745 213 läst · 11 402 svar
745k läst
11,4k svar
Allt om bilen
Påminner om en händelse för 15-20 år sedan. Tidigt på morgonen en söndag ringde det på dörren och utanför stod ett par ynglingar i friluftskläder som undrade om jag som hade traktor på gården kunde bogsera deras trasiga bil till ett lämpligt ställe. Just nu stod den mitt i en kurvig uppförsbacke.Isakare skrev:En tjej jag kände kom med sin Corolla 70 tal sa att kopplingen fungerade dåligt och att en röd lampa på panelen lös.
Det var slavcylindern som läkte, lampan var låg nivå i bromsvätskebehållaren.
Jag åtgärdade.
Nån månade senare i maj ringde hon och sa att lampan lös igen. Kolla nivån i behållaren sa jag "den är okej"
Har du vätska i burken, bromsar och koppling då är det nog nått fel på givaren eller handbromskontakten, jag kollar på det senare.
I augusti ringer hon igen "jag tycker motorn låter konstigt"
Kom hit så kollar jag.
Det var inte bromslampan som lyst hela sommaren, utan oljertyckslampan !!!
Bilen hade körts varje dag, men bara en sträcka av 1 km till ett stall.
Jag hällde i olja, lampan slocknade och motorn tystnade !!!
Efter detta började motorn dra lite olja, men annars gick den fint.
Det visade sig att bilen var en finare Merca av nyare modell som en av ynglingarna lånat av sin far för att åka på fiskeweekend med några polare. På väg till det avlägsna fiskevattnet hade det rasslat till under bilen och en röd lampa tändes, men eftersom motorn fortfarande gick och det gick att styra och bromsa så bestämde sig kollektivet att det var ok att köra vidare. På vägen hem började bilen uppföra sig konstigt efter ett par mil och i nämnda uppförsbacke tog det stopp.
Pappan var inte glad när han hämtade sonen och konstaterade att hålet i oljetråget lett till en del kostsamma följdfel...
Redigerat:
I Uppsala byggs dom brutala, så att bussförarna går i taket och blandar in skyddsombudet, så byggs farthindret om så att det blir verkningslöst, sedan byggs ett nytt farthinder, bussförarna går i taket... Ja ni fattar.galento skrev:
Därför använder man de där fyrkantiga betongplattorna istället. Då kan breda fordon, som bussar och räddningstjänst, blåsa på och grensla hindret.RoTe skrev:
De som hindrar bilar att köra fort över är jättebra. Vi försöker få till ett par sådana på vår gata. Men kommunen gnäller om dåligt med pengar medans de lägger miljoner på trams.hsd skrev:
De bästa farthindren där alla får åka är lätt den som sänks ner.
Om en bil slår sönder tråget för ett farthinder så är den för låg för att färdas på en väg ändå alternativt en förare som gjort annat än att köra bil.
Ja men så görs inte överallt...useless skrev:
Dom där är finfina när det är helgdag mitt i veckan och man kör 50 och luckan fälls ner...R Rkarlsson skrev:De som hindrar bilar att köra fort över är jättebra. Vi försöker få till ett par sådana på vår gata. Men kommunen gnäller om dåligt med pengar medans de lägger miljoner på trams.
De bästa farthindren där alla får åka är lätt den som sänks ner.
Om en bil slår sönder tråget för ett farthinder så är den för låg för att färdas på en väg ändå alternativt en förare som gjort annat än att köra bil.
[bild]
De ska ju givetvis inte finnas på ställen där hastigheten ändras efter datum och tid. Men utan tvekan skolor, byar och dylikt.RoTe skrev:
Min gata med hade varit perfekt. Annars får jag väl ta till vattenslang eller något.
Så gjorde boende på söderåsen för att motorcyklister skulle sakta ner. De vattnade helt enkelt vägbanan så de inte kom i 200 blås. Fullt förståeligt.Isakare skrev:
Själv har jag blött ner mopedist när jag tvätta bilen för många år sen. Han kom i en jävla fart flera ggr under tiden jag tvätta. Så tröttna och gav han en dos nerkylande vatten.
Frågar man extra noga så stämmer inte det heller hos volvo.N Niq skrev:
Man ska byta oljan i alla automatlådor, jag kommer inte ihåg om det var 6000 mil på en v70 -2006.
Men har man tur håller lådan, har man otur och inte kan skruva själv kostar det dig 60-80 tusen.
Har varit med om den på en taxi, den rasade efter 24000 mil, sen efter 20 mil (felmonterad)
Så alla oljor skall bytas. Även om man har bakhjulsdrift och en diff.