Maskintok skrev:
:thinking:
Hmm det var bara tätning på det som satt där.. funderade på att montera dit just skf 608 2z.. 8x23x7mm men då behöver jag 2 st.. ;):crysmile:
Hittade nu. Finns ett som har två nylon toleransringar på utsidan. Det är inga tätningar alltså. Sitter i aggregat till suzuki så....
 
  • Gilla
stinky747
  • Laddar…
mowatom skrev:
I helgen ska jag köpa en Yamaha RD 500, dvs en halv bil.
Arbetskompis pendlade med en så för många år sen. Han hade alltid nya tändstift i ryggsäcken, den gillade inte kökörning. Dog den, var det bara att byta stift.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
S Stefan1972 skrev:
Hittade nu. Finns ett som har två nylon toleransringar på utsidan. Det är inga tätningar alltså. Sitter i aggregat till suzuki så....
Jag ska fixa bilder så vi talar om samma grejer (y)
 
Isakare Isakare skrev:
Dog den, var det bara att byta stift.
Bara?! :surprised: Ja med dåtidens bilar kanske. Idag skulle jag nog inte ens hitta fram till stiften... (gammal saabkramare även om jag slutat krama numera :cry:)
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Bara?! :surprised: Ja med dåtidens bilar kanske. Idag skulle jag nog inte ens hitta fram till stiften... (gammal saabkramare även om jag slutat krama numera :cry:)
på moderna cyklar så kan stiften sitta lite här och var.. HD hade någon hoj där stiften satt genom ramen och ner.. väl dolda och krävde långhylsa med förlängare..
andra kan kräva ledvinkel för att komma åt..

Men på de äldre byter man stiften ganska fort.. Bara av med någon kåpa först..
 
Isakare Isakare skrev:
Kan dra en historia till om verkstadsfusk, eller om det var okunskap ??
En herre med en 940 får nedslag på lång pedalväg.
Volvoverkstaden byter huvudbromscylinder och bromsklossar.
Året efter byter de bromsklossar då han tycker pedalen tar långt ner igen.
2 år senare är det samma visa igen, herren litar inte riktigt på verkstaden som vill byta huvudbromscylinder igen och frågar en vän, som i sin tur frågar mig. "Ta hit bilen ska jag kolla på den"
När man byter bromsklossar på Volvoverkstaden lossar man bara undre skruven till ena glidkolven och fäller upp oket, trycker in kolven, sätter i klossarna, fäller ner oket och drar i skruven.
Jag gör samma sak, konstaterar att nedre glidkolven sitter tvärfast, klossarna är kraftigt snedslitna. Oket har inte glidit, utan vikt sig när man bromsat, ju mer klossen slits ju mer rör sig oket fram o tillbaka, vilket ger längre pedalrörelse.
Problemet försvinner när man sätter i nya klossar utan att åtgärda glidkolven. Då Volvo satte dit nya klossar vid bytet av cylindern försvann ju problemet, men det var ju inget fel på cylindern.
Man ska alltid smörja glidpinnar när man har nere ett ok. Var med om de på brorsans bil, De hade antagligen gjort på varje gång de haft nere oket att bara ta ena pinnen.
Det resulterade i när jag skulle byta skivor på bilen att glidpinnen som är så korkat konstruerat på mazda rök av vid lätt tryck :D
Det blev en dags extra jobb för att hämta ny bromsokshållare på skroten och hitta nya glidpinnar.
 
A
S Stefan1972 skrev:
Hittade nu. Finns ett som har två nylon toleransringar på utsidan. Det är inga tätningar alltså. Sitter i aggregat till suzuki så....
Närbild av en hand som håller en smutsig kullager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en metallisk rörkoppling med svarta och silverfärgade band.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en metallbricka framför en suddig bakgrund av ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
A
Isakare Isakare skrev:
Arbetskompis pendlade med en så för många år sen. Han hade alltid nya tändstift i ryggsäcken, den gillade inte kökörning. Dog den, var det bara att byta stift.
En RD ska ju ligga på 9000rpm, inte tomgång;)
 
  • Gilla
  • Haha
Smeafan och 1 till
  • Laddar…
A
mowatom skrev:
En RD ska ju ligga på 9000rpm, inte tomgång;)
Tur det inte var 9000 rpm.. på tomgång..
:crysmile:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
var in på biltema idag.. alltid lika trevligt..

ny tjej i kundtjänst.

hej sa jag..
hej, sa hon

har ni skämtartiklar? frågade jag.
Nä tyvärr, sa hon.
Va! ni som har så mycket kul-lager:crysmile::crysmile::crysmile:

blicken kunde nästan döda:crysmile::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Beretic och 6 till
  • Laddar…
richardtenggren
pjgb pjgb skrev:
Ja men vad bra, då kan jag passa på att fråga en grej.

