711 777 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Det funkar ju med nya med =) Tro inte att han betalade för en ny lykta. Han hittade en teknikintresserad grabb som delade på lyktan och lödda om eller vad han gjorde och satte i en annan ballast. Men det vill inte mazda berätta för då betalar ju inte kunderna =)galento skrev:
Men även vw har sådan korkad lösning på en av passaterna där du måste ta av hela fronten för att byta xenonlamporna. Det gick ju nog också loss på något 12-14 tusen för att byta 2 "glödlampor"
har en Opel vivaro buss..R Rkarlsson skrev:Det funkar ju med nya med =) Tro inte att han betalade för en ny lykta. Han hittade en teknikintresserad grabb som delade på lyktan och lödda om eller vad han gjorde och satte i en annan ballast. Men det vill inte mazda berätta för då betalar ju inte kunderna =)
Men även vw har sådan korkad lösning på en av passaterna där du måste ta av hela fronten för att byta xenonlamporna. Det gick ju nog också loss på något 12-14 tusen för att byta 2 "glödlampor"
2004a..
där kunde jag konstatera att det var lämpligare att ta bort skärmen på höger sida än att trassla ur motorn..
När den var väck gick det fint att byta kamremmen... ...
Sånt gillar jag , att man kan blåsa återförsäljarna på lite pengar. Vi behövde nyR Rkarlsson skrev:
bakre ljuddämpare på Subarun = drygt 6800 kr hos återförsäljaren ( liten dämpare ,
nån dm rör och en två hålad fläns) Köpte via Ebay för 785 kr ink frakt till dörren.
Man kan ju tänka sej att det kan vara sämre kvalité men det har funkat några år
och passade som handsken
Samma grejer men utan logga eller mellanhänder... finns inte hur många som helst som tillverkar...galento skrev:Sånt gillar jag , att man kan blåsa återförsäljarna på lite pengar. Vi behövde ny
bakre ljuddämpare på Subarun = drygt 6800 kr hos återförsäljaren ( liten dämpare ,
nån dm rör och en två hålad fläns) Köpte via Ebay för 785 kr ink frakt till dörren.
Man kan ju tänka sej att det kan vara sämre kvalité men det har funkat några år
och passade som handsken
bra jobbat
Köp aldrig för jössenamn en chrysler pt cruiser. Morsans 2005 så gick toppackningen.Maskintok skrev:
För att byta, tvärställ motorn ett par cm. För att kunna tvärställa den, koppla av ac-systemet för lättast åtkomst.
Så det var ju inte bara rembyte, utan acpåfyllning på köpet Jädrans synd för den var ju bra för en äldre person att gå in i (man satt i ståhöjd)
Också krångligt för att byta lampa, det gick utan en massa skruvande. Men du tog dig in via hjulhuset och var tvungen att ha säkra fingrar.
Jo att köpa bildelar i Sverige till amerikanska bilar kunde man ju glömma.galento skrev:Sånt gillar jag , att man kan blåsa återförsäljarna på lite pengar. Vi behövde ny
bakre ljuddämpare på Subarun = drygt 6800 kr hos återförsäljaren ( liten dämpare ,
nån dm rör och en två hålad fläns) Köpte via Ebay för 785 kr ink frakt till dörren.
Man kan ju tänka sej att det kan vara sämre kvalité men det har funkat några år
och passade som handsken
Min förra chrysler 300m fick jag köpa allt i Tyskland. Bilskrotarna tog lika mycket för begagnade delar som nya där borta.
Hade även en Cadillac cts där blinkersen hade hängt sig. Så jag lokaliserade var det satt. Ringde till skroten men han vägra gå och hämta ett till mig. Cadillac i Ängelholm vägrade sälja ett till mig utan skulle felsöka först.
Så jag blev bara så jävla förbannad att jag slog reläet allt jag orkade i ett stålskåp. Satte i reläet och sen funkade den perfekt haha
Ja det var en massa mer krångel.. Och lösningar som tar en stund att tänka ut..R Rkarlsson skrev:Köp aldrig för jössenamn en chrysler pt cruiser. Morsans 2005 så gick toppackningen.
För att byta, tvärställ motorn ett par cm. För att kunna tvärställa den, koppla av ac-systemet för lättast åtkomst.
Så det var ju inte bara rembyte, utan acpåfyllning på köpet Jädrans synd för den var ju bra för en äldre person att gå in i (man satt i ståhöjd)
Också krångligt för att byta lampa, det gick utan en massa skruvande. Men du tog dig in via hjulhuset och var tvungen att ha säkra fingrar.
me like it
Jo jag fick inte hålla på och leka rallyförare med de skivorna precis..
träklossar och fällkilar löste mitt problem..
Köpte bärarmar fram till Passat/A4 mfl på Biltema.
VW/Audi loggan var bortslipad.
Även bakhjulslager (komplett hub) till SAAB 900ng, SKF lager med ABS givare och Saabs orginalnummer för 595:-. Mekonomen ville då har 2.800:- för det lagret, SAAB 3.300:-
VW/Audi loggan var bortslipad.
Även bakhjulslager (komplett hub) till SAAB 900ng, SKF lager med ABS givare och Saabs orginalnummer för 595:-. Mekonomen ville då har 2.800:- för det lagret, SAAB 3.300:-
Måste berätta om en kul grej som händ för många år sen.
