A
 
A
 
A

film från när jag renoverade motorn i min Volvo 460 94a..
 
Kan dra en historia till om verkstadsfusk, eller om det var okunskap ??
En herre med en 940 får nedslag på lång pedalväg.
Volvoverkstaden byter huvudbromscylinder och bromsklossar.
Året efter byter de bromsklossar då han tycker pedalen tar långt ner igen.
2 år senare är det samma visa igen, herren litar inte riktigt på verkstaden som vill byta huvudbromscylinder igen och frågar en vän, som i sin tur frågar mig. "Ta hit bilen ska jag kolla på den"
När man byter bromsklossar på Volvoverkstaden lossar man bara undre skruven till ena glidkolven och fäller upp oket, trycker in kolven, sätter i klossarna, fäller ner oket och drar i skruven.
Jag gör samma sak, konstaterar att nedre glidkolven sitter tvärfast, klossarna är kraftigt snedslitna. Oket har inte glidit, utan vikt sig när man bromsat, ju mer klossen slits ju mer rör sig oket fram o tillbaka, vilket ger längre pedalrörelse.
Problemet försvinner när man sätter i nya klossar utan att åtgärda glidkolven. Då Volvo satte dit nya klossar vid bytet av cylindern försvann ju problemet, men det var ju inget fel på cylindern.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
A
Isakare Isakare skrev:
Kan dra en historia till om verkstadsfusk, eller om det var okunskap ??
En herre med en 940 får nedslag på lång pedalväg.
Volvoverkstaden byter huvudbromscylinder och bromsklossar.
Året efter byter de bromsklossar då han tycker pedalen tar långt ner igen.
2 år senare är det samma visa igen, herren litar inte riktigt på verkstaden som vill byta huvudbromscylinder igen och frågar en vän, som i sin tur frågar mig. "Ta hit bilen ska jag kolla på den"
När man byter bromsklossar på Volvoverkstaden lossar man bara undre skruven till ena glidkolven och fäller upp oket, trycker in kolven, sätter i klossarna, fäller ner oket och drar i skruven.
Jag gör samma sak, konstaterar att nedre glidkolven sitter tvärfast, klossarna är kraftigt snedslitna. Oket har inte glidit, utan vikt sig när man bromsat, ju mer klossen slits ju mer rör sig oket fram o tillbaka, vilket ger längre pedalrörelse.
Problemet försvinner när man sätter i nya klossar utan att åtgärda glidkolven. Då Volvo satte dit nya klossar vid bytet av cylindern försvann ju problemet, men det var ju inget fel på cylindern.
 :seenoevil::seenoevil::seenoevil::sick::sick::sick:
förbannade latoxar...
som såna där som aldrig är skitig om nävarna och full i fett eller kopparpasta...  :lying::lying:sa kunden...
 
Apropå bilar... lurar på att ta fram svetsen nästa helg, man blev sugen när man såg bussarna på jobbet
Lastbil full med verktyg och utrustning, inklusive hjälmar och svetsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vefyra och 2 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Apropå bilar... lurar på att ta fram svetsen nästa helg, man blev sugen när man såg bussarna på jobbet
[bild]
Snyggt. Någon som tänkt till.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
hsd
Saknas ett skruvstycke
 
B
hsd hsd skrev:
Saknas ett skruvstycke
Behöver du två?
 
  • Haha
Patrik440
  • Laddar…
A
hsd hsd skrev:
Saknas ett skruvstycke
Finns ju ett vid selen:thinking:
 
hsd
Maskintok skrev:
Finns ju ett vid selen:thinking:
Ja, missade det (y)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ja men vad bra, då kan jag passa på att fråga en grej.

Sambon har en Subaru Outback -08 som envisas med att hålla på och låsa dörrarna av sig självt hela tiden. Låser man upp bilen tar det någon minut innan den låser igen, så länge man inte har nyckeln i tändningen vid det laget (tack och lov).

Är det någon som vet hur man inaktiverar denna onödiga funktion? Går det att göra med något diagnosverktyg på verkstaden? Jag skruvar bara på mina Saabar annars och till dem har jag Tech2, och där finns ju massvis med inställningar för låssystemet, men denna riskokare kan jag inget om.
 
A
pjgb pjgb skrev:
Ja men vad bra, då kan jag passa på att fråga en grej.

Sambon har en Subaru Outback -08 som envisas med att hålla på och låsa dörrarna av sig självt hela tiden. Låser man upp bilen tar det någon minut innan den låser igen, så länge man inte har nyckeln i tändningen vid det laget (tack och lov).

Är det någon som vet hur man inaktiverar denna onödiga funktion? Går det att göra med något diagnosverktyg på verkstaden? Jag skruvar bara på mina Saabar annars och till dem har jag Tech2, och där finns ju massvis med inställningar för låssystemet, men denna riskokare kan jag inget om.
har du googlat på detta?
Brukar kunna finnas länkar med sidor där folk lagt upp tips.
 
A
I helgen ska jag köpa en Yamaha RD 500, dvs en halv bil.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 3 till
  • Laddar…
A
mowatom skrev:
I helgen ska jag köpa en Yamaha RD 500, dvs en halv bil.
motorcykel va? :thinking:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.