra med momentnyckel så blir det alltid rätt om man slipper undra. Jag har träffat några få MC-mekaniker som kan dra hyfsat rätt på känsla men det är inget som en vanlig hemmamekare eller däckkrängare klarar.
Absolut, om man har momentnyckel, men det har inte de flesta. Jag har och har gjort nån gång men tycker handkänsla blir bra nog i denna applikation.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, det kan jag tänka mig. Alla däcktillverkare har ju en uppsjö olika modeller med olika egenskaper, så det finns säkerligen mycket i kombinationen däck och fordon. Jag har faktiskt alltid kört originaldäck på finbilen av just den anledningen att man som konsument inte riktigt har möjligheten att prova sig fram. Så om biltillverkaren har gjort det jobbet och man dessutom varit j-vligt nöjd med originaldäcken...

Kommer dock nog att fortsätta köra rekommenderat däcktryck...
Det är mest bara tjafs och marginell skillnad. En del har specade däck, som i princip är exakt samma men med ett märke. En del har orginal hemska Runflat däck. Och många har lite olika beroende på batch.

Att köpa kvalitetsdäck av typen som passar användningen är alltid bäst.
 
T TommyC skrev:
Det är väl värt 500kr att veta att momentet blir korrekt [länk]
Nej.😎
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.