D djac skrev:
Restvärdena påverkas av externa faktorer, eTronen av att andra bilar blivit bättre antar jag och våra dieselbilar av att bränslepriserna är låga, det är svårt att förutse och omöjligt att påverka.
japp helt riktigt. Men inte desto mindre viktigt för kalkylen.
 
G
D djac skrev:
Det är ett faktum att bilarna har svårt att rymmas i stadsmiljö och att det skapas köer som gör att transporter tar längre tid.
Det beror på hur man stadsplanerar
 
G OMathson skrev:
Det beror på hur man stadsplanerar
Problemet är ju då återigen att våra två största städer redan är planerade för 100-tals år sen, och tiden för när alla kunde ha varsin plåtlåda att färdas i snart är över.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
G
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Problemet är ju då återigen att våra två största städer redan är planerade för 100-tals år sen, och tiden för när alla kunde ha varsin plåtlåda att färdas i snart är över.
Vill alla att det hela tiden ska förtätas?
 
G OMathson skrev:
Det beror på hur man stadsplanerar
Det blir ganska dålig stadsplanering om man ska börja bygga om städerna för de här titanics på hjul som kallas bilar.
 
D
G OMathson skrev:
Vill alla att det hela tiden ska förtätas?
Säkert inte men det har skett, sker och kommer att ske i allt snabbare takt. Städerna växer och de kommer bli färre och större, det är de flesta framtidsforskare överens om. Det är redan svårt med bil i storstäderna och det kommer bara bli värre.
 
G OMathson skrev:
Vill alla att det hela tiden ska förtätas?
Nej, jag är ingen vän av att bo tätt heller, föredrar att bo på landet. Men dagens absurda bilar kan man inte börja bygga om städerna för. Vi ser ju exempel där man gjort så och resultaten är dystopiska (tänker på USA). Det är illa nog att behöva bo i stan utan att gå den extra milen.
 
D
MathiasS MathiasS skrev:
japp helt riktigt. Men inte desto mindre viktigt för kalkylen.
Om du inte kan förutspå restvärdet så får du lämna det helt utanför kalkylen, det säkraste är att bara skriva av den direkt så blir allt man eventuellt kan få positivt. Ta en dieselbil, den kan bli iskall över en natt, bränslepriset går upp och lite extra miljöskatter, så kan man bara parkera den.
 
Någon dom har koll på servicekosnaden på ny Volvo xc60?Och är det något att ha.
 
D djac skrev:
Om du inte kan förutspå restvärdet så får du lämna det helt utanför kalkylen, det säkraste är att bara skriva av den direkt så blir allt man eventuellt kan få positivt. Ta en dieselbil, den kan bli iskall över en natt, bränslepriset går upp och lite extra miljöskatter, så kan man bara parkera den.
Exakt. Restvärde noll. Så den som köper en funktion eller tjänst ovanpå den kalkylen får betala hela kalaset när restvärdet är noll. Det var just det som var min poäng här.
 
V växelventil skrev:
Någon dom har koll på servicekosnaden på ny Volvo xc60?Och är det något att ha.
Ingen exakt koll men troligen ganska dyr. Nyare Volvo har inte den kvalitet som Volvo en gång hade. Vi har en V60 Cc 2019 med diverse problem.

Om du letar här i tråden så har jag lagt upp bilder på hur nyare Volvon ser ut undertill.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Någon dom har koll på servicekostnaden på ny Volvo xc60?Och är det något att ha.
Det beror lite på vad du menar med ny? Har själv en årsmodell 2021 B4 ( 190 hk diesel) som vi nu haft i 3 år. Tecknade serviceavtal när vi köpte bilen räknat på 2000 mil per år och betalar 434 kr/mån för detta. Har varit väldigt nöjd med bilen men allt är ju en fråga om tycke och smak. Hade även en tidigare XC60 och ägandet har i stort sett varit problemfritt. Inte världens bränslesnålaste men inte heller orimligt törstig. Bekväm på långkörning, hyfsat tyst i landsvägsfart. Bagaget kunde vara djupare med funkar oftast för oss som nu bara är två pers i familjen.

Funderar du på en begagnad eller ny? Nya finns bara som elhybrid med bensinmotor och nybilspriset har verkligen dragit i väg uppåt sedan vi köpte.
 
V växelventil skrev:
Någon dom har koll på servicekosnaden på ny Volvo xc60?Och är det något att ha.
Trevlig bil som är nästan lika bra som BMW X3 och Audi Q5.

Som ny, hutlöst dyr ;)
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Säkert inte men det har skett, sker och kommer att ske i allt snabbare takt. Städerna växer och de kommer bli färre och större, det är de flesta framtidsforskare överens om. Det är redan svårt med bil i storstäderna och det kommer bara bli värre.
Framtidaforskare, jo jag känner en känd sådan som varit med på svt och vissa tidskrifter några ggr...
Frågan är vem som bestämmer över vem som ska ha tillgång till bil, kanske är det Daniel H? Kolla på Örby södra Stockholm, vad jag vet var det stor protester om att bygga om vägen men det genomfördes ändå. Numera går det inte att stanna med bil för att tex lasta av en soffa, gå upp i bostaden för att hjälpa en faster ned till bilen för transport till sjukhuset eller liknande. Nästa steg är väl villaområden, förtäta hårt vidare, förbjuda parkering osv.
Stadskärnan, jo där kanske det inte är lämpligt med stora bilar och att det kostar rejält med parkering osv
 
M Myckling skrev:
Det beror lite på vad du menar med ny? Har själv en årsmodell 2021 B4 ( 190 hk diesel) som vi nu haft i 3 år. Tecknade serviceavtal när vi köpte bilen räknat på 2000 mil per år och betalar 434 kr/mån för detta. Har varit väldigt nöjd med bilen men allt är ju en fråga om tycke och smak. Hade även en tidigare XC60 och ägandet har i stort sett varit problemfritt. Inte världens bränslesnålaste men inte heller orimligt törstig. Bekväm på långkörning, hyfsat tyst i landsvägsfart. Bagaget kunde vara djupare med funkar oftast för oss som nu bara är två pers i familjen.

Funderar du på en begagnad eller ny? Nya finns bara som elhybrid med bensinmotor och nybilspriset har verkligen dragit i väg uppåt sedan vi köpte.
Tänkte på 2024 och laddhybriden.Volvos hemsida är väl ingen hitt och talade med en säljare idag som höll med om att deras hemsida var inte den bästa och kunde inte säga vad servicekostnaden blir pga problem med datorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.