711 840 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Nä, jag pratar äldre bilar, så jag ska ärligt säga att jag inte vet hur det är idag. Var det problem med anliggning eller missljud på japaner var det 9/10 glidpinnar och av de orsaker jag beskrev, men jag är lite orättvis för jag talar om ca 20 år tillbaka i tiden och därikring. Nu skruvar inte heller jag så mycket mer än på hobbynivå, eget och bekanta, var bilmek tidigare i några decennier.Isakare skrev:Känner inte igen det, en del Japaner hade riktigt bra glidpinnar med lagringar, tex Mitsubishi.
Äldre Toyota med ok av egen tillverkning är det bästa som finns i bromsväg.
Men givetvis finns undantag, Toyota började med Boschsystem på vissa bilar för drygt 10 år sen, och de grejerna var ingen hit.
Har inte skruvat så mycket de senaste 10 åren, så jag vet inte hur det ser ut idag, kanske är det sämre som du säger ??
Det är möjligt att de är bättre idag, min rav4 är från -05 så den ligger i det äldre spannet såklart. Men förr var det väldigt vanligt med kärv i glidpinnar i många japaner. Hade aldrig en japan med kärv i cylindrar eller dåliga huvudcylindrar, som ex. vis Volvo hade en hel del. Det var inga direkta låsningar på japanerna men det var tillräckligt för att få anliggning, viss värmebildning och missljud. Annars var bromsarna bra på dom. Maskinellt och ifråga om chassi var japanerna outstanding, problemen kunde ligga i det elektriska och som sagt när det gäller främre bromssystem och anliggning/missljud, p g a glidpinnar.
Men nu är jag ganska långt tillbaka i tiden. Jag ska köra en koll när jag vinterskiftar och återkomma, men misstanken ligger såklart på denna gamla svaghet som japanerna hade i sina främre system. Men det kan såklart vara att vara klossarna kärvar också. Hur som, jag river och återkommer. Winter is coming.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Man borde ha bil med flerkolvsok så oken är stumt monterade? Antar att det är så på lite roligare bilar.
”Dilemmat” blir väl centrering och att få skiva och ok parallella, men det går ju bra på cykel/hoj
”Dilemmat” blir väl centrering och att få skiva och ok parallella, men det går ju bra på cykel/hoj
Jo hade man känt av att den här pinnen fixar inte det så hade man ju försökt lösa det =)Isakare skrev:Känner till det, har skruvat mycket bil. Känner jag att pinnen sitter för fast, borrar jag ett hål i hållaren så man kan knacka ut pinnen med ett don. Värma, knacka, vrida försiktigt om vart annat så kommer den ut.
Men det är ju inget man känner till om man bara skruvar ibland.
En av mina specialiteter är just att få loss/bort saker som sitter fast utan att de går sönder.
Men det räckte med så lite kraft så det var löjligt.
Ska det vara långa glidpinnar så är volvos bäst med liten skruv längst ut =) Mazdas har ju gängor på själva glidpinnen och rostar sönder.
Volvotyp
verkstäder använder fett för dåligt.
De rengör för dåligt..
galgen för beläggen är oftast fulla i rost och beläggningar..
mutterdragare är deras bästa vän..
Sedan sitter allt så hårt att grejer går av när man ska lossa bultar eller muttrar..
jätte vanligt fel är beläggen sitter fast i galgen..
annat är att plunschen inte går in helt igen då rost finns..
ok med dubbla plunschar har funnits länge.
lätta att få in.
Medans de med vridbara dubbel plunschar är ett elände.
De rengör för dåligt..
galgen för beläggen är oftast fulla i rost och beläggningar..
mutterdragare är deras bästa vän..
Sedan sitter allt så hårt att grejer går av när man ska lossa bultar eller muttrar..
jätte vanligt fel är beläggen sitter fast i galgen..
annat är att plunschen inte går in helt igen då rost finns..
ok med dubbla plunschar har funnits länge.
lätta att få in.
Medans de med vridbara dubbel plunschar är ett elände.
