711 900 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Om man ser på dom här nyare strålkastarna med matrixled så innehåller dom ju en hel del elektronik och ska paras ihop med bilens original programvara samt kalibreras tillsammans med multifunktionskameran så det är ju lite frågan om dom kan göra tredjepartslösningar till just dom.13th Marine skrev:Det är just detta som gör att jag tror det kommer finnas en marknad för andra lösningar än svindyr originaldel från tillverkaren.
Det kommer troligtvis finnas tredjepartsdelar där man byter enklare delar som går sönder, nya LED-moduler osv. Man kanske kommer kunna köpa refurbished-delar där någon reparerat defekta enheter.
Ju mer saker som styrs och integreras i bilens datorsystem desto svårare blir det att få tag i tredjepartsdelar
Nä det är väl svårt att komma med exempel men man tänker ju på att det inte alltid är friktionsfritt med garantiärenden.13th Marine skrev:
Gällande rostskyddsgrejen så undrade jag snarare om de kan börja argumentera att annan garanti på bilen slutar gälla om man gör t.ex. eget rostskydd för fabrikens är så dåligt och man vill inte bilen ska rosta bort ens om man får det reparerat på garanti.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Vi får väl se, jag tror det är lösbart och att vi kommer se lösningar när det blir aktuellt.N Niq skrev:Om man ser på dom här nyare strålkastarna med matrixled så innehåller dom ju en hel del elektronik och ska paras ihop med bilens original programvara samt kalibreras tillsammans med multifunktionskameran så det är ju lite frågan om dom kan göra tredjepartslösningar till just dom.
Ju mer saker som styrs och integreras i bilens datorsystem desto svårare blir det att få tag i tredjepartsdelar
Man ställer pumpen på 0,55mm slag vid öd, och sedan dynamisk finjustering på nedre löprullen på pumpremmen med uppkopplad diagnosutrustning. Den dynamiska är väl kanske inte ett måste om man är noga med indikatorklockan.nino skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Vi får väl först se om det blir ett problem.N Niq skrev:
Jag anar att EUs kommer sätta press på konkurrensen med, nuförtiden måste man ju inte serva på märkesverkstaden för att garantier ska gälla.
Blev skit första gången för dom som bytte, toppen gick åt skogen så blev gör om gör rätt.Kuslake skrev:
Så helt enkelt var det nog inte
Ja vi får se hur det blir. Det som är klart är att det blir dyrare o dyrare att äga bil.13th Marine skrev:
Nej men man måste ju serva på en verkstad.
Nej det vore ju det bästa men vi känner två bekanta som fått byta främre strålkastare , Mercedes och Volvo i bådaJohannes Carlsson skrev:
fallen 35k och det är mycket pengar. Ägaren till Volvon fick bytt på garantin.
Har andra bekanta med nyare Volvo som
fått byta bakljus också så det är ju inga billiga delar tyvärr.
Well, det påverkar även en leasing eftersom restvärdet blir en katastrof om inte bilarna går att sälja. Det är ju redan ett problem idag, till den grad att det finns exempel där tillverkaren fått garantera restvärdet (var det möjligen tesla vs Hertz?).D djac skrev:
.,.....så att tillverka bilar som har livslängd och kan fungera på en eftermarknad borde fortsätta vara viktigt.