711 840 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
på moderna cyklar så kan stiften sitta lite här och var.. HD hade någon hoj där stiften satt genom ramen och ner.. väl dolda och krävde långhylsa med förlängare..Alfredo skrev:
andra kan kräva ledvinkel för att komma åt..
Men på de äldre byter man stiften ganska fort.. Bara av med någon kåpa först..
Man ska alltid smörja glidpinnar när man har nere ett ok. Var med om de på brorsans bil, De hade antagligen gjort på varje gång de haft nere oket att bara ta ena pinnen.Isakare skrev:Kan dra en historia till om verkstadsfusk, eller om det var okunskap ??
En herre med en 940 får nedslag på lång pedalväg.
Volvoverkstaden byter huvudbromscylinder och bromsklossar.
Året efter byter de bromsklossar då han tycker pedalen tar långt ner igen.
2 år senare är det samma visa igen, herren litar inte riktigt på verkstaden som vill byta huvudbromscylinder igen och frågar en vän, som i sin tur frågar mig. "Ta hit bilen ska jag kolla på den"
När man byter bromsklossar på Volvoverkstaden lossar man bara undre skruven till ena glidkolven och fäller upp oket, trycker in kolven, sätter i klossarna, fäller ner oket och drar i skruven.
Jag gör samma sak, konstaterar att nedre glidkolven sitter tvärfast, klossarna är kraftigt snedslitna. Oket har inte glidit, utan vikt sig när man bromsat, ju mer klossen slits ju mer rör sig oket fram o tillbaka, vilket ger längre pedalrörelse.
Problemet försvinner när man sätter i nya klossar utan att åtgärda glidkolven. Då Volvo satte dit nya klossar vid bytet av cylindern försvann ju problemet, men det var ju inget fel på cylindern.
Det resulterade i när jag skulle byta skivor på bilen att glidpinnen som är så korkat konstruerat på mazda rök av vid lätt tryck
Det blev en dags extra jobb för att hämta ny bromsokshållare på skroten och hitta nya glidpinnar.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Låter ju som att bilen inte vet att dörrarna är öppna? Haft liknande problem på Passat/A6, bytte mikroswitchar i låskistorna så ordnade det sig.pjgb skrev:Ja men vad bra, då kan jag passa på att fråga en grej.
Sambon har en Subaru Outback -08 som envisas med att hålla på och låsa dörrarna av sig självt hela tiden. Låser man upp bilen tar det någon minut innan den låser igen, så länge man inte har nyckeln i tändningen vid det laget (tack och lov).
Är det någon som vet hur man inaktiverar denna onödiga funktion? Går det att göra med något diagnosverktyg på verkstaden? Jag skruvar bara på mina Saabar annars och till dem har jag Tech2, och där finns ju massvis med inställningar för låssystemet, men denna riskokare kan jag inget om.
Fördelen var att med VAG-COM kunde jag se status på switcharna, så det var lätt att identifiera vilken som behövde bytas.
På passaten var det switchen för låsstatusen och på A6 var det för dörrens status, dvs öppen eller stängd.
Bytte nyligen på min BMW, inte helt enkelt då man bara ser 4 av 6 cylindrar när man öppnar huven.Alfredo skrev:
Men BMW har tänkt till, det som behöver plockas bort, är enkelt att få bort.
Känner till det, har skruvat mycket bil. Känner jag att pinnen sitter för fast, borrar jag ett hål i hållaren så man kan knacka ut pinnen med ett don. Värma, knacka, vrida försiktigt om vart annat så kommer den ut.R Rkarlsson skrev:Man ska alltid smörja glidpinnar när man har nere ett ok. Var med om de på brorsans bil, De hade antagligen gjort på varje gång de haft nere oket att bara ta ena pinnen.
Det resulterade i när jag skulle byta skivor på bilen att glidpinnen som är så korkat konstruerat på mazda rök av vid lätt tryck
Det blev en dags extra jobb för att hämta ny bromsokshållare på skroten och hitta nya glidpinnar.
Men det är ju inget man känner till om man bara skruvar ibland.
En av mina specialiteter är just att få loss/bort saker som sitter fast utan att de går sönder.
Glidpinnarna är väl japanernas svagheter på bromssidan sedan gammalt. Ofta att dom kärvar, inte minst Toyota. Har lite anliggning på min rav4 nu så får passa på och fila löpet och smörja upp dom vid vinterskiftet. Egentligen skulle man nog borra upp cylindern med nån 1/10 mm, tror dom är för tighta från fabrik. När fettet torkar ut blir det hårt/packat och återgången funkar då sämre när det är så tight. Men så har det vart länge, så skumt att dom inte åtgärdat detta.
Känner inte igen det, en del Japaner hade riktigt bra glidpinnar med lagringar, tex Mitsubishi.T tobiast skrev:Glidpinnarna är väl japanernas svagheter på bromssidan sedan gammalt. Ofta att dom kärvar, inte minst Toyota. Har lite anliggning på min rav4 nu så får passa på och fila löpet och smörja upp dom vid vinterskiftet. Egentligen skulle man nog borra upp cylindern med nån 1/10 mm, tror dom är för tighta från fabrik. När fettet torkar ut blir det hårt/packat och återgången funkar då sämre när det är så tight. Men så har det vart länge, så skumt att dom inte åtgärdat detta.
Äldre Toyota med ok av egen tillverkning är det bästa som finns i bromsväg.
Men givetvis finns undantag, Toyota började med Boschsystem på vissa bilar för drygt 10 år sen, och de grejerna var ingen hit.
Har inte skruvat så mycket de senaste 10 åren, så jag vet inte hur det ser ut idag, kanske är det sämre som du säger ??