Fick mig att tänka på den här videon
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 935 inlägg
Själv förderar jag M20B25 från e30/e34 12V och rem istället för 24V och kedja. Back to basics med ett underbart mekaniskt vrål! Jag saknar min e30...Isakare skrev:Specifika trådar om bilar spårar alltid ur mer eller mindre om nått helt annat, eller andra bilar. Tex Passat GTE tråden, eller den om vägar o elbilar.
Så jag provar att öppna en "Off topic" tråd om bilar, allmänt surr om bilar och dess tillbehör.
Allt från om man kan hälla ut mussli istället för sand om man fastnat på is (Ja) till om hur många hästar man får om man sätter en snurra på en oöppnad M50B25 som gått 26" mil och laddar ett kilo (401 hk).
Ja, ni förstår, vad som helst. Moderator kan släpa hit OT från andra trådar.
Moderator har även mitt tillstånd att stänga tråden om ni inte tycker den passar sig här på forumet.
För er som inte riktigt förstår vad jag skriver.
Snurra=Turbo
M50B25 = BMWs bästa hållbaraste raka 6a på 2,5 liter tillverkad i början på 90 talet.
"Galjen" var ett nytt ord för mig, men jag förstår vad du menar. Vet inte vad som är det korrekta ordet, men bromsbom är väl ett förekommande, finns säkert många fler.Maskintok skrev:verkstäder använder fett för dåligt.
De rengör för dåligt..
galgen för beläggen är oftast fulla i rost och beläggningar..
mutterdragare är deras bästa vän..
Sedan sitter allt så hårt att grejer går av när man ska lossa bultar eller muttrar..
jätte vanligt fel är beläggen sitter fast i galgen..
annat är att plunschen inte går in helt igen då rost finns..
ok med dubbla plunschar har funnits länge.
lätta att få in.
Medans de med vridbara dubbel plunschar är ett elände.
På ett bygge med folk från hela landet började vi prata buntband, och kom fram till att det fanns hur många ord som helst beroende på var folk bor, Stripes, Strippor, kattstyrypare, elband mfl
galge sa man alltid förr, men nu heter denna del bromsbeläggshållare..Isakare skrev:"Galjen" var ett nytt ord för mig, men jag förstår vad du menar. Vet inte vad som är det korrekta ordet, men bromsbom är väl ett förekommande, finns säkert många fler.
På ett bygge med folk från hela landet började vi prata buntband, och kom fram till att det fanns hur många ord som helst beroende på var folk bor, Stripes, Strippor, kattstyrypare, elband mfl
bromsbom är egentligen en bänk där man. monterar upp en bromsskiva för att kontrollera dess skevnad eller svarva av ojämnheter..
Men kärt barn har många namn..
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 351 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 351 inlägg
Bildar ni en klubb kan jag också bli medlem, jag saknar min första E30, en 318iS 16V. Den var välbalanserad och riktigt kul att köra, dock fick man varva en del för att den skulle röra på sig, den var lite väl slö i låga register och kunde gärna haft lite mer att ge öht.Isakare skrev:
Verkstäder, bromsar och service.
Köpte min nuvarande bil i våras, letat länge efter just rätt exemplar, så när den dök upp handlade jag.
BMW 130 -08 med rätt utrustning/färg/miltal som jag ville ha.
Bilen var 13 år gammal, gått 14" mil och servad 14 ggr !!! på auktoriserad verkstad.
Med bilen hemma började jag studera historiken. Trots 14 servicetillfällen var oljan bara bytt 5 ggr, men man har bytt bromsvätska 6 ggr, de man bytt mest är kupefilter.
3 Kvitton under 2 månader från förra vintern visar att tidigare ägaren lagt en förmögenhet på bromsarna.
Kvitto 1. "Vibrationer" Bromsklossar runt om till en kostnad på drygt 4000:-
Kvitto 2. "Fortfarande vibrationer" Byte skivor, klossar och 1 bromsok höger bak för 8000:-
Kvitto 3. "Fortfarande vibrationer fram" Byte skivor, klossar och 1 bromsok vänster fram för 12.000:-
När jag köpt bilen hinner jag bara åka en vecka så börjar bilen skaka, och det ryker om vänster bakhjul när jag stannar. Kolven i oket kärvar, men jag konstaterar även att man inte lagt nått jobb på att rengöra/smörja när man bytta skiva/klossar, bara smackat dit klossarna. Renoverar oket, och passar även på att renovera höger fram.
I papperna på servicen runt 9000 mil står det "Tändstift byte nästa service" Samma sak står i näst kommande service, och även i servicen efter det. 3 ggr har det alltså skrivit byte, men några stift blev aldrig bytta !!!
Okej, det kan vara kundens val att stiften inte bytts, men då brukar det stå "Kund avvisar byte" eller nått liknande.
Köpte min nuvarande bil i våras, letat länge efter just rätt exemplar, så när den dök upp handlade jag.
BMW 130 -08 med rätt utrustning/färg/miltal som jag ville ha.
Bilen var 13 år gammal, gått 14" mil och servad 14 ggr !!! på auktoriserad verkstad.
Med bilen hemma började jag studera historiken. Trots 14 servicetillfällen var oljan bara bytt 5 ggr, men man har bytt bromsvätska 6 ggr, de man bytt mest är kupefilter.
3 Kvitton under 2 månader från förra vintern visar att tidigare ägaren lagt en förmögenhet på bromsarna.
Kvitto 1. "Vibrationer" Bromsklossar runt om till en kostnad på drygt 4000:-
Kvitto 2. "Fortfarande vibrationer" Byte skivor, klossar och 1 bromsok höger bak för 8000:-
Kvitto 3. "Fortfarande vibrationer fram" Byte skivor, klossar och 1 bromsok vänster fram för 12.000:-
När jag köpt bilen hinner jag bara åka en vecka så börjar bilen skaka, och det ryker om vänster bakhjul när jag stannar. Kolven i oket kärvar, men jag konstaterar även att man inte lagt nått jobb på att rengöra/smörja när man bytta skiva/klossar, bara smackat dit klossarna. Renoverar oket, och passar även på att renovera höger fram.
I papperna på servicen runt 9000 mil står det "Tändstift byte nästa service" Samma sak står i näst kommande service, och även i servicen efter det. 3 ggr har det alltså skrivit byte, men några stift blev aldrig bytta !!!
Okej, det kan vara kundens val att stiften inte bytts, men då brukar det stå "Kund avvisar byte" eller nått liknande.
Kul med filmer.Maskintok skrev:
Har ofta haft tanken att filma när man skruvar men aldrig kommit till skott, men gjorde en del bildserier på bilforum i internets ungdom. De var oftast uppskattade, men man fick ju en del kritik oxå "Så där kan man inte göra" men det var ju bara kul att besvara, och visa att det gick, tex ställa in framvagnen (Toe/Camber) med mätsticka och vattenpass.
Jo jag har ju min kanal på youtubeIsakare skrev:Kul med filmer.
Har ofta haft tanken att filma när man skruvar men aldrig kommit till skott, men gjorde en del bildserier på bilforum i internets ungdom. De var oftast uppskattade, men man fick ju en del kritik oxå "Så där kan man inte göra" men det var ju bara kul att besvara, och visa att det gick, tex ställa in framvagnen (Toe/Camber) med mätsticka och vattenpass.
allt möjligt där..
bilar, traktorer, vagnar, sågar..
snart snöslungor..
Jajemän man kan göra på flera olika sätt..Isakare skrev:Kul med filmer.
Har ofta haft tanken att filma när man skruvar men aldrig kommit till skott, men gjorde en del bildserier på bilforum i internets ungdom. De var oftast uppskattade, men man fick ju en del kritik oxå "Så där kan man inte göra" men det var ju bara kul att besvara, och visa att det gick, tex ställa in framvagnen (Toe/Camber) med mätsticka och vattenpass.
Jag köpte laserpass.
vertikalt och horisontellt..
ställer efter en sifferskala..
fungerar utmärkt