711 707 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 144 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 144 inlägg
Du har inte bytt på vänster sida på en Saab ng9-3 hör jag.R Rkarlsson skrev:
Vad baserar du 5-10år på?
Led lampors livslängd kom upp i denna tråd för nån vecka sen, cirka 15 år är medelivslängden och medelkostnaden 15000 för att byta en. Om nu inte minnet sviktar.
Edit:
Här är inlägget:
https://www.byggahus.se/forum/threads/allt-om-bilen.435187/post-5648837
Edit:
Här är inlägget:
https://www.byggahus.se/forum/threads/allt-om-bilen.435187/post-5648837
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 144 inlägg
Och då ska man ha med sig att medellivslängden på en personbil är 16år i Sverige (som har högre livslängd på grund av bilprovningen).DennisCA skrev:
Jag jämförde med att byta en strålkastare på en begagnad SAAB ng9-3 här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/allt-om-bilen.435187/page-448#post-5649929
7600kr för en xenon, 4000kr för en halogen, eller 2500kr på ebay för ett par.
Så det är ju inte gratis att byta på en halogenbil heller och vi kommer troligtvis se både billigare återförsäljare om ett tag, samt tredjeparts.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 144 inlägg
Här är en graf från OSRAM, en stor tillverkare av LED-chip.
B10 innebär att 10% gått sönder vid ca 10000h.
L70 innebär att LEDen har 70% av sin ljusstyrka kvar vid ca 10000h.
Om vi sätter gränsen vid konservativa B10 och låt oss säga att man snittar 40km/h (lågt räknat) så innebär detta att LEDen i halvljuset håller 40000mil förutsatt att du har igång ljuskällan hela tiden.
Säger vi att en bil med DRL kör med halvljus på halva tiden så du kan du dubbla siffran.
Här kan man läsa om man vill veta mer:
https://look.ams-osram.com/m/738267cd95c87869/original/Reliability-and-lifetime-of-LEDs.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
B10 innebär att 10% gått sönder vid ca 10000h.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
L70 innebär att LEDen har 70% av sin ljusstyrka kvar vid ca 10000h.
Om vi sätter gränsen vid konservativa B10 och låt oss säga att man snittar 40km/h (lågt räknat) så innebär detta att LEDen i halvljuset håller 40000mil förutsatt att du har igång ljuskällan hela tiden.
Säger vi att en bil med DRL kör med halvljus på halva tiden så du kan du dubbla siffran.
Här kan man läsa om man vill veta mer:
https://look.ams-osram.com/m/738267cd95c87869/original/Reliability-and-lifetime-of-LEDs.pdf
Ja så medelbilen löper stor risk att den som lämnar med bilen sist blir den som får byta lampan. Det är ovanligt man behöver byta strålkastare på halogen, det är oftast brännaren som behöver bytas. Jag kan annars få två nya strålkastare för ca 2400:- till saaben, eller bara byta reflektorerna för 800:-13th Marine skrev:Och då ska man ha med sig att medellivslängden på en personbil är 16år i Sverige (som har högre livslängd på grund av bilprovningen).
Jag jämförde med att byta en strålkastare på en begagnad SAAB ng9-3 här:
[länk]
7600kr för en xenon, 4000kr för en halogen, eller 2500kr på ebay för ett par.
Så det är ju inte gratis att byta på en halogenbil heller och vi kommer troligtvis se både billigare återförsäljare om ett tag, samt tredjeparts.
Oavsett ser man trenden, desto nyare bil desto dyrare byten gällande belysningen och förmodligen de flesta andra komponenter. För mig är utvecklingen tydlig och vart den leder, privatbilismens avslut som koncept. Leasing blir nog framtidens melodi för som bilarna utvecklas blir det för dyrt för alla utom överklassen att hålla sig med egen bil. Om den ska vara ny. Det kanske börjar se ut som Kuba om några årtionden, en massa gamla bilar som hålls igång.
Jag håller med delar av detta, däremot att delar går från slitdelar till att göras så att de håller hela bilens livslängd är inget problem, det har många andra delar gjort förut, tex är det ovanligt att byta avgassystem på premiumbilar idag, förr byttes de regelbundet.DennisCA skrev:Ja så medelbilen löper stor risk att den som lämnar med bilen sist blir den som får byta lampan. Det är ovanligt man behöver byta strålkastare på halogen, det är oftast brännaren som behöver bytas. Jag kan annars få två nya strålkastare för ca 2400:- till saaben, eller bara byta reflektorerna för 800:-
Oavsett ser man trenden, desto nyare bil desto dyrare byten gällande belysningen och förmodligen de flesta andra komponenter. För mig är utvecklingen tydlig och vart den leder, privatbilismens avslut som koncept. Leasing blir nog framtidens melodi för som bilarna utvecklas blir det för dyrt för alla utom överklassen att hålla sig med egen bil. Om den ska vara ny. Det kanske börjar se ut som Kuba om några årtionden, en massa gamla bilar som hålls igång.
Att bilägandet går från dagens modell till en delningsmodell tror jag är ganska säkert, städerna växer globalt och det blir allt svårare att hålla en bil i städer, övertygad om att olika abonnemangsformer kommer explodera i de sammanhangen, nyttjandegraden blir då högre och bilarna körs slut på färre år än idag, då de mest står parkerade.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 144 inlägg
Jag ritade denna bild för några år sedan:DennisCA skrev:Ja så medelbilen löper stor risk att den som lämnar med bilen sist blir den som får byta lampan. Det är ovanligt man behöver byta strålkastare på halogen, det är oftast brännaren som behöver bytas. Jag kan annars få två nya strålkastare för ca 2400:- till saaben, eller bara byta reflektorerna för 800:-
Oavsett ser man trenden, desto nyare bil desto dyrare byten gällande belysningen och förmodligen de flesta andra komponenter. För mig är utvecklingen tydlig och vart den leder, privatbilismens avslut som koncept. Leasing blir nog framtidens melodi för som bilarna utvecklas blir det för dyrt för alla utom överklassen att hålla sig med egen bil. Om den ska vara ny. Det kanske börjar se ut som Kuba om några årtionden, en massa gamla bilar som hålls igång.
Du behöver göra skillnad på medelbilen som är 10-11år gammal och medellivslängden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Din 900 befinner sig i den röda ringen, dvs det är väldigt få bilar som överlever så långt.
Du drar alldeles för långtgående slutsatser.
Vad kostade en ny strålkastare till 900an när bilen var ny?
Ja man undrar hur man tänker när det gäller trafiksäkerhet. Att LED inte håller bilensH Harald Blåtumme skrev:Fy fan vad sugigt... allvarligt talat vad är detta? Vem fan vill ha detta?
Fattar att det blir riktigt billigt att lösa hela förarmiljön med en fet iPad i mitten av instrumentbrädan men vem orkar ha det så i längden? Allt viktigt ska finnas med taktila spakar på sina rätta platser, det ska kunna manövreras helt intuitivt utan att man tänker på det. Basic UI design.
livslängd har vi bekanta som mycket kostsamt fått erfara.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 735 inlägg
Men det är ju samma sak med alla andra delar som går sönder i förtid på vissa bilar. Helst ska ju inget behöva bytas inom 20.000mil (service undantaget då)galento skrev:
Min caravell buss -03 med 2.5tdi vill väldigt få ta på sig att byta rem på.
Var nåt med indikator klockor och pumpen.
Tror jag betalade runt 18' för det båda gångerna, sen utslaget så blev det 1:-/mil så egentligen inte dyrt
Var nåt med indikator klockor och pumpen.
Tror jag betalade runt 18' för det båda gångerna, sen utslaget så blev det 1:-/mil så egentligen inte dyrt
Tar de där testerna hänsyn till den kalla och fuktiga miljön billampan utsättsför?13th Marine skrev:Här är en graf från OSRAM, en stor tillverkare av LED-chip.
[bild]
B10 innebär att 10% gått sönder vid ca 10000h.
[bild]
L70 innebär att LEDen har 70% av sin ljusstyrka kvar vid ca 10000h.
Om vi sätter gränsen vid konservativa B10 och låt oss säga att man snittar 40km/h (lågt räknat) så innebär detta att LEDen i halvljuset håller 40000mil förutsatt att du har igång ljuskällan hela tiden.
Säger vi att en bil med DRL kör med halvljus på halva tiden så du kan du dubbla siffran.
Här kan man läsa om man vill veta mer:
[länk]
Man behöver inte åka många mil för att se hyfsat moderna bilar med bakljusramper där några LED-segment har lagt av. Det borde inte förekomma om den förväntade livslängden verkligen var 40 000 mil.
Det händer såklart att saker inte håller förväntad livslängd, det gäller många delar i bilen, det som skiljer är att de inte lyser på utsidan så du ser inte vad som är trasigt på passerande bilar.useless skrev: