711 900 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
…..men att åka runt med reservllampor när lamporna håller 10000 mil eller mer (xenon) eller större delen av bilens livslängd (led), det verkar ju inte heller förnuftigt när man ändå har en reservlampa i fronten redan.F frasen_36 skrev:
Ditt tänk är bara applicerbart på gamla bilar där man bytte lampor lika ofta som fillingarna och dessa bilar tillverkas ju inte längre .
Ja, men frågan är om man ska tvinga fram en dyrare konstruktion för att kanske 5% av bilarna behöver byta en strålkastare en gång under sin livslängd?F frasen_36 skrev:
Det blir ju väldigt många som får betala för den dyrare konstruktionen i onödan.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 736 inlägg
en Led håller väl ca 30.000h (10-50?)MathiasS skrev:…..men att åka runt med reservllampor när lamporna håller 10000 mil eller mer (xenon) eller större delen av bilens livslängd (led), det verkar ju inte heller förnuftigt när man ändå har en reservlampa i fronten redan.
Ditt tänk är bara applicerbart på gamla bilar där man bytte lampor lika ofta som fillingarna och dessa bilar tillverkas ju inte längre .
på 60km/h blir det då 1.800.000km
10.000h blir då 60.000mil.
Så om inte lamporna går sönder i förtid ska det vara lugnt
https://www.energimyndigheten.se/ny...estade-led-lamporna-lyser-efter-10000-timmar/
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 736 inlägg
Biltillverkarna skulle nog tjäna på att ge superlång garanti på belysningen istället. Och kanske det som en lagreglering bättre fokuserade på.useless skrev:
Dessutom är det väl inte halvljuset som är på på dagtid utan andra lampor, så man får räkna på enbart mörkerkörningstid dessutom.Johannes Carlsson skrev:
Som parentes kan nämnas att jag har fortfarande originalglödlamporna hel/halvljus i min bil 2011 års modell som gått 22 tusen km, troligen just för att dom bara används vid mörker, på dagtid finns det andra lampor.
Tror ju det blir billigare konstruktioner om man inför regleringar och standarder på sånthär, dagens oreglerade system tillåter snarare dyrare konstruktioner som kostar mera att ersätta. Med flit.useless skrev:
Dyrare att ersätta ja, men billigare att tillverka.DennisCA skrev:
Eftersom moderna lampor har så lång livslängd att de inte ska behöva ersättas så är det väl bättre att man kapar tillverkningskostnaden?
Ska man införa samma regleringar för t ex ratten? Jag har varit tvungen att byta ratt en gång, så för mig hade det varit bättre om det funnits en standard och billiga ersättningsrattar.
Enligt vad teknikens värld skriver så kostar en V90 ledstrålkastare ca 15000kr som reservdel.useless skrev:Dyrare att ersätta ja, men billigare att tillverka.
Eftersom moderna lampor har så lång livslängd att de inte ska behöva ersättas så är det väl bättre att man kapar tillverkningskostnaden?
Ska man införa samma regleringar för t ex ratten? Jag har varit tvungen att byta ratt en gång, så för mig hade det varit bättre om det funnits en standard och billiga ersättningsrattar.
Dom skriver också att enligt tyska Adac verkar ledstrålkastarna leva ca 15 år. Det blir ca 1000kr per år vilket känns ganska dyrt jämfört med vad tidigare lampor har kostat. Om livslängden nu stämmer.
https://teknikensvarld.expressen.se...hock-pa-nya-stralkastare-sa-mycket-kostar-de/
Medlem
· Västra Götaland
· 2 960 inlägg
Min grannes Jagga XK från ca 2012 slutade led helljuset fungera, allt satt ihop och hela strålkastarinsatsen kostade 13 000 på jaguar. Han köpte en beggad från någon skrot istället för typ 3.
Livslängd kommer att skilja stort.
Vi har ju nu erfarenhet från LED hemma, vissa verkar aldrig slockna, andra håller kortare än en glödlampa, vissa avtar i ljusstyrka.
Med LED är ju transparant plast inblandat (glödlampor och xenon är ju av glas)
Vissa plaster gulnar med tiden, inte omöjligt att det även händer bil lyktor.
Bakljus med LED har ju funnits ett tag, på vissa bilmodeller har de slocknat långt innan bilens livslängd.
Vi har ju nu erfarenhet från LED hemma, vissa verkar aldrig slockna, andra håller kortare än en glödlampa, vissa avtar i ljusstyrka.
Med LED är ju transparant plast inblandat (glödlampor och xenon är ju av glas)
Vissa plaster gulnar med tiden, inte omöjligt att det även händer bil lyktor.
Bakljus med LED har ju funnits ett tag, på vissa bilmodeller har de slocknat långt innan bilens livslängd.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 736 inlägg
En Halogenlampa med reflektor är billigare, men det har ju heller inte i närheten samma funktionalitet. Det går ju utmärkt att bygga billiga LED PCB kort med reflektor också om man nu vill. Det är väldigt mycket styling inblandat i lamporna nu för tiden.DennisCA skrev:
Hur ofta du byter kalsonger är nog ditt problem...MathiasS skrev:…..men att åka runt med reservllampor när lamporna håller 10000 mil eller mer (xenon) eller större delen av bilens livslängd (led), det verkar ju inte heller förnuftigt när man ändå har en reservlampa i fronten redan.
Ditt tänk är bara applicerbart på gamla bilar där man bytte lampor lika ofta som fillingarna och dessa bilar tillverkas ju inte längre .
Om du läst vad jag skrev så hade upptäckt att jag mycket väl vet att "äldre bilar" inte tillverkas...hur svårt kan det va'?
Jag vände mig emot att nyare bilar är svåra (för att inte säga omöjliga) att byta lampor på själv.
Det handlar INTE enbart om bilar med LED utan även med glödlampor.