Bilaffärer och slirande automater.
Polaren fick V8 sug utan att ha ekonomi och köpte en Ford Falcon.
När han startade dagen efter drev inte lådan. Men efter stått på tomgång en stund började den rycka lite, för att 5 min senare driva hur fint som helst.
Ut med den på annons i Gula tidningen. En spekulant skulle komma nån gång på eftermiddagen, så vi satt i bilen med motorn igång i 3 timmar för att säkerställa att lådan skulle driva.
Det blev affär. Mamman informerades om att om nån ringde hade polaren just tagit tåget till Boden för militärtjänsten, och hade permition om 3 månader. Köparen ringde några gånger men gav upp tillsist.
Lite kul var att polaren fick frisedel vid mönstringen.
Så gick det till på den tiden
 
  • Haha
Blazermannen
  • Laddar…
galento
Kan nog vara bra att kolla nyare automaters olja också , köpte en fullservad
V70-02 med 20k på mätaren och den hade nog den sämsta oljan jag sett någonsin i en aut ,
brun och illaluktande dessutom var nivån alldeles för låg , och ett filter som sitter inuti lådan :cry:.
 
galento galento skrev:
Kan nog vara bra att kolla nyare automaters olja också , köpte en fullservad
V70-02 med 20k på mätaren och den hade nog den sämsta oljan jag sett någonsin i en aut ,
brun och illaluktande dessutom var nivån alldeles för låg , och ett filter som sitter inuti lådan :cry:.
Ja, kompisen köpte nyligen en XC70 av sista årsmodellen (16/17 ??) Med 14" på mätaren. De fick spola igenom 18 liter olja innan den kom ut ren olja.
 
  • Ledsen
galento
  • Laddar…
RoTe
Isakare Isakare skrev:
Ja, kompisen köpte nyligen en XC70 av sista årsmodellen (16/17 ??) Med 14" på mätaren. De fick spola igenom 18 liter olja innan den kom ut ren olja.
Biltillverkarna hävdar ju att det är "livstids" olja... Ett hett tips är ju att inte köpa en begagnad sådan bil.
 
RoTe RoTe skrev:
Biltillverkarna hävdar ju att det är "livstids" olja... Ett hett tips är ju att inte köpa en begagnad sådan bil.
Ja men det stämmer väl, byter man inte olja är ju samma olja i när livstiden är slut och den rasar...?:sick:
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Fotografen Fotografen skrev:
Ja men det stämmer väl, byter man inte olja är ju samma olja i när livstiden är slut och den rasar...?:sick:
Ja visst!

En annan intressant sak gällande service är att amerikanska bilar ofta har täta serviceintervall på oljor/vätskor och detta ses inte som något problem eftersom det alltid går att få gjort "drop-in". Någon sådan kultur har vi ej här så vi kör hellre flera tusentals mil och flera år mellan en vanlig oljeservice...
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Någon sådan kultur har vi ej här så vi kör hellre flera tusentals mil och flera år mellan en vanlig oljeservice...
Kultur vet jag inte... Det beror väl mest på att tillverkarna har lurat i bilisterna att man måste serva på den dyra märkesverkstaden och betala 500:-/liter för motoroljan (som är så dyr för att den måste hålla 2000 mil eftersom kunden inte har råd att byta oftare, osv...).
.
 
RoTe RoTe skrev:
Ja visst!

En annan intressant sak gällande service är att amerikanska bilar ofta har täta serviceintervall på oljor/vätskor och detta ses inte som något problem eftersom det alltid går att få gjort "drop-in". Någon sådan kultur har vi ej här så vi kör hellre flera tusentals mil och flera år mellan en vanlig oljeservice...
Ja det där är ju också lite lattjo...ibland har jag fått för mig att jänkarna kör på sämre oljekvalitéer också?
Själv brukar jag hävda att det är svårt att smörja sig fattig.
 
RoTe
useless useless skrev:
Kultur vet jag inte... Det beror väl mest på att tillverkarna har lurat i bilisterna att man måste serva på den dyra märkesverkstaden och betala 500:-/liter för motoroljan (som är så dyr för att den måste hålla 2000 mil eftersom kunden inte har råd att byta oftare, osv...).
.
Så är det naturligtvis också

Fotografen Fotografen skrev:
Ja det där är ju också lite lattjo...ibland har jag fått för mig att jänkarna kör på sämre oljekvalitéer också?
Själv brukar jag hävda att det är svårt att smörja sig fattig.
Det har jag inte erfarit.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Hade just firmabilen på årsservice (3.700 mil) Sa till att de skulle byta olja oxå, även fast bilen säger att jag kan åka 2300 mil till på den.
När vi bytte bilar för ett år sen fick vi klagomål på att de var dåligt servade, men de var servade som de skulle, med oljebyte var 6000e mil, så nu byter vi olja varje år oavsett vad bilen säger.
Bilen har oljekvalitesensor, så den säger till tidigare om den behöver bytas, men det inträffade inte för oss.
 
Isakare Isakare skrev:
Hade just firmabilen på årsservice (3.700 mil) Sa till att de skulle byta olja oxå, även fast bilen säger att jag kan åka 2300 mil till på den.
När vi bytte bilar för ett år sen fick vi klagomål på att de var dåligt servade, men de var servade som de skulle, med oljebyte var 6000e mil, så nu byter vi olja varje år oavsett vad bilen säger.
Bilen har oljekvalitesensor, så den säger till tidigare om den behöver bytas, men det inträffade inte för oss.
6000 mil, det var inte illa! Vad är det för bil/märke som tycker det är okey?

Volvon vi har byts det 1gång om året så hinner kanske 800-900 mil mellan bytena som mest vart det 1200mil innan oljebyte.

Caddyn byts det varje år enligt schema och det brukar bli 2500mil men man hinner ju nästan med ett oljebyte mellan servicarna, den törstig på olja.
 
L Lutte skrev:
6000 mil, det var inte illa! Vad är det för bil/märke som tycker det är okey?

Volvon vi har byts det 1gång om året så hinner kanske 800-900 mil mellan bytena som mest vart det 1200mil innan oljebyte.

Caddyn byts det varje år enligt schema och det brukar bli 2500mil men man hinner ju nästan med ett oljebyte mellan servicarna, den törstig på olja.
Ford Transit. 9,5 liter olja i motorn.
 
6000mil måste väl vara rekord i bilvärden? Diesel? Har den någonsorts extrarening av oljan för att klara den långa intervallen?
 
Tokslut Tokslut skrev:
6000mil måste väl vara rekord i bilvärden? Diesel? Har den någonsorts extrarening av oljan för att klara den långa intervallen?
Ingen aning, men ja, det är en diesel.
 
Tokslut Tokslut skrev:
6000mil måste väl vara rekord i bilvärden? Diesel? Har den någonsorts extrarening av oljan för att klara den långa intervallen?
Det är nog nån sorts rekord på personbil/liten lätt lb, tidigt - 00tal hadde jag en Golf 90hp TDI med 5000mils bytesintervall och det var ju praktiskt då man hade drygt det i årlig körsträcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.