Sambon har en Subaru Outback -08 som envisas med att hålla på och låsa dörrarna av sig självt hela tiden. Låser man upp bilen tar det någon minut innan den låser igen, så länge man inte har nyckeln i tändningen vid det laget (tack och lov).

Är det någon som vet hur man inaktiverar denna onödiga funktion? Går det att göra med något diagnosverktyg på verkstaden? Jag skruvar bara på mina Saabar annars och till dem har jag Tech2, och där finns ju massvis med inställningar för låssystemet, men denna riskokare kan jag inget om.
Låter ju som att bilen inte vet att dörrarna är öppna? Haft liknande problem på Passat/A6, bytte mikroswitchar i låskistorna så ordnade det sig.
Fördelen var att med VAG-COM kunde jag se status på switcharna, så det var lätt att identifiera vilken som behövde bytas.

På passaten var det switchen för låsstatusen och på A6 var det för dörrens status, dvs öppen eller stängd. :)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Bara?! :surprised: Ja med dåtidens bilar kanske. Idag skulle jag nog inte ens hitta fram till stiften... (gammal saabkramare även om jag slutat krama numera :cry:)
Bytte nyligen på min BMW, inte helt enkelt då man bara ser 4 av 6 cylindrar när man öppnar huven.
Men BMW har tänkt till, det som behöver plockas bort, är enkelt att få bort.
 
R Rkarlsson skrev:
Man ska alltid smörja glidpinnar när man har nere ett ok. Var med om de på brorsans bil, De hade antagligen gjort på varje gång de haft nere oket att bara ta ena pinnen.
Det resulterade i när jag skulle byta skivor på bilen att glidpinnen som är så korkat konstruerat på mazda rök av vid lätt tryck :D
Det blev en dags extra jobb för att hämta ny bromsokshållare på skroten och hitta nya glidpinnar.
Känner till det, har skruvat mycket bil. Känner jag att pinnen sitter för fast, borrar jag ett hål i hållaren så man kan knacka ut pinnen med ett don. Värma, knacka, vrida försiktigt om vart annat så kommer den ut.
Men det är ju inget man känner till om man bara skruvar ibland.
En av mina specialiteter är just att få loss/bort saker som sitter fast utan att de går sönder.
 
T
Glidpinnarna är väl japanernas svagheter på bromssidan sedan gammalt. Ofta att dom kärvar, inte minst Toyota. Har lite anliggning på min rav4 nu så får passa på och fila löpet och smörja upp dom vid vinterskiftet. Egentligen skulle man nog borra upp cylindern med nån 1/10 mm, tror dom är för tighta från fabrik. När fettet torkar ut blir det hårt/packat och återgången funkar då sämre när det är så tight. Men så har det vart länge, så skumt att dom inte åtgärdat detta.
 
T tobiast skrev:
Glidpinnarna är väl japanernas svagheter på bromssidan sedan gammalt. Ofta att dom kärvar, inte minst Toyota. Har lite anliggning på min rav4 nu så får passa på och fila löpet och smörja upp dom vid vinterskiftet. Egentligen skulle man nog borra upp cylindern med nån 1/10 mm, tror dom är för tighta från fabrik. När fettet torkar ut blir det hårt/packat och återgången funkar då sämre när det är så tight. Men så har det vart länge, så skumt att dom inte åtgärdat detta.
Känner inte igen det, en del Japaner hade riktigt bra glidpinnar med lagringar, tex Mitsubishi.
Äldre Toyota med ok av egen tillverkning är det bästa som finns i bromsväg.
Men givetvis finns undantag, Toyota började med Boschsystem på vissa bilar för drygt 10 år sen, och de grejerna var ingen hit.
Har inte skruvat så mycket de senaste 10 åren, så jag vet inte hur det ser ut idag, kanske är det sämre som du säger ??
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.