K Kane skrev:
Det är en bricka av aluminium eller koppar som man normalt har till oljepluggen. Den medföljer normalt filtren. Jag skulle förutsätta att så är fallet här också.
Bekvämt med filteravdragare givetvis, annars löser ju "våld" det mesta.
Till vilka bilar? Bytt olja ett par 100 ggr och det följer inte med några brickor där. Köper pluggarna på mekonomen (nån tia) och då ber jag om bricka med.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Amazon om du brukar handla där, skapliga priser och oftast fraktfritt.
5-30w olja 10l för ca 400

Får du absolut inte lös filtret så går det att slå en skruvmejsel igenom vrida,

Packning till pluggen är det nog inte nödvändigt att byta alla gånger.

Kan vara djupa hål för tändstiften, se till att du har båda storlekarna på hylsor och gärna den varianten med gummiplupp så tändstiftet hänger kvar.

Är det ett plåtfilter eller en insats?
Är det insats så kan det vara lurigt med vanliga verktyg att få lös, lyckades spräcka mitt men det håller tätt än.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Köp en ny oljeplugg att ha i reserv, kostar inte mycket och bra att ha om du runddrar eller om det läcker.

Skulle inte räkna med att kunna lossa filtret för hand, men rätt avdragare borde inte kosta mycket.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Till vilka bilar? Bytt olja ett par 100 ggr och det följer inte med några brickor där. Köper pluggarna på mekonomen (nån tia) och då ber jag om bricka med.
BMW, Audi.
 
Haha, så lätt skulle det tydligen inte vara :)

nino nino skrev:
Amazon om du brukar handla där, skapliga priser och oftast fraktfritt.
5-30w olja 10l för ca 400

Får du absolut inte lös filtret så går det att slå en skruvmejsel igenom vrida,

Packning till pluggen är det nog inte nödvändigt att byta alla gånger.

Kan vara djupa hål för tändstiften, se till att du har båda storlekarna på hylsor och gärna den varianten med gummiplupp så tändstiftet hänger kvar.

Är det ett plåtfilter eller en insats?
Är det insats så kan det vara lurigt med vanliga verktyg att få lös, lyckades spräcka mitt men det håller tätt än.
Olja med rätt spec. (0W-20 LL VW508) har jag "löst" genom en kontakt.

Nä, jag tolkar tätningsring, oljeavtappning som tätning för avtappningspluggen och då borde det rimligen vara nåt i stil med o-ring i gummi.

Om vi pratar oljefiltret så verkar det vara ett plåt-kopp med filter i enl. samtliga bilder. Det var https://www.trodo.se/oljefilter-bosch-f-026-407-143 jag tänkte beställa i.a.f.
 
G
B Bästerortarn skrev:
Haha, så lätt skulle det tydligen inte vara :)


Olja med rätt spec. (0W-20 LL VW508) har jag "löst" genom en kontakt.

Nä, jag tolkar tätningsring, oljeavtappning som tätning för avtappningspluggen och då borde det rimligen vara nåt i stil med o-ring i gummi.

Om vi pratar oljefiltret så verkar det vara ett plåt-kopp med filter i enl. samtliga bilder. Det var [länk] jag tänkte beställa i.a.f.
https://www.trodo.se/lasskruv-oljetrag-vaico-v10-0885
Jag sätter 1$ på att denna plugg med bricka passar.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Tänker du fortsätta serva själv så är väl en avdragare som las upp en bra investering.
Har aldrig använt det, går det inte med handkraft så har det blivit skruvmejsel genom 🙂
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
G OMathson skrev:
[länk]
Jag sätter 1$ på att denna plugg med bricka passar.
Kastar med en sån också då!
nino nino skrev:
Tänker du fortsätta serva själv så är väl en avdragare som las upp en bra investering.
Har aldrig använt det, går det inte med handkraft så har det blivit skruvmejsel genom 🙂
Nja, inte nödvändigtvis. Vet inte hur länge jag kommer behålla den här rackaren och nästa bil kommer sannolikt bli elbil. Och jag HATAR att köpa på mig massor av skit jag aldrig kommer använda.

Och jag räknar som sagt kallt med att det finns minst 3-4 pratsugna och törstiga gubbar med mekar-vana på byn som kan rädda mig i värsta fall. Dom flesta positiva fördomarna om byfolket har stämt in hittills så ..... :)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
eftersom jag inte har en aning om material eller nått annat för den delen så kan jag ju bara gissa och det ser ut som det är 2 olika sorters uppbyggnader, om en är bättre än den andra vet jag heller inte. Men dubbel kedja ser bättre ut :D
Den är bättre, mycket bättre.
Klassiskt uppbyggd dubbel kedja med bra glidskenor och uttänkt smörjning håller motorn ut och lite till.
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Frågan är väl egentligen vilka årsmodeller det är på motorerna? Jag skulle gissa att MB-kedjan är från en nyare motor där man försökt minska förluster i kamdrivningen...
 
F
A AndersS skrev:
Inte heller att gamla bilar kunde lagas med tejp och ståltråd.
Hur sannolikt är det att båda går sönder under samma resa? Vågar påstå utan statistisk säkrat underlag, 0%.
Skulle det hända får man väl bärga om man inte vill köra.
Ursäkta, men du letar bara problem inte lösningar.
Jag har upplevt att ett halvljus slocknade under en resa på hårt trafikerad väg i kraftigt regn i smålandsskogarna. Bytte lampa på första bästa busshållplats. Men bara den trasiga i busvädret. Efter ca halvtimme slocknade den andra så jag fick byta den också. Hade jag fortsatt utan att byta den första hade jag varit i ett farligt läge.
Skulle jag fortsatt på helljus? Eller letat mig fram stort sedd mörklagd till närmaste rastplats i ovädret? Så din egenpåhittade sannorlikhetskalkyl ger jag inte mycket för. I mitt fall var sannorlikheten i stort sedd 100% sånär som på 30minuter.
Det skulle då inte ha handlat om att inte "vill köra" utan "kunnat".
Jag letar inte alls problem utan lösningar jag redan har, dvs att kunna åtgärda småfel själv på plats. (Dvs inte sitta som lallande fjunig och ropa på hjälp så fort nåt oväntat sker)
Det finns säkert saker på en nytillverkad tvålkopp också som kan lossna och provisoriskt säkras med ståltråd tills den endast legitimerade märkesverksta'n tar emot...
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det har hänt mig en gång på 25 år av bilkörande.... Ganska spännande att hanka sig fram några mil på parkeringsljuset, till närmaste mack...
Som inte hade en torx T30 att låna ut, vilket krävdes för att lossa lampan... Eftersom hålet för att byta lampa satt på undersidan... Tillslut hittade de en vanlig flat mejsel som passade..

Sen dess ligger det extra lampor och verktyg i handskfacket....
Exakt, instämmer. Det handlar om att ta ansvar och inte förlita sig på att andra ska lösa det.
 
F
Unikt namn Unikt namn skrev:
Mha dimljus och varningsblinkers kan man nog hanka sig fram en bit, även i mörkret.
Varningsblinkers får ej användas under färd.
 
R
F frasen_36 skrev:
Varningsblinkers får ej användas under färd.
Inte ens vid bogsering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.