711 980 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 600 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 600 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
V10 hade varit nått 😎Tyvärr va 5.7L största när jag handla (1500 chassit). 6.4L finns i de grövre chassina om man inte vill åka diesel, då blir det ju Cummins 6.7LS Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Kör du den som arbetsfordon? Hade en bekant som körde RAM i yrkes och den gick som "miljöbil" då den även gick att köra på etanol = låg skattTokslut skrev:
Min är för gammal för att va miljöklassad, det fick dom till med nya karossen 2019, så jag får betala 5.800kr medans de nya ligger på ~hälften. Har denna som vanlig bruksbil, är 193cm och gillar full size 😚S Styrman_jansson skrev:
Men på vilket sätt?F fsn skrev:
Vad är det för konsekvenser de vill skydda sig mot genom att vara "defensiva" och föreskriva ett lägre däcktryck än vad som är optimalt?
Skulle de bli stämda?
Skulle kunderna bli arga?
Skulle kunderna tycka att det låter orimligt högt?
Skulle däcken explodera?
Skulle de tjäna mindre pengar?
Och så blir det dyrt när man åker bana, stora däck är dyrare.F fsn skrev:Jag har kört bana med flera av mina bilar och även haft ett par bilar byggda endast för bana. Tror man det per definition är bättre med stora hjul så har man fel. Det kan vara det, men det är ingen självklarhet. I första hand är stora fälgar en eftergift för stora bromsar. Och stora hjul väger alltid med än små hjul. Och hjul är den delen på bilen som till 100% är ofjädrad vikt, för stora hjul blir ytterst belastandepå en fjäderlätt bil.Samma sak med bromsok och bromsskivor.
Andra satsade på större bromsar, större och bredare däck = mer vikt.
Jag byggde bromskylning med slangar till bromssköldarna.
Då bilen var lättad 200 kg räckte originalbromsarna utmärkt då de aldrig blev för varma med kylningen.
Vet inte riktigt vad dom vill skydda sig mot eller vad Fsn menar med defensiva. Men biltillverkare måste ju anpassa sina bilar så dom tilltalar så många som möjligt och då blir många saker ett väl avvägt medelvärde. Tex med däck så får man lite lägre ljud och lite mera komfort med lite lägre däcktryck men man förlorar lite i bränsleförbrukning och lite i livslängd på däcken.C cpalm skrev:Men på vilket sätt?
Vad är det för konsekvenser de vill skydda sig mot genom att vara "defensiva" och föreskriva ett lägre däcktryck än vad som är optimalt?
Skulle de bli stämda?
Skulle kunderna bli arga?
Skulle kunderna tycka att det låter orimligt högt?
Skulle däcken explodera?
Skulle de tjäna mindre pengar?
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 600 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 600 inlägg
Alla kör väl förvisso med invändiga sköldar med en slang som trycker luft genom ventileringen i skivorna. Men hjulhusen håller alltid ett övertryck, man får ökat flöde på bromskylningen om man kan evakuera det övertrycket. Ventilation upp till ovansidan skärm där det alltid är undertryck eller på breda skärmar i bakkant. Jag hade en bekant som körde med original flytande enkolvsok fram och det var verkligen på gränsen, experimenterade med vattenkylning. En dysa som sprayade nån sekund i kylslangen vid bromsning. Precis som lastbilsracing. Det blev dock byte till fasta ok rätt snabbt har jag för mig, det finns andra rätt störiga issues med flytande ok på bana.Isakare skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 600 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 600 inlägg
Det är säkerhetsmarginaler, troligtvis för att tillverkaren inte äger däcksvalet, speciellt inte hela året. Alla tester visar att både handling och ekonomi mår bra av lite högre tryck än som vanligtvis är specificerat vid skapligt normal körning.C cpalm skrev:Men på vilket sätt?
Vad är det för konsekvenser de vill skydda sig mot genom att vara "defensiva" och föreskriva ett lägre däcktryck än vad som är optimalt?
Skulle de bli stämda?
Skulle kunderna bli arga?
Skulle kunderna tycka att det låter orimligt högt?
Skulle däcken explodera?
Skulle de tjäna mindre pengar?
OK, det kan jag förvisso i viss mån hålla med om, men de egenskaperna kommer ju inte gratis utan på bekostnad av framför allt ojämnt slitage, sämre komfort och något sämre grepp. "Minst 2,8 bar" är ett rätt rejält övertryck för en lättare bil.F fsn skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 600 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 600 inlägg
Nu har jag tre bilar just nu där del lättaste är en Yaris och den tyngsta är en laddhybrid. Jag har aldrig haft mer slitage i mitten och jag har aldrig haft snedslitet förutom med två undantag. Det ena var en bil som under lång tid hade en ventil som läckte så lite att det inte var lönt att lägga om och som ofta gick på för lågt tryck. Det andra var en bil jag körde bana med som var chassimässigt för mjuk för både sin vikt och de däcken den gick på men den är diskvalificerad då den rullade på R-däck där man kör på mycket lägre tryck.C cpalm skrev:
Jag har aldrig slitit ett däck i mitten, har alltid jämnt slitage. Bägge mina större bilar kör jag på 3,1 fram och 3,0 bak. Yarisen på 2,8 fram och 2,5-2,6 bak förutom på vinterdäcken till Yarisen där backar jag nog av ytterligare 0,2.
Men alla gör som dom vill, detta är min sanning.
Stora, breda och mjukare däck kostar alltid mera, samt klarar färre mil.Isakare skrev:
Så har det alltid varit.😉