C cpalm skrev:
OK, det kan jag förvisso i viss mån hålla med om, men de egenskaperna kommer ju inte gratis utan på bekostnad av framför allt ojämnt slitage, sämre komfort och något sämre grepp. "Minst 2,8 bar" är ett rätt rejält övertryck för en lättare bil.

[bild]
Jag har fått höra att detta inte stämmer på breda lågprofilsdäck.
Där skulle ett lågt tryck innebära att sidorna inte pressas ut ordentligt och slitbanans mitt slungas ut vilket innebär att man får ökat slitage på mitten.
Men jag har inte kollat upp det mer 😬
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har fått höra att detta inte stämmer på breda lågprofilsdäck.
Där skulle ett lågt tryck innebära att sidorna inte pressas ut ordentligt och slitbanans mitt slungas ut vilket innebär att man får ökat slitage på mitten.
Men jag har inte kollat upp det mer 😬
Och sedan har vi även tillverkare av däck med olika konstruktioner. Så samma däcktryck kan ge olika slitage beroende av däckfabrikat.
Jag bruksr kolla hur däcken slits på våra bilar..
 
C
A AndersS skrev:
Så samma däcktryck kan ge olika slitage beroende av däckfabrikat.
Det kan säkert stämma att olika däcktyper fungerar lite olika vid under- resp. övertryck.

Men även däckbranschens budskap verkar unisont vara att däcken presterar som bäst vid det däcktryck som biltillverkaren rekommenderar. Så här finns uppenbarligen en gemensam standard för hur det rekommenderade däcktrycket räknas fram, och det är denna standard däcken optimeras för(?)

Ingen däcktillverkare verkar t.ex. säga att "BMW är lite konservativa med sitt rekommenderade däcktryck, så vi förordar att du lägger på 0,8 bar om du kör en BMW med våra däck".

Så det intressanta är om det finns någon kejsarens nya kläder här? Är hela bil- och däckbranschen ute och cyklar, eller döljer de några sanningar för konsumenterna?
 
Redigerat:
F
C cpalm skrev:
Det kan säkert stämma att olika däcktyper fungerar lite olika vid under- resp. övertryck.

Men även däckbranschens budskap verkar unisont vara att däcken presterar som bäst vid det däcktryck som biltillverkaren rekommenderar. Så här finns uppenbarligen en gemensam standard för hur det rekommenderade däcktrycket räknas fram, och det är denna standard däcken optimeras för(?)

Ingen däcktillverkare verkar t.ex. säga att "BMW är lite konservativa med sitt rekommenderade däcktryck, så vi förordar att du lägger på 0,8 bar om du kör en BMW med våra däck".

Så det intressanta är om det finns någon kejsarens nya kläder här? Är hela bil- och däckbranschen ute och cyklar, eller döljer de några sanningar för konsumenterna?
Jag känner personer som har som jobb att utvärdera, testa prova fram däck till bilar. Detta gör dom åt en biltillverkare och inte däckstillverkare. Det är ekonomi, slitage, ljud, komfort, bränsleprestanda, grepp och övriga prestanda och säkert mycket mer. Alla biltillverkare gör det och många skräddarsyr däck tillsammans med däckstillverkare. Det blir snudd på lite löjligt när man hör det, speciellt då andra omgången däck aldrig är samma som det bilen levererades med. Mitt förslag är fortfarande att köra däcken ”överpumpade”.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jag äger en bil med med rekommendation 300 kPa, men för komfortens skull är det tillåtet att sänka ned till 190 kPa, "upp till 160 km/h".
Däckdimension 225/55R16.
Efter lite experimenterande går den med 260 kPa fram och 230 bak. 300 blir spårkänsligt och småstötigt, 190 svajigt i överkant.
Jaguar XJ12 1992.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
F
Fotografen Fotografen skrev:
Jag äger en bil med med rekommendation 300 kPa, men för komfortens skull är det tillåtet att sänka ned till 190 kPa, "upp till 160 km/h".
Däckdimension 225/55R16.
Efter lite experimenterande går den med 260 kPa fram och 230 bak. 300 blir spårkänsligt och småstötigt, 190 svajigt i överkant.
Jaguar XJ12 1992.
Precis. Och då behöver man inte vara så känslig på ett typiskt standarddäck som 225/45R17 som har ännu lägre profil. Men är man spårkänslig så lönar det sig kanske att gå ner lite i tryck, jag kan inte säga att jag har några problem alls med det trots över 3bar både bak och fram. Och stötigt får man ta, mycket hellre lite stötig än en bil som svänger långt efter man vrider på ratten.
 
F fsn skrev:
Och stötigt får man ta, mycket hellre lite stötig än en bil som svänger långt efter man vrider på ratten.
Ska vi vara ärliga nu, hur många märker sen skillnaden i styrrespons av 0,4 extra i däckstryck utifrån rekommenderat, i princip ingen. Jag gör det inte i våra vanliga bilar med elektriskt servo, när jag tävlade och utan servo kunde man märka skillnad.😉
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
F
A AndersS skrev:
Ska vi vara ärliga nu, hur många märker sen skillnaden i styrrespons av 0,4 extra i däckstryck utifrån rekommenderat, i princip ingen. Jag gör det inte i våra vanliga bilar med elektriskt servo, när jag tävlade och utan servo kunde man märka skillnad.😉
Man känner absolut skillnaden på 2,2bar och 2,8bar med hydrauliskt servo. Och om man tävlar eller kör bana….. det är helt andra däck och där känner man skillnad på 0,15bar och det gör man oavsett servo eller inte men det beror naturligtvis på hur resten ser ut och hur mycket som filtreras bort. Jag körde med stumma länkhuvud i bärarmarna och då blir det en väldigt direkt kontakt. Och skulle man inte känna det så ser man det på klockan. Men sätt dig i en tävlingskart av valfri modell, det blir extremt ofiltrerat från däcken, där märker man av skillnaderna med en decimal till.
 
Service på svärmors Opel Mokka idag. Olja+filter, luftfilter, kupefilter, bromsvätska och glykol. Gick förbaskat smidigt med den nyligen införskaffade glykolfyllaren. 🙌 (går att provtrycka med också)

Opel Mokka med öppen motorhuv och glykolfyllare kopplad till kylsystemet under service.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett öppet verktygskit med en sortering av glykolfyllare och adapterdelar för bilservice, ordnade i fack med en tryckmätare i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
Fredrik K Fredrik K skrev:
Service på svärmors Opel Mokka idag. Olja+filter, luftfilter, kupefilter, bromsvätska och glykol. Gick förbaskat smidigt med den nyligen införskaffade glykolfyllaren. 🙌 (går att provtrycka med också)

[bild] [bild]
Är nästan ett måste idag med vakuumfyllning. Blir ju 2st läkagetest också, både undertryck och övertryck.
 
Kuslake Kuslake skrev:
Är nästan ett måste idag med vakuumfyllning. Blir ju 2st läkagetest också, både undertryck och övertryck.
Absolut, Meganen som syns till vänster i min bild ovan är anledningen att jag köpte vacuumfyllaren. Den har vattenkyld intercooler, två vattenpumpar (en elektrisk) mm. och ska tydligen vara i stort sett omöjlig att lufta ur ordentligt utan vacuumfyllare.
 
Idag har jag bytt bromsklossar på baksidan av mazdan och även skiva på vänster bak. Ja fy fan vilket arbete.

Nybytt bromsskiva och bromsklossar på en Mazdas bakhjul, synlig fjädring och röd domkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kolvskrället ska dessutom skruvas in så där fick jag hitta på något eget då jag inte hade det speciella verktyget för ändamålet. Men vänstersidan blev ganska bra ändå. Högersidan är värre, det är på gränsen så kolven inte vill funka som den ska.

Improviserat verktyg för att justera bromskolven på en bil, med stora bultar och en metallklämma på en tyglap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och gud vad alla bultar satt, spenderade timmar idag på det, blev att ta till gasolen flera gånger.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
De var ett jobb jag också åkte på i veckan, Skivor och klossar byttes på ena sidan och var nästa klar på andra men den kolven gick inte in helt så nytt ok åkte på, när den väl va luftad låg bromsen på på den sidan som var "klar" = Kolven gick för trögt. Var bara byta ok på den sidan också...

Bromsok och bromsskiva på bil med nya klossar, bild tagen under pågående byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Tokslut Tokslut skrev:
De var ett jobb jag också åkte på i veckan, Skivor och klossar byttes på ena sidan och var nästa klar på andra men den kolven gick inte in helt så nytt ok åkte på, när den väl va luftad låg bromsen på på den sidan som var "klar" = Kolven gick för trögt. Var bara byta ok på den sidan också...

[bild]
Det var inte så enkelt att det var uppsvällt gods som nöp ut glidpinnarna då? Det är ett rätt vanligt problem på glidande aluminiumok.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det var inte så enkelt att det var uppsvällt gods som nöp ut glidpinnarna då? Det är ett rätt vanligt problem på glidande aluminiumok.
Glidpinnarna är det första jag gör i ordning på dessa skitkonstruktioner. Har tom extra gummin, stift och hylsor liggande 😘
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.