En kompis till farsan hade en SAAB med automat, men plötslig en dag så växlade inte lådan.
SAAB verkstaden felsökte och ville byta växellåda för 22", bilen var värd runt 50" så han tackade nej och åkte hem med bilen på 1ans växel.
Farsan beskrev problemet för mig, och sa förutom att den inte växlade, inte varvade mer än 2000 v/min.
Jag åkte o kollade på bilen, provade varva utan växel i, och även då ville den inte varva mer än 2000.
Åkte till närmaste OK mack som på den tiden även sålde bildelar, och köpte en tändmodul för 229:-
Med den bytt både varvade motorn och lådan växlade
Ägaren frågade vad jag skulle ha för jobbet, jag svarade 229:-
Men han envisades att jag skulle ha 2000:-, för det var ju 20" billigare än SAAB ville ha.
En kompis till farsan hade en SAAB med automat, men plötslig en dag så växlade inte lådan.
SAAB verkstaden felsökte och ville byta växellåda för 22", bilen var värd runt 50" så han tackade nej och åkte hem med bilen på 1ans växel.
Farsan beskrev problemet för mig, och sa förutom att den inte växlade, inte varvade mer än 2000 v/min.
Jag åkte o kollade på bilen, provade varva utan växel i, och även då ville den inte varva mer än 2000.
Åkte till närmaste OK mack som på den tiden även sålde bildelar, och köpte en tändmodul för 229:-
Med den bytt både varvade motorn och lådan växlade
Ägaren frågade vad jag skulle ha för jobbet, jag svarade 229:-
Men han envisades att jag skulle ha 2000:-, för det var ju 20" billigare än SAAB ville ha.
Ja fan , man kan tjäna en del på att kolla. Köpte senast SKF framhjulslager till SubbanMaskintok skrev:
på Skruvat 1000 billigare per st än på Mekonomen. En annan skitgrej Subaru har är ju
deras ökända "Secondary Air Pump System" som funkar som på de gamla jänkarna på
slutet av sextiotalet som hade en luftpump som spädde ut avgaserna till bättre avgasvärden.
Detta systemet är väl nästan standard att det krånglar och nu i höstas hade vi inne bilen
hos återförsäljaren för detta så visade det sej att hela systemet gav felkoder
Själva fläkten på vänstra fjäderbenstornet bytte jag lager i själv när bilen köptes och denna
kostar över 5k att byta ( lagren 250kr ) men det sitter även 2 ventiler på grenrören som släpper
in luften från fläkten. Vi har bytt den ena ventilen i dec -17 till en kostnad av 6300 kr och
nu är det felkod igen. Även fläktrelä är nytt men vi orkade klämma igenom den i bes med
lamporna i instrumentet blinkande.
T.o.m Subarus återförsäljare rådde oss att hitta ett företag som kunde ta bort hela denna
funktionen i bilens dator för det skulle bli så dyrt att få det åtgärdat.
börjar ett sensor/relä system jävlas då kan man bli galen innan man är klar..galento skrev:Ja fan , man kan tjäna en del på att kolla. Köpte senast SKF framhjulslager till Subban
på Skruvat 1000 billigare per st än på Mekonomen. En annan skitgrej Subaru har är ju
deras ökända "Secondary Air Pump System" som funkar som på de gamla jänkarna på
slutet av sextiotalet som hade en luftpump som spädde ut avgaserna till bättre avgasvärden.
Detta systemet är väl nästan standard att det krånglar och nu i höstas hade vi inne bilen
hos återförsäljaren för detta så visade det sej att hela systemet gav felkoder
Själva fläkten på vänstra fjäderbenstornet bytte jag lager i själv när bilen köptes och denna
kostar över 5k att byta ( lagren 250kr ) men det sitter även 2 ventiler på grenrören som släpper
in luften från fläkten. Vi har bytt den ena ventilen i dec -17 till en kostnad av 6300 kr och
nu är det felkod igen. Även fläktrelä är nytt men vi orkade klämma igenom den i bes med
lamporna i instrumentet blinkande.
T.o.m Subarus återförsäljare rådde oss att hitta ett företag som kunde ta bort hela denna
funktionen i bilens dator för det skulle bli så dyrt att få det åtgärdat.
ett enkelt fel kan ta 1 vecka att hitta...
Och det vill ju inte verkstäderna ta i...
Google är vår vän.
ABS funkade inte på en BMW jag hade. Hittade på nätet att det kunde vara en diod i ett relä.
Svårt att byta på det lilla kretskortet, så jag lödde på 2 kablar och hängde dioden utanför.
En halvtimme och 10 spänn för fungerande ABS
ABS funkade inte på en BMW jag hade. Hittade på nätet att det kunde vara en diod i ett relä.
Svårt att byta på det lilla kretskortet, så jag lödde på 2 kablar och hängde dioden utanför.
En halvtimme och 10 spänn för fungerande ABS
Fredagsmyset här är att lägga om och balansera vinterdäck.
Hittade 4 toppfina Continental för 1.600:- på Blocket.
Bilder på den däckmaskinen av okänd tillverkare och årsmodell, och balanseringsgrunkan från Columbus.
Primitiva prylar, men de funkar.
Hittade 4 toppfina Continental för 1.600:- på Blocket.
Bilder på den däckmaskinen av okänd tillverkare och årsmodell, och balanseringsgrunkan från Columbus.
Primitiva prylar, men de funkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder