710 767 läst · 10 995 svar
711k läst
11,0k svar
Allt om bilen
https://catalog.meca.se/CarSelect.aspx?CategoryType_ID=1
Skriv regnr där så ser du allt, sen kan man beställa från tyskland 😉
Skriv regnr där så ser du allt, sen kan man beställa från tyskland 😉
Till vilka bilar? Bytt olja ett par 100 ggr och det följer inte med några brickor där. Köper pluggarna på mekonomen (nån tia) och då ber jag om bricka med.K Kane skrev:
Amazon om du brukar handla där, skapliga priser och oftast fraktfritt.
5-30w olja 10l för ca 400
Får du absolut inte lös filtret så går det att slå en skruvmejsel igenom vrida,
Packning till pluggen är det nog inte nödvändigt att byta alla gånger.
Kan vara djupa hål för tändstiften, se till att du har båda storlekarna på hylsor och gärna den varianten med gummiplupp så tändstiftet hänger kvar.
Är det ett plåtfilter eller en insats?
Är det insats så kan det vara lurigt med vanliga verktyg att få lös, lyckades spräcka mitt men det håller tätt än.
5-30w olja 10l för ca 400
Får du absolut inte lös filtret så går det att slå en skruvmejsel igenom vrida,
Packning till pluggen är det nog inte nödvändigt att byta alla gånger.
Kan vara djupa hål för tändstiften, se till att du har båda storlekarna på hylsor och gärna den varianten med gummiplupp så tändstiftet hänger kvar.
Är det ett plåtfilter eller en insats?
Är det insats så kan det vara lurigt med vanliga verktyg att få lös, lyckades spräcka mitt men det håller tätt än.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Haha, så lätt skulle det tydligen inte vara
Nä, jag tolkar tätningsring, oljeavtappning som tätning för avtappningspluggen och då borde det rimligen vara nåt i stil med o-ring i gummi.
Om vi pratar oljefiltret så verkar det vara ett plåt-kopp med filter i enl. samtliga bilder. Det var https://www.trodo.se/oljefilter-bosch-f-026-407-143 jag tänkte beställa i.a.f.
Olja med rätt spec. (0W-20 LL VW508) har jag "löst" genom en kontakt.nino skrev:Amazon om du brukar handla där, skapliga priser och oftast fraktfritt.
5-30w olja 10l för ca 400
Får du absolut inte lös filtret så går det att slå en skruvmejsel igenom vrida,
Packning till pluggen är det nog inte nödvändigt att byta alla gånger.
Kan vara djupa hål för tändstiften, se till att du har båda storlekarna på hylsor och gärna den varianten med gummiplupp så tändstiftet hänger kvar.
Är det ett plåtfilter eller en insats?
Är det insats så kan det vara lurigt med vanliga verktyg att få lös, lyckades spräcka mitt men det håller tätt än.
Nä, jag tolkar tätningsring, oljeavtappning som tätning för avtappningspluggen och då borde det rimligen vara nåt i stil med o-ring i gummi.
Om vi pratar oljefiltret så verkar det vara ett plåt-kopp med filter i enl. samtliga bilder. Det var https://www.trodo.se/oljefilter-bosch-f-026-407-143 jag tänkte beställa i.a.f.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
https://www.trodo.se/lasskruv-oljetrag-vaico-v10-0885B Bästerortarn skrev:Haha, så lätt skulle det tydligen inte vara
Olja med rätt spec. (0W-20 LL VW508) har jag "löst" genom en kontakt.
Nä, jag tolkar tätningsring, oljeavtappning som tätning för avtappningspluggen och då borde det rimligen vara nåt i stil med o-ring i gummi.
Om vi pratar oljefiltret så verkar det vara ett plåt-kopp med filter i enl. samtliga bilder. Det var [länk] jag tänkte beställa i.a.f.
Jag sätter 1$ på att denna plugg med bricka passar.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Kastar med en sån också då!G OMathson skrev:
Nja, inte nödvändigtvis. Vet inte hur länge jag kommer behålla den här rackaren och nästa bil kommer sannolikt bli elbil. Och jag HATAR att köpa på mig massor av skit jag aldrig kommer använda.nino skrev:
Och jag räknar som sagt kallt med att det finns minst 3-4 pratsugna och törstiga gubbar med mekar-vana på byn som kan rädda mig i värsta fall. Dom flesta positiva fördomarna om byfolket har stämt in hittills så .....
Den är bättre, mycket bättre.Tokslut skrev:
Klassiskt uppbyggd dubbel kedja med bra glidskenor och uttänkt smörjning håller motorn ut och lite till.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Frågan är väl egentligen vilka årsmodeller det är på motorerna? Jag skulle gissa att MB-kedjan är från en nyare motor där man försökt minska förluster i kamdrivningen...
Jag har upplevt att ett halvljus slocknade under en resa på hårt trafikerad väg i kraftigt regn i smålandsskogarna. Bytte lampa på första bästa busshållplats. Men bara den trasiga i busvädret. Efter ca halvtimme slocknade den andra så jag fick byta den också. Hade jag fortsatt utan att byta den första hade jag varit i ett farligt läge.A AndersS skrev:
Skulle jag fortsatt på helljus? Eller letat mig fram stort sedd mörklagd till närmaste rastplats i ovädret? Så din egenpåhittade sannorlikhetskalkyl ger jag inte mycket för. I mitt fall var sannorlikheten i stort sedd 100% sånär som på 30minuter.
Det skulle då inte ha handlat om att inte "vill köra" utan "kunnat".
Jag letar inte alls problem utan lösningar jag redan har, dvs att kunna åtgärda småfel själv på plats. (Dvs inte sitta som lallande fjunig och ropa på hjälp så fort nåt oväntat sker)
Det finns säkert saker på en nytillverkad tvålkopp också som kan lossna och provisoriskt säkras med ståltråd tills den endast legitimerade märkesverksta'n tar emot...
Exakt, instämmer. Det handlar om att ta ansvar och inte förlita sig på att andra ska lösa det.Dan_Johansson skrev:Det har hänt mig en gång på 25 år av bilkörande.... Ganska spännande att hanka sig fram några mil på parkeringsljuset, till närmaste mack...
Som inte hade en torx T30 att låna ut, vilket krävdes för att lossa lampan... Eftersom hålet för att byta lampa satt på undersidan... Tillslut hittade de en vanlig flat mejsel som passade..
Sen dess ligger det extra lampor och verktyg i handskfacket....