698 513 läst · 10 806 svar
699k läst
10,8k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra götaland
· 9 076 inlägg
Det har hänt mig en gång på 25 år av bilkörande.... Ganska spännande att hanka sig fram några mil på parkeringsljuset, till närmaste mack...F frasen_36 skrev:
Som inte hade en torx T30 att låna ut, vilket krävdes för att lossa lampan... Eftersom hålet för att byta lampa satt på undersidan... Tillslut hittade de en vanlig flat mejsel som passade..
Sen dess ligger det extra lampor och verktyg i handskfacket....
Om båda ljusen slutar att fungera under mörker får det bli bärgning, inga problem som inte går att lösa.😂F frasen_36 skrev:
Så har det varit i alla tider att kan man inte köra vidare blir det bärgning.
Allt går att lösa om man bara "tänker" till.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 532 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 532 inlägg
Nej, det kan du inte, varken teoretiskt eller praktiskt.MathiasS skrev:Antisladd är intressant. Jag noterar att även den lilla enkla bilen vi har (en polo) har funktioner i antisladdsystemet för att ta mig runt en kurva som jag inte kan replikera själv. Svänger jag kraftigt runt en 90 graders böj där det är halt, så bromsar bilen automatiskt individuella hjul för att få bilen att svänga, något jag förstås inte själv kan göra med bara en bromspedal. Och visst, kanske kan jag teoretiskt ta mig runt kurvan snabbare mha handbroms och gas, men ni pratar vi om vardagskörning där bilen nu istället för att understyra rakt fram faktiskt svänger.
Finns ingen som helst anledning att tro att dessa system inte hjälper.
Mha dimljus och varningsblinkers kan man nog hanka sig fram en bit, även i mörkret.A AndersS skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 532 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 532 inlägg
Du borde teoretiskt kunna ställa din multimeter på mV och mäta över säkringarna. Drar den så mycket att ett friskt fulladdat batteri är tomt på en helg så kommer du troligtvis att kunna förnimma ett spänningsfall över säkringen må mätbara mV.nino skrev:
…..givet livslängden på xenon och ännu hellre led-lampor så är det helt obefogat att införa sådana krav av trafiksäkerhetsskäl. Att halogen och gamla glödlampor ska kunna bytas är inte lika orimligt men ej heller relevant att lagstifta kring längre.DennisCA skrev:
Är väl inga lampor i de flesta av nya bilar utan strålkastare utformade med LED. I många fall har även nya bilar helt andra funktioner än traditionell halv/heljus. (fins en lång dialog om det i tråden om elbilar)DennisCA skrev:
Så i vår sjuåriga bil att ljusbilden även följer bilen i t.ex. kurvor.
Vet av flera som hamnat på dyra byten av LED lampor så det där tror jag inte på, att det inte behövs alltså. Säkert de håller längre, men jag tror inte på att det inte behövs reglering kring frågan.
Mycket diskussion om reservlampor, men är det verkligen ett problem idag? Jag tycker det är väldigt sällsynt att jag möter nån med en trasig halvljuslampa - annat var det på 80-talet vad jag